Inlägg från: Med dinosaurie |Visa alla inlägg
  • Med dinosaurie

Trespråkighet

Hej!

Vi väntar barn och har svårt att bestämma oss för hur vi ska göra med barnets språkinlärning. Vi har tre språk och alla tre är viktiga för barnet att lära sig. Vi bor i Sverige så svenska är självklart. Vi pratar engelska med varandra hemma då min sambo inte kan svenska. Och så har vi hans språk, som inte jag kan. Om barnet inte kan min sambos språk kommer det inte kunna prata med äldre släktingar och överhuvudtaget är språket väldigt viktigt för min sambo för hans nationella identitet. Så inget går att välja bort.

Först funderade vi på att inte lära barnet svenska, i och med att vi bor i Sverige och vi tor att det kommer komma naturligt ändå via dagis, tv och samhället i stort. Men nu har vi kommit fram till att vi eventuellt kommer att flytta till min sambos hemland i framtiden och då är det ju tvärtom svenskan som är viktig.

Är det någon som har samma situation och har några tips eller tankar?

• Svar på tråden Trespråkighet
  • Med dinosaurie

Alltså introduceras egentligen alla tre språken på samma gång? Går det bra för ett litet barn, blir det inte förvirrande? För även om vi inte pratar engelska med barnet specifikt kommer det ju alltid att finnas i hemmet.  Men barn är väl bra på att lära...

Hannah76, jag förstår inte vad du menar?

• Med dinosaurie

Min sambo förstår lite svenska men inte så mycket. Han försöker men med begränsad tid och bara "hemundervisning" från mig och turistböcker går det inte så fort, så barnet lär nog lära sig bra mycket fortare än vad han gör. Min sambos språk är väldigt kompicerat så det kommer ta många år för mig. Men jag gissar att vi båda kommer lära oss en del på att prata 3 språk hemma så vi kan nog lära oss en del själva på kuppen också.

• Med dinosaurie

Så roligt att få så mycket respons, det är väldigt intressant att höra både forskningsrön och historier ur verkliga livet! Det får nog bli så att vi pratar våra egna språk med barnet och engelska med varandra och ha tre språk hemma, säger ni att det fungerar får jag lita på det. Tack!

Svar på tråden Trespråkighet