Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?
Hej!
Intressant att läsa er tråd och se att det finns fler som är i samma situation.
Jag har precis börjat med en kur med provera och ska sedan fortsätta med pergotime om jag nu får någon blödning av proveran. Jag slutade med p-piller för tre årsedan och blev lite fundersam när jag sedan inte fick någon mens. Jag anade ju att det kunde bero på min träning men eftersom träningen i princip har varit mitt liv de senaaste åren så är det ju ingenting man bara förkastar direkt. Tog kontakt med kvinnokliniken där den första läkaren sa att det bara är om man har ett väldigt lågt BMI som mensen uteblir och inte påverkas av träning så länge man är normalviktig... så fick jag diagnos PCO;s trots att det enda kriteriet jag uppfyllde för denna diagnos var utebliven mens, alla prover var normala. I januari var jag och min kille på kvinnokliniken igen för att göra en infertilitetsutredning och fick då träffa en annan läkare. Hon ansåg inte alls att det rörde sig om PCO:s utan hävdade att det nog mest troligt var min träningsdos som var den största orsaken till min uteblivna mens. Kom överrens om att jag skulle trappa ned på träningen efter sthlm maraton i juni och höra av mig till hösten om ägglossningen inte kommit igång. Så det gjorde jag och nu har behandlingen påbörjats vilket känns jättespännande! Samtidigt som det känns jobbigt att inte "få träna" som vanligt. Jag tycker det är svårt att veta vad som är en normal träningsdos? Självklart är det ju inidividuellt som ni också skrivit att man är olika känsliga för stress. Och om man sedan blir gravid hur mycket kan man träna då?