• Helle77

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

Min dotter vägde 4610 g, gick över 5 dagar, så jag får ett denna gången, efter lite tjat. Kommer att göras v 37+6.

• Helle77
    TingaTinga skrev 2012-04-11 10:16:10 följande:

görs det av bm då eller får du remiss till spec mödravården?.
    Jag går på Solna mvc, hon hörde efter med läkaren på mottagningen om hon tyckte att det skulle vara aktuellt för mig med tul. Bm skickar en remiss till Karolinska då alla ul görs där.
  • Helle77

Skönt att du fick en tid TingaTinga!
    Jag ska på TUL i morgon, tänkte att jag skulle kolla hur stor förra barnet var vid sitt för att jämföra, för hon var nog några hundra gram större än vad hon *borde* blivit enligt TUL Flört
    Hoppas nästan på igångsättning, då slipper man ju iaf gå och inte veta när pyret kommer!  

• Helle77

Tack! Hon hade beräknad vikt ca 3600 vid TUL, föddes 2,5 v senare och vägde då 4600 så jag tror att de i regel visar lite mindre än vad de verkligen väger vid ultraljudet! Ska bli väldigt intressant att se vad den här pysen *väger* i morgon, gör UL nästan exakt på samma dag!!

• Helle77

Det gick bra! Är nu i v 37+6 och bebisen väger ungefär 3 kg... Förra vägde 3600 vid samma tid ;) Så nu är det bara att vänta!

• Helle77

Nej, nu räknar jag inte med nån igångsättning eftersom han var så pass liten. Bara att vänta nu!

• Helle77

Ja, såklart är det bra om det kommer igång av sig själv! Jag blev igångsatt sist av olika orsaker, och hon kom ut på bara några timmar. Ska bli spännande hur en *normal* förlossning går till!
    2 v kvar nu, jag bara lääääängtar efter att bara kunna ligga och sova skönt eller sitta i soffan utan att ha en stor mage i vägen! Flört och en bebis såklart!

• Helle77

Frågade hur mycket de växer sista tiden, ca 250 g i veckan är normalt. Men med tanke på att dottern växte ett kilo på 2.5 v så räknar jag med att TUL inte är helt exakt utan snarar lite i underkant Flört

• Helle77

Nu i v 38+0 var sf-måttet 35, men nu var ju bebis ganska liten... Samtidigt ska man tydligen inte helt kunna gå på sf-måttet. Däremot om magen skjuter iväg i mått så kan de nog säga att bebisen växer mycket? Tror man ser bäst på UL när man mäter bebisen!

Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??