Hur göra när vi som familj vill flytta till Norge? Tips!
Hej.
Jag har bott o jobbat som sjuksköterska här i 20 år. I början hade sjukhuset enkla ettor för ensamstående. De köptes upp av privat firma.
Ni tänker helt rätt- mannen drar i förväg o finner kollektiv. Att hyra privat är mycket dyrt. Alternativ finns inte mer än"sociala boliger" før fattiga.
Bostadskö finns inte mer än för nybygg men när jag impulsivt skulle köpa en ny var det bara välja o lägga handpenning.
Annars gäller att ni bestämmer er var ni vill bo. En villa lite utanför centrum kostar mindre än min centrala 2:A som jag köpte för 1.1 milj utan egenkapital. Nu värderad till 3.7 milj.
Jag har blivit sjukpensionär pga atrose, längtar efter barnbarnen.
När ni bestämt område kontakta mäklare , inte bara en. Ni kan oxå kontakta Dnb mäklarkontor om ni inte vet var ni vill bo.
Och glöm inte att ALLT kostar mer här. Norrmän med bil månadshandlar vid gränsen o tjänar inn mycket.Om jag var i barnfamilj skulle jag satsa på hus en halvtimme från Oslo med buss eller bil.
Själv bor jag i en tvåa o två andra boende gör om dem till trea. Då tänker jag här kommer snart bebis. Mycket svart arbete här men han är arkitekt.
Dagis o fritids dyrare här.
Och denna ekonomiska skillnad gör att jag som hade en bra lön som sjuksköterska har svårt att anpassa mig til ändrad levnadsstandard.
PS. Sjukvården är bra. Alla får sin egen fastläkare. Mycket är bra och ungarna kommer snabbt snacka norska.
Lycka till med nybyggaräventyret!!
Birgitta