Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
Jag läser å funderar.
Ang. tjejer som är i ruskigt bra form å ändå får barn...ska jag vara ärlig så tror jag inte att det är så vanligt att man lyckas med det. Däremot verkar det inte direkt svårt att få hjälp på traven från sjukvården.
Å sen är det ju skillnad på att se bra ut i formen å att ha tillräckligt med fett för att ha en normal hormonbalans.
Många smala tjejer har ändå gott om fett på kroppen/hög fettprocent.
En liten berättelse:
Jag var på middag med gamla kollegor. Jag hade med mig en kaliper å vi gjorde fettmätningar på allihop. En av tjejerna, en mycket liten å smal tjej, hade under kvällen suttit å klagat över hur jobbigt hon hade det att gå upp i vikt. Hon förklarade att hon försökte med att äta extra smör å grädde för att lägga på sig mer fett eftersom hon var "för smal". Den här tjejen vägde ungefär 20-25 kg mindre än mig å såg ut att vara ungefär hälften så stor.
När vi mätte fettprocenten låg hon på 22.5% ...jag förklarade att det var helt perfekt å att hon istället borde börja träna å bygga lite muskler om hon ville bli mindre smal...eftersom hon inte egentligen behövde mer fett. Jag tror att procenten dessutom var högre eftersom människan inte hade en tillstymmelse till märkbara muskler nånstans.
När vi mätte mig låg jag då på 13% å ni skulle sett hennes min när hon förstod att hon inte var så "smal/undernärd/utmärglad" som hon trodde...å att det kanske egentligen var jag, som var dubbla hennes storlek, som borde jobba på att lägga på mig fettet.
Vad jag ville säga med den här långa texten var egentligen bara att "smal" långt ifrån alltid har låg fettprocent. Å att andelen fett är det som betyder mycket för östrogenproduktionen som i sin tur betyder mycket för vår reproduktionsförmåga.
Detta hjälper föga för det visuella, men kanske lite för det mentala.