• Marina80

Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?

Jag hoppas att ingen tar illa upp av det jag skriver för det är absolut inte min mening.

Har själv haft turen att inte ha några problem att bli gravid. Jag blir dock alltid lika bedrövad när någon har problem med bebisverkstaden för den lyckan det innebär att få barn unnar jag alla. Blir alltid lika glad och lite tårögd (fånigt jag vet men jag kan inte hjälpa det) när någon äntligen får ett efterlängtat plus.

Nu till saken:
    Måste säga att jag blir väldigt förvånad att läkarna är så dåligt insatta hur hård träning kan göra att man har svårt att bli gravid.

Jag har arbetat en hel del med hästavel och där vet alla som jobbar med det att ston som kommer direkt från hårdare träning/tävling (som tex trav) att det kan ta år innan stona visar regelbunden brunst (dvs har ägglossning).

Jag vet att det kanske är lite löjligt att jämföra häst och människa men faktum är att just fortplantningen ser väldigt likadant ut hos båda arter.

Visst finns det ston som kommer direkt från en start och blir dräktiga med en gång men generellt så räknar man med att det tar ca 4-6 månader av lugn och ro innan allt fungerar som det skall. Om med lugn och ro så menar jag att bara strosa hela dagarna i hagen utan någon stress överhuvudtaget. Gärna tillsammans med ston som har föl vid sidan och en hingst gående i hagen bredvid.

Det finns ston som har behövt flera år för att få regelbunden ägglossning efter år av hård träning.

Seminveterinärerna brukar förklara det som att hård träning sätter kroppen i stress. Det är helt enkelt naturens sätt att förhindra en graviditet under icke gynnsamma förhållanden då det sliter för mycket på kroppen och omständigheterna ger avkomman mindre chans att överleva. Helt enkelt skall man inte bli gravid under svåra förhållanden. Hård träning = lite fett och detta tolkar kroppen som att det finns ont om mat.

Hoppas att ingen tar illa åt sig av mitt inlägg. Tanken var bara att det faktiskt är helt normalt att det är svårare att bli gravid om man har tränat hårt. Speciellt om man har hållit på och träna hårt länge. Tyvärr är det tom så att vissa individer kan behöva år för att hamna i "normal" läge.

• Marina80

Skönt att ni inte verkar ta illa upp.

Helt rakt av kan man ju inte jämföra. Vi ägglossar ju hela året medan hästar bara den ljusa delen av året. Detta styrs av dagsljus. Vill man ha en tidig brunst så kan man lura systemet genom att ha lampor tända länge i stallet på våren.

Jag hade problem med att få ett av mina ston i brunst. Seminstations ägaren sa då att lämna henne här i en vecka så att hon är omgiven av ston med föl och hingstar så skall du se att hon kommer i brunst snabbt. Tydligen överförs en hel del hormoner genom luften. Faktiskt gör det det även hos människor. Det är tydligen inte ovanligt att tex alla tjejer i en klass har mens så gott som samtidigt.

Om man då skulle översätta till människor så skulle det bästa vara att bo en vecka på BB där det finns ett gym för killar precis bredvid  Tyst.

Nej jag har tyvärr aldrig tränat tillräckligt hårt för att det skall räknas som hård träning. Däremot har jag haft kompisar som tränat balett och gymnastik väldigt mycket och de hade problem med utebliven mens. Fast i deras fall var det possitivt då mensen störde träningen.

Det finns många saker jag reagerat på när det kommer till männsikofortplantning. Tex sen avnavling. När ett sto har fölat vill man helst att hon ligger kvar och är still så länge som möjligt så att så mycket blod som möjligt hinner rinna från moderkakan till hästen. Hos människor var det bara för ett litet tag sedan standard att förhindra detta så mycket som möjligt.

Man har även väldig koll på hästens ägglossning. Man gör ultraljud innan för att se om ett ägg är på g. I början innan man har helt koll på hästens cykel så kan det krävas ultraljuds koll flera dagar efter varandra. Men man kollar även att ägget har släppt efter inseminationen. Har den inte gjort det så inseminerar man igen. En skicklig seminveterinär brukar dock kunna pricka ägglossningen perfekt.

Är det då frusen sperma så vet man nästan på timmen när ägglossningen sker.

Efter att ha läst trådarna här om IVFer m.m så måste jag säga att inom humansidan så verkar det vara lite si och så med ägglossnings kollen på klinikerna.

Skall kanske tillägga att människor har väl som bäst chans på 25% att bli gravid om allt stämmer. En häst har ca 45% chans. Detta är faktiskt det lägsta bland våra husdjur. Oftast så ligger det på över 60% - 70% hos tex hundar och kor.  

Ledsen för att jag spårar ur så och jag hoppas jag inte tråkar ut er för mycket.

Håller tummarna för ett plus snart för er alla! 

Svar på tråden Hårt tränande kvinnor som försöker bli gravida?