Helnil91 skrev 2012-04-13 05:47:31 följande:
Haha måste bara skratta åt dina gissningar. För det första så är ingångslönen för aktiemäklare eller värdepappermäklare som det också kallas runt 80 000 kr. Sen är det hur lätt som helst att komma upp i 100 000. Men inte första året. Finansbranschen är en av de mest högavlönade branscherna du kan arbeta i. Varför jag vet det här är eftersom jag är uupväxt i en famil där både mina föräldrar och även moster, farbror och kusin arbetar i den. Att komma in på handels är svårt eftersom dom har sjukt höga intagningspoäng. Plus att det är fruktansvärt stor konkurans att plugga där. Så skulle nog säga att du behöver vara ganska smart för att plugga där. Och om du har någon hum om vad du pratar om så skulle du veta att ingångslönen i london ligger på en 95 000. Fast nu är det betydligt svårare att arbeta i London eftersom finansbranschen går väldigt dåligt där och dom anställer inte lika många längre. Finansbranschen är en hård bransch där det är sjukt mycket konkurans, du måste alltid ligga på top och du får vara beredd på att jobba ihjäl dig dom första åren. Men man kan tjäna oändligt med pengar. Eller inte oändligt men mycket...
Men, är du skön eller? Vääääldigt få altiemäklare i Sverige tjänar 90 000 och ingen av dem har bonusar på 40-70k i månaden. Ingångslönen ligger inte på några 88k heller. Känner en skitduktig aktiemäklare som numer jobbar i London, han tjänar riktigt bra... Men inga 150 000 med bonusar. När han började sin karriär i Dublin så tjänade han bra, ovanligt bra som ny i branschen, men inga 88k. Nu kommer du kontra med "du är bara avondsjuk på min höga lön som värdepapper mäklare, skafa dej ett bätre jobb", men njaaaa, aktiemäklare är för mig inget drömyrke. Och kollar jag på min vän så är jag inte det minsta avundsjuk. Visst, han har mycket pengar, men han har varken tid, ork eller psykisk förmåga att göra något kul med dem.