Namn på fiffi och petterniklas
Vad använder ni för namn på de privata delarna i era familjer? Jag har säkert glömt några alternativ (särskilt på killar) så skriv gärna vad ni har för namn om jag glömt något
Vad använder ni för namn på de privata delarna i era familjer? Jag har säkert glömt några alternativ (särskilt på killar) så skriv gärna vad ni har för namn om jag glömt något
Hmm allt beror om jag talar om en vuxen eller ett barn, om jag talar om mig privat eller är hos en läkare eller annat, om jag pratar om en annan vuxen osv.
Men jag gillar ordet vulva. Sen läste jag för några år sen här inne att någon kallade det kvinnliga könet för snäcka/ snäckan och det tyckte jag var hur sött som helst
För typ ett par år sedan, eller så, hade min då 16-åriga dotter och hennes klass i läxa att komma på och skriva ner så många benämningar på tjejers och killars könsorgan som de kunde komma på, oavsett värdering. Kan säga att under denna period fick jag höra både det ena och det andra förslaget från min försigkomna dotter… Men det som jag tydligast kommer ihåg av alla hennes förslag, när det gäller benämningen på tjejernas, var ”gäggveck” och ”kläggveck”. Riktigt osmakligt i mina öron… Så det använder vi INTE här hemma...
/Pentra
Jag säger snippa (jobbar inom barnomsorgen), jag lärde mig tycka om det.
Värsta namnet jag hört var här på FL: lilla vännen. "Nu ska vi tvätta lilla vännen" "har du ont i lilla vännen?"
Jag störde mig som fan på "Snippa" när det började "lanseras" eller vad man ska säga.
Nu har jag två flickor, 6 och 4 år gamla, och snippa är precis lika lagom och neutralt som snopp här hemma hos oss. De har också utvecklat egna varianter som snippidipp och snoppipopp...
Mus, smula, höna, framstjärt osv är bara fånigt i mina ögon. "Flickor har en mus och pojkar har en... snok?" Sätter en ny dimension på Mulle-dagarna i skogen kan jag känna, hö...hö...
Fitta och kuk är för mig helt otänkbart att säga om barns underliv. I dessa ord finns två starka laddningar, det ena sexuellt och det andra negativt. "Din jävla fitta", "men förbannade kukhuvud" osv. Jag vill inte att flickorna (och kommande sonen) ska känna att underliven kopplas till skällsord (mer än vad som redan är oundvikligt i språkbruket som det ser ut).
Och när jag pratar med barnen och de tar upp ämnet så bekräftar jag att jag har en snippa och pappan har en snopp. Men själv säger jag inte snippa om mitt underliv. Jag är väl skadad av min uppväxt och säger alltifrån underliv, vagina, blygdläpparna, klitoris, fittan... beroende på vad jag syftar på. Sambon har en snopp eller en kuk, eller någon förvirrad gång även en "grej" (fråga inte hur det blev så, det kan jag inte förklara).
Men för helvete... är det vuxna människor här eller är det dagisbarn ?
Klart som fan att man kanske kallar dem för andra lite gulligare saker när man pratar med barn... men mellan vuxna människor borde man väl kunna kalla dem för deras rätta namn.
Snippa och snopp då det handlar om barn.
Fitta och pitt då vi pratar om vuxna.
Jag växte upp med tippe och tuppe.
Här säger vi vulva (och vagina) och penis.
Jag har aldrig förstått varför folk verkar tycka att det inte finns något självklart ord för det kvinnliga könet. "Snippa" är snuttifierande intill löjlighetens gräns tycker jag. Vulva är väl ett ypperligt ord!
Vad det gäller barn är det snippa och snopp som gäller. Mellan oss vuxna beror det helt på sammanhanget vad vi säger.