• Maxbox

Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??

Jag tror att jag fick göra TUL (pga risk för stort barn igen) redan vid v. 24 och därefter kanske v. 29. Då kunde de dock konstatera att hon vid BF inte torde kunna bli större än 4,5 kg och därför gjordes inga fler TUL.  Hon är född BF + 9 och vägde bara 4,4 kg så hon kändes som en liten plutt Glad.

Med första barnet gjordes TUL i v. 42 + 4 tror jag och beräknades väga ca. 3,8 kg. Ut kom han tre dagar senare 1,4 kg tyngre än vad TUL visade.

• Maxbox
    TingaTinga skrev 2012-04-11 08:44:57 följande:
    Hur såg dom den risken? Stort magmått? eller har du nån annan faktor som spelar in?
    Den "riskfaktor" jag hade var att jag hade fått ett stort barn tidigare. Dock var symfys-fundusmåttet inom det normala vid båda graviditeterna och jag gick inte upp så mkt i vikt. Graviditetsdiabetes kollades båda gångerna (pga. diabetes i släkten) men det visade ingenting heller. Själv är jag högst normalviktig och rätt kort. Vilket även pappan är. Däremot så har jag haft väldigt bra flöde i navelsträngen och välväxta moderkakor. Kanske därför de blev stora? Bra tillgång till näring helt enkelt.
  • Maxbox
    Pixic skrev 2012-04-11 10:34:58 följande:
    De är också "roligt" att min BM sagt att de inte spelar någon roll hur stort barnet är, utan de är huvudmåttet som spelar roll om de blir en jobbig förlossning eller inte, så om barnet inte är ENORMT så görs inget.

Men då är de ju konstigt att man i vissa komuner blir erbjuden snitt och igångsättning om barnet beräknas väga över en viss vikt. Hur förklarar dom då de?!
    Bebisar över 5 kg har bredare axlar än huvudmåttet (generellt) därmed finns ökad risk för skylderdystoci. Ökad risk för svåra bristningar gissar jag att det också finns när det gäller stora bebisar. Kanske menar din bm att en bebis är enorm om den är över 5 kg?
  • Maxbox
    TingaTinga skrev 2012-04-12 13:17:10 följande:
    Nu har jag pratat med bm, inte min men en på samma mottagning, och tul gör man i stort sett aldrig . Och är det stort barn gör dom inget ändå!? Så det är bara att gilla läget verkar det som... Även om det skulle vara en jätte bebis så gör dom alltså inget! Det låter helt idiotiskt i mina öron men det är väl så reglerna är i Alingsås och Borås antar jag.. Känns som om aurorasamtalen jag går på är förgäves när dom ändå inte kan / vill hjälpa mig med det som skrämmer mig mest !!!! Fan oxå ......
    Men det låter ju helt tokigt! Stort barn (under 5 kg) behöver ju inte betyda problem. Jag har även läst att ibland så kan det bli en lättare förlossning för att stora barn kan "hjälpa till" i utdrivningsskedet på ett annat sätt än små barn. Men om det är din stora rädsla och du går på aurora pga. det så måste de ju på något sätt möta dig i detta. Vad säger aurora-bm?
Svar på tråden Stort barn.. NÄR gör man TUL igentligen??