• Pixic

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

"lånar" tråden lite då de verkar som att de finns en del som har lite koll här..
    Jag var på UL förra veckan (v33+4) och då beräknades min bebis väga 3200g !!

Någon som har koll på mycket bebisen ska väga för att de ska bli tal om snitt ist för vaginal förlossning?

• Pixic

Verkar även som att när man är förstföderska och väntar stort barn så är de minsann inga problem och inget som behöver följas upp.
    Men har man fött stort barn en gång tidigare så verkar de som om de flesta iaf får kolla om de är stort även denna gång och om de är de så kan de beslutas om snitt eller igångsättning.

Måste man ha haft en traumatisk förlossning en gång redan för att få TUL eller vad är grejen?

• Pixic
    Cinza skrev 2012-04-10 17:55:17 följande:
    Jag vet inte om det finns någon officiell gräns, men jag fick välja mellan ks och igångsättning när de beräknat min dotters vikt till runt 4800g. 

De är också "roligt" att min BM sagt att de inte spelar någon roll hur stort barnet är, utan de är huvudmåttet som spelar roll om de blir en jobbig förlossning eller inte, så om barnet inte är ENORMT så görs inget.

Men då är de ju konstigt att man i vissa komuner blir erbjuden snitt och igångsättning om barnet beräknas väga över en viss vikt. Hur förklarar dom då de?!
  • Pixic
    Maxbox skrev 2012-04-11 11:35:57 följande:
    Bebisar över 5 kg har bredare axlar än huvudmåttet (generellt) därmed finns ökad risk för skylderdystoci. Ökad risk för svåra bristningar gissar jag att det också finns när det gäller stora bebisar. Kanske menar din bm att en bebis är enorm om den är över 5 kg?
    Ja så kanske hon mena.. Men hur ska man veta om den väger över 5kg om dom inte gör någon mer koll :(
  • Pixic
    TingaTinga skrev 2012-04-11 16:51:41 följande:
    precis vad jag åxå undrar, man vill ju inte stå där med värkar eller en bedömning på bf och bebisen redan är enorm! Jag iallafall, vill gärna ha lite att förbereda mig på.
    Exakt! förstår inte vad som är de svåra. Båda vi väntar ju uppenbarligen stora barn och är oroliga.
    De borde vara skäl nog att göra en koll extra
  • Pixic
    september0809 skrev 2012-04-11 16:58:47 följande:
    jag hade tul i vecka 32 och i vecka 34 pga förstort sf-mått.
    dom uppskattade honom till 4 kg i vecka 37 och blev igångsatt den 27 mars.
    ut kom en klump på 4540 och 54 lång i vecka 37+1.  
    i vecka 31 hade mitt sf-mått ökat från 30 cm till 36 cm på 3 veckor därför gjorde dom  
    Vad hade han för vikt i v32 och v34?
  • Pixic
    Kasan80 skrev 2012-04-19 14:24:25 följande:
    TUL på min bebis i v36 uppskattade vikten till 3200g, men här är det inte tal om igångsättning tidigare än bf.....Har 5 dgr kvar till bf o bebis verkar nöjd med att ligga i magen. Hoppas verkligen att h*n inte växt allt för mkt de senaste 4 veckorna, är rädd för att föda en jättebebis.

Min uppskattades till 3200g redan i v33+4. huu
  • Pixic
    Kasan80 skrev 2012-04-19 15:30:22 följande:
    Pixic: vilken vecka är du i nu? och har du något hum om vad födelsevikten beräknas vara? Jag har fått dåligt med info om det så jag är som sagt var oroad över hur stor bebisen egentligen är nu när jag snart gått 40 veckor.

Nu är jag i v35+6

Jag var till BM igår och pratade om detta, Jag sa att jag var orolig för att de skulle bli en dunderklump om jag går 40v, just för att bebis sägs växa på sig rätt reält de sista veckorna.
    Men då kollade hon på bebisens kurva som den följt (gjorde ett UL i v26 nån gång också och då vägde hon 1400g) och sa att beräknad födelsevikt skulle ligga på runt 4000g om hon fortsätter följa "sin" kurva som hon gjort hela tiden..

Vet inte om hon lurades för att lugna mig lite ;P Men de hoppas jag inte.. Så de är väl kanske väldigt individuellt vad dom går upp sista tiden..
    När jag själv satt å räkna så landade ju slutvikten på runt 5kg! och de känndes verkligen inte okej.
    Men som sagt känner mig lite lugnare när hon kikade på just min bebis kurva ist för att räkna vad en genomsnitts bebis går upp och väger vecka för vecka.
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??