Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??
Jag har också fött ett stort barn tidigare, en son på 5160 gram och 59 cm i december -10. Om två månader har vi BF med hans lillasyskon. Precis som vid förra graviditeten ligger mitt sf-mått strax under "normal"-kurvan och alla mina värden ser även denna gång fina ut. Stora barn är inget som går i släkten heller så enligt min barnmorska finns inga indikatorer på att bebin ska bli stor. Inte heller förra gången gjorde det det, vilket gjorde att både vi och förlossningspersonalen fick oss en rejäl överraskning när han tittade ut.
Min barnmorska har dock varit väldigt mån om att fråga mig om mina känslor inför att eventuellt vänta ett till stort (eller större) barn och i ärlighetens namn är jag inte särskilt orolig, jag trodde jag skulle dö förra gången men det är mycket möjligt att jag skulle ha trott det även om jag fött ett mindre barn. Och om det gick bra senast borde det gå bra även denna gång. Om inte annat är förlossningspersonalen beredd på att barnet kan vara stort. Men OM jag hade varit orolig för barnets storlek hade jag blivit alldeles bestört om jag inte fick gehör för min rädsla, stå på er, ni har all rätt att få den hjälp ni behöver!