• WeeBee

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Jag läser å funderar.
    Ang. tjejer som är i ruskigt bra form å ändå får barn...ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är så vanligt att man lyckas med det. Däremot verkar det inte direkt svårt att få hjälp på traven från sjukvården.

Å sen är det ju skillnad på att se bra ut i formen å att ha tillräckligt med fett för att ha en normal hormonbalans.
    Många smala tjejer har ändå gott om fett på kroppen/hög fettprocent.

En liten berättelse:
    Jag var på middag med gamla kollegor. Jag hade med mig en kaliper å vi gjorde fettmätningar på allihop. En av tjejerna, en mycket liten å smal tjej, hade under kvällen suttit å klagat över hur jobbigt hon hade det att gå upp i vikt. Hon förklarade att hon försökte med att äta extra smör å grädde för att lägga på sig mer fett eftersom hon var "för smal". Den här tjejen vägde ungefär 20-25 kg mindre än mig å såg ut att vara ungefär hälften så stor.
    När vi mätte fettprocenten låg hon på 22.5% ...jag förklarade att det var helt perfekt å att hon istället borde börja träna å bygga lite muskler om hon ville bli mindre smal...eftersom hon inte egentligen behövde mer fett. Jag tror att procenten dessutom var högre eftersom människan inte hade en tillstymmelse till märkbara muskler nånstans.
    När vi mätte mig låg jag då på 13% å ni skulle sett hennes min när hon förstod att hon inte var så "smal/undernärd/utmärglad" som hon trodde...å att det kanske egentligen var jag, som var dubbla hennes storlek, som borde jobba på att lägga på mig fettet.

Vad jag ville säga med den här långa texten var egentligen bara att "smal" långt ifrån alltid har låg fettprocent. Å att andelen fett är det som betyder mycket för östrogenproduktionen som i sin tur betyder mycket för vår reproduktionsförmåga.

Detta hjälper föga för det visuella, men kanske lite för det mentala.

• WeeBee

Hanna - Lutealfasen å progesteronet kan säkert påverkas, men jag vet inte hur eller varför om ändå ÄL funkar...fast hmm...är trippelkur nån form av hormonbehandling som ska framkalla ÄL? Om så är fallet så är det inte lika ologiskt...för behandlingen kanske inte väger upp låga progesteronnivåer som väl oxå hänger ihop med östrogenet som är fettberoende....

Sen ang. träningsform så tror jag att styrketräning har tendens att påverka hormonbalansen genom att höja testosteronet å i viss mån kortisol om man kör för hårt å länge på för lite bränsle...medan konditionsträning snarare påverkar kortisolnivåerna kraftigare...även där beroende på hur länge å intensivt man kör. Inget av det är väl gynnsamt för den som vill bli gravid...men om man inte pressar gränserna utan tar det lite lugnt å ser till att fylla på energilagren så borde det väl funka med lite av varje...ett par gånger i veckan.

• WeeBee

Jag fick just mens...2-3 dagar för tidigt...på tal om progesteron
    Jag vet inte hur det står till i min kropp egentligen så jag kanske borde boka en tid på Gyn för att få ta lite tester å kolla mina hormoner.
    Jag hatar det här!!!

• WeeBee

Hannah - Jag är ledsen Gumman! Men det kommer att lösa sig! Bara tråkigt att det tar sån tid!
    Jag gör ett försök till med ÄL tester, ska boka tid till Gyn oxå...ringer på måndag.

Jag håller alla tummar för oss alla och hoppas att våra kroppar snart ska bli finfina kläckningsmaskiner

• WeeBee

Hej tjejer!

Jag börjar med att tacka Marina80 för dina inlägg...va inte orolig för att folk ska ta illa upp när du kommer med bra information...för även om folk ibland blir lite upprörda så beror det oftast på att man inte VILL inse vissa saker, som man ändå i slutändan kan vara väldigt betjänt av att få förtydligat för sig.

Sen kan jag väl uppdatera min status med att jag satt igång med ÄL-tester igen...räknar med ÄL inom en vecka.
    Jag har kommit igång med min "lugnare träning" ...vet inte om den är så mycket lugnare...men jag styrketränar i alla fall inte som innan...däremot sprang jag STHLM halvmara i helgen å det var väl kanske inte så smart, men det var skönt att få utmana sig lite igen.
    I och med min viktuppgång å min minimala träning under sommaren så höll halvmaran på att knäcka mig...men jag fixade det å gick segrande ur striden mot motståndet...sluttiden blev 2 timmar...som får vara ett relativt bra resultat om jag ska vara snäll mot mig själv.

Jag mår bättre nu när jag tränar lite mer regelbundet igen...min fettprocent ligger över 20 nu så jag hoppas att träningen är okej.

Får se om ÄL kommer i hyfsad tid eller om den dröjer...

Jag har ju aldrig haft problem med mens å ÄL annat än när jag haft mina extrema träningsperioder. Jag vet att min kropp funkar när jag inte pressar den så hårt. I tonåren å innan jag började extremträna så var min mens väldigt regelbunden. Jag får alltid tydliga ÄL-symptom å PMS...när jag har menstruation. Så det borde inte vara några problem egentligen...min kropp behöver nog bara, som sagt, lugn å ro å fett.

Min kille är inne i träningshets just nu, men han har lovat att lägga ner det oxå å satsa helhjärtat på bebisverkstad från och med december om vi inte lyckas innan dess. Det är ju en fördel om vi båda två gör allt vi kan för att vara så fertila som möjligt. Killar funkar ju inte som oss, men det finns ju ändå vissa saker som påverkar även dem.

Om vi inte är gravida innan mars 2013 så ger vi oss in i utredningsvärlden.

Men hur som helst...min mjuka kropp bör väl snart räknas som en duglig kläckningsmaskin!

• WeeBee

Karin F - Jag tror inte att ett enstaka mer krävande och intensivt pass ska spela nån större roll, men vi får se...om jag får ÄL nu i dagarna eller om den blir lite förskjuten igen. Men som sagt, jag tror verkligen inte det. Jag har mått bra å jag har fortsatt gott om fett...har inte gått ner i vikt.

Hannah - Jag lägger alltid på mig ganska jämnt över kroppen...lite mer på rumpa å lår. Det jag minst gillar är att jag tyvärr lägger på mig i ansiktet väldigt fort...blir inte snyggt...men men...om jag håller mig från kolhydrater så kanske jag skulle kunna minska plufsutseendet.
    Jag har inte fått ÄL ännu...tror att det kan bli på tisdag eller onsdag om det håller ungefär samma antal cykeldagar som förra månaden.

Till er allihop- 1. Hur länge har ni försökt med livsstilsförändringar å bebisverkstad innan ni sökt hjälp inom sjukvården? 2. Är det någon som har regelbunden mens utan att ha ÄL? 3. Har sjukvården krävt någonting av er, ex. Viktuppgång eller annat innan ni fått hjälp med behandling.

• WeeBee

Hannah - Gumman...jag blev jätteledsen när jag läste vad du skrev! Hoppas att du hittar tröst i din omgivning och att du på nått sätt hittar en ny livsstig att vandra vidare på! På sätt och vis kan det ju vara bra att få svaren i alla fall...när problemet är oundvikligt. Nu kan ni ju få den hjälpen ni behöver...och jag hoppas att det blir bra! *Kramar om*

Har du fått utslag på ÄL-tester även om du inte haft ägglossning? Jag blir orolig nu å funderar igen på om jag skulle gå till gyn...jag har redan skrivit ut å fyllt i egenremissen till reproduktionsenheten...vill vänta med att posta den...men det blir svårare att ha is i magen när man hör om sånt här.

Karin F - BMI över 18.5 räcker...kollar dom ens på hur kroppen ser ut eller frågar om livsstil med träning å kost?
    Som jag sagt här tidigare så har jag ett BMI på 21.5 när min kropp har nästintill inget underhudsfett. Hade mitt BMI varit 18.6 så hade jag varit allvarligt sjuk!

• WeeBee

Shit va ni springer å tränar. Min ÄL blev förskjuten nu bara på att jag sprang halvmaran en gång å typ 1-2 pass 45 min spinning/vecka.

Jag är lite orolig för att min menscykel är så känslig. Jag har vänner som tävlingsidrottar med extrema dieter å träning å som ändå lyckas behålla mensen nästan hela vägen fram till tävling...jag vet ju dock inte om dom har ÄL eller inte...men ändå

Själv får jag längre cykler så fort jag strikar upp det minsta å råkar gå ner lite i vikt, dessutom blir jag av med mensen helt om min fettprocent går ner mot 18%, trots BMI på 24.
    Mitt BMI nu är väl 26-27 å ändå räcker ett jäkla halvmarathonlopp för att pajja å fördröja ÄL!

JAG BLIR SÅÅÅ TRÖTT! Jag är alltså fet nu...har fått celluliter å hela kittet! Får knappt plats i mina kläder å känner mig bara äcklig! Å jag tränar inte ens mer än Svensson!

Jag blir extremt avundsjuk på alla som har bättre hormonreglering!

Utslagen på ÄL-stickorna lyser med sin frånvaro...skulle haft i början på veckan...

Ps. Jag gnäller...jag vet...men det är så segt! Varför ska man behöva vänta 35 dagar eller mer mellan möjligheterna? Å nu vet jag ju inte ens om jag har möjligheten eftersom ÄL-tester kanske inte ens visar rätt...Skit!

Jag är bara otålig...jag vet!

Ps2: Tack för alla era svar!

• WeeBee

Jag fick utslag på ÄL-Stickan igår...så nu hoppas jag bara att det faktiskt släppte ett ägg oxå! Å att min mans simmare var på hugget!

12-14 dagar till jag vet!

Angående era svar så; ja, jag får mens å förhoppningsvis ÄL oxå...OM jag ser till att hålla mig lite halvtjock å tar det lugnt med träningen.

Idag har jag mest tänkt på hur trevligt det ska bli att komma tillbaka å köra hårt igen efter en graviditet. Det hade dessutom varit betydligt trevligare att vara tjock om jag fick någon belöning för det...alltså om jag fick bli gravid!

Jag vill vänta ett tag till innan vi söker hjälp...även om det är jobbigt!

Hannah - Vad menar dom med att det skulle bli för dålig utdelning på hormonbehandling å äggplock? Det räcker väl om man lyckas få fram 1 ägg!?

• WeeBee

Inget den här gången heller...beställer tid till Gyn idag!
    Jag har kommit fram till att jag knappt får något ÄL-sekret å att min lutealfas är 11-12 dagar.
    Jag vill få en liten koll på mina värden å se att allt ser bra ut...så därför beställer jag tid idag.
    Hoppas att det går bättre för er!

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?