• Camille

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

ja provera är progesteronliknande preparat, acne finns med som "mindre vanlig biverkning" i listan över biverkningar. Nej, jag vet inte vad jag ska göra nu. Får ringa till barnmorskan på måndag och höra hur jag ska gå vidare =(.. jag är rädd för att jag tillhör den där lilla procenten som är undantagsfall...grrrh!

Jo, levaxinbehandling är jättevanligt trots att sköldkörtelrubningar är ett relativt underdiagnostiserat tillstånd.. speciellt bland tränande personer då man ska ligga på högre värden än en icke-tränande person. Tyvärr är många läkare  dåligt pålästa kring detta och kan vara restriktiva med behandling.. Det var först när jag var i kontakt med kvinnokliniken jag fick börja äta levaxin. Innan dess hade jag haft låga värden i 3år men min läkare på vårdcentralen ansåg inte att det behövde behandlats.. och nu har jag fått höja dosen 3ggr innan värdena börjat bli stabiliserade.
     Synd att inte pergotime fungerade för dig Hannah. När ska du göra kontraströntgen?

• Camille

Pratade med barnmorskan idag och läkaren hade skrivit i journalen att jag skulle äta provera i 10dagar men skrivit ut ett recept på 7dagar... Varvid jag bara åt i 7dagar, Suck! Så nu får jag påbörja en ny kur den 30/9. Men men det är bara att lägga sig i soffan och fortsätta vila och vänta några veckor till :(

• Camille

Ja, lite surt men det e bara att se framåt :) hur gick det på ultraljudet Karin?

• Camille

Nej, så ledsen jag blir när jag läser vad du skrivit Hannah. Hoppas att det kommer att lösa sig ändå och som weebe skriver att du kan hitta stöd i din omgivning. Du ska verkligen inte känna dig ego, du har rätt att vara ledsen nu. Och du ska tillåta dig själv att få vara ledsen en tid också.... Tror att det är jätteviktigt att tillåta sig att känna sina känslor och inte försöka trycka undan dem. Samtidigt så är det ju såklart viktigt att man kan se framåt och se positivt på saker och ting också. Men det måste få vara tillåtet att vara ledsen en period...

Weebee, svar på dina frågor. 1. Jag sökte hjälp mågot år efter att jag slutat med p-piller eftersom jag inte fick någon mens. Fick då vänta ett tag till innan jag fick komma på en första undersökning. Men det var först i vintras som vi fick tid för infertilitetsutredning, då hade det gått 2,5år från det att jag slutat med p-piller.
    2.Har varken mens eller ägglossning.
    3. Vid första kontakten sade de att eftersom jag hade ett bmi över 18,5 så behövde jag inte ändra något. Men vid infertilitetsutredningen i våras träffade jag en annan läkare som sa att jag skulle minska ned på träningen i några månader och sedan påbörja hormonbehandling om jag inte fått någon ägglossning/mens.
    Så där är jag nu.. ska påbörja min nästa proverakur på söndag och då i 10dagar..förhoppningsvis ska det funka då och sedan pergotime. Får jag ingen blödning så kommer jag eventuellt få någon annan typ av hormonbehandling.
    Anledningen till att jag inte kunde äta en ny proverakur direkt efter den förra (som var feldoserad) är för att låta det gå en hel cykel så att det blir så naturligt som möjligt.

Karin: Lycka till nu med ägglossningssprutan =)! Du som också håller på med löpning, hur mycket tränar du nu?
    Är det långdistanslöpning eller kortare distans på bana?          

• Camille

Ja, Karin jag tränar och tävlar också i långdistans. Men springer marathon och halvmaraton. Har även testat på ett ultralopp vilket gick riktigt bra men det tog mig flera månader att få tillbaka tävlingsformen igen sedan eftersom det är så nedbrytande. Något mil-lopp ibland men har aldrig tävlat på bana. Hade egentligen tänkt att göra en elitsatsning i år och byta klubb. Men så fick jag ett val av läkaren att satsa på barn eller på löpningen.. Så jag hoppas att jag ska kunna göra en satsning senare. Just bland kvinnliga maratonlöpare så är ju ändå medelåldern ganska hög...
    Det låter ju bra att du blev gravid med den träningsmängden! I normalsvenssons ögon är det ju än jättehög träningsdos men det är klart att det känns som semester om du är van med nästan det dubbla :)! Allt är ju relativt.

• Camille

Om det är någon tröst weebee så är ju min kropp superkänslig också. Jag har ju inte haft någon mens alls på 2,5 snart 3år... Trots att jag sedan i juni inte tränat mer än Svensson heller...
    Du har ju iallafall ägglossning även om det är långt mellan gångerna!
    Men jag förstår vad du menar, jag har också många klubbkompisar som tränar jättemycket och ändå blivit gravida... Och det går inte att låta bli att bli avundsjuk..

• Camille

Grattis Weebee och Karin till ÄL! Håller tummarna för er!
    Själv har jag idag påbörjat nästa proverakur, hoppas verkligen att det fungerar denna gång så jag kan få komma igång med pergotime...

• Camille

Weebee: instämmer med Karin, bra att du beställt tid! Hannah: håller tummarna för att det blir IVF nu!
    Och Karin: jätteGRATTiS !!! Fantastiska nyheter!!

Själv avslutade jag min andra proverakur i onsdags så nu sitter jag och väntar på en blödning. Hoppas att åtminstone det ska funka denna gång så att jag kan få börja med pergotime snart..

• Camille

Välkommen Stinac! Hoppas det fungerar med sprutorna för dig nu. Går du inom den offentliga vården eller privat?
    Till mig har läkarna precis som för Hannah sagt att jag bara får tre kurer med pergotime, sedan blir nästa steg IVF... Men jag har hört fler som ätit fler än 3 pergokurer så det verkar ju vara lite olika bud.
    Hur känns det att behöva dra ned träningen till 3h/vecka?

Hur går det för dig Hannah?

Själv har jag ätit min andra kur med provera för att få en blödning innan pergostart. Men jag har inte fått någon blödning denna gång heller så nu känns allt ganska jobbigt. Har mått jättedåligt av proveran med humörsvängningar, värmevallningar och illamående. Troligen ska jag äta ytterligare en kur med provera i slutet av denna månad och sedan gå och vänta och hoppas på en blödning igen.. den här väntan är så jobbig.
    Var ganska duktig på att inte träna så mycket ett tag men nu har jag visst sakta börjat öka upp träningsdosen igen av bara farten..
    Ska ha ett telefonmöte med min läkare i veckan som kommer och diskutera fortsatt behandling.

• Camille

Haha, ja precis så har jag känt mig, att det vore bäst att spärra in mig när jag ätit de där tabletterna!

Det är nog högst individuellt vad som är en lagom träningsdos... Hade ju varit skönt annars om någon bara kunde ge en ordination på antal timmar träning per vecka.

Jag vet inte vad min fettprocent ligger på nu men det känns som att den stigit betydligt de senaste månaderna. Så jag gissar att den ligger runt 21-22%.

• Camille

Usch, jag känner likadant, den här marshmallow-kroppen tar på psyket.. Men det lär ju vara värt det om det blir en liten såsmåningom...:)) jag har nu blivit ordinerad p-piller en månad för att få en blödning eftersom provera inte fungerade. Läkaren trodde att det berodde på att jag har för lite östrogen och därmed för tunn livmoderslemhinna och tydligen innehåller p-piller mer östrogen-lika hormoner än proveran.. Känns helt bakvänt att äta p-piller för att kunna bli gravid, men jag hoppas de vet vad de gör!
    Hur går det för er andra?

• Camille

Ja det är väl kanske inte så knäppt med p-piller ändå. Men tidigare har jag liksom hela tiden hoppats på den ytterst minimala chansen att kroppen skulle kicka igång själv och jag lyckats bli spontant gravid. Men med p-piller finns det ju noll chans.. Jaja bara några veckor väntan till innan planerad blödning..

När ni läst om fertilite har ni läst något vettigt om bra kost för att öka fertiliteten?
    Jag tycker nämligen jag bara hittar mycket ovetenskaplig info om diverse koströn...?

• Camille

Jag är både gluten- och laktosintolerant så att äta gluten- och laktosfritt gör jag ju redan. Haha ja en mjukglass diet kanske vore något :)! Hmm.. Kanske skulle börja byta ut lite lättprodukter till fullfett produkter..
    Skicka gärna en länk om du hittar!

Åh, ja jag vet är oxå sjukt sugen på att få träna hårt... Men men bara att peppa sig med att det går att ta upp träningen igen senare om man vill. Och tänk så taggade vi kommer vara då :)!!

• Camille

Tack Hannah ska kolla in länkarna!

Jättegrattis Weebee!! Håller tummarna nu att allt går vägen!!

• Camille

Ingen blödning av p-piller heller... =( känns ju lite hopplöst allting nu måste jag säga. Tror aldrig jag har känt mig så här otränad som nu heller..grrrhh! Har sådan lust att bara ge mig ut och springa 4mil på studs. Få endorfinerna att spruta och kunna bli av med alla de här jobbiga känslorna som just nu nästan kväver mig.

Men har mitt i allt också lyckats dra upp en gammal skada i underbenet, så jag kan inte ens springa hur mycket jag än vill... men det kanske på något sätt är lika bra. Får nog bli ett litet gympass imorgon ändå.

Grattis igen weebee, helt fantastiskt! 

• Camille

nu vände min kväll =), äntligen en blödning! Nu finns det hopp om livet igen!

• Camille

Ja på måndag! Har fått tid för ultraljud den 28:e så då är det bara att hoppas att det kommer finnas några mogna ägg som är redo att lossa :)!

• Camille

Hej!
    Hur går det för er alla?
    Jag har varit på ultraljud av äggstockarna. Hade tyvärr för små äggblåsor på ena sidan och andra sidan kunde hon inte riktigt se. Nästa vecka blir det blodprov för att se om det blivit ägglossning. Men läkaren trodde inte att det skulle bli någon ÄL.. Så jag gissar att det blir ytterligare några månader med väntan... Känns som om kroppen förfaller till ingen nytta just nu!

Har sådan fruktansvärd abstinens gällande hårdträning!

• Camille

Ja jättekonstigt hon var rätt så stressad, fattade ingenting. Borde frågat mer men blev lite ställd i situationen.
    Ja första pergokuren, det kommer nog med största sannolikhet bli dubbelkur nästa gång.

Oj 12pass! Det är mycket det! Men det e klart du har ju det som jobb..
    Har du ätit pergotime tidigare?

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?