Trespråkighet
Vi har svenska/norska, spanska och engelska hemma hos oss! Än så länge är barnet ganska litet(2 år) men förstår allt på svenska/norska och spanska. Engelskan har vi hjälpt lite med filmer etc på youtube och han förstår en del av det också.
Den vanligaste rekommendationen är nog att din man ska prata sitt språk med barnet, du ska prata svenska med barnet och det kommer att bli de primära språken, engelska kommer barnet att läsa sig som et sekundärspråk.
Vi har valt ett spanskspråkigt dagis till vår son och enligt dem är det väldigt viktigt att pappan är konsekvent med att ALLTID tilltala barnet på sitt språk även om han kan norska. Detta för att spanskan är en minoritet i samhället vi lever i och behöver stimuleras extra. Sen får man ta hjälp av litteraturen för att bredda språket och skaffa ett stort ordförråd. Vår son pratar svenska och spanska blandat nu men börjar att få grepp om vad som är vad. Engelskan tror jag kommer komma mer och mer när han blir större, det är inget som vi stressar med!
För oss hjälper det nog att vi stora kan alla språken.... -Jag hade nog tyckt det var jobbigt att inte förstå vad mitt barn sa. Men du kan ju kanske lära dig samtidigt?