Inlägg från: QueenObscene |Visa alla inlägg
  • QueenObscene

Varför döpte/ska du döpa ditt barn?

Ja, som rubriken lyder. Är nyfiken på varför man väljer att döpa sitt barn.

Själv anser jag att dop är totalt onödigt då jag inte är troende vill ge mitt barn möjligheten att själv välja om hon vill tillhöra en församling som äldre. Man kan döpa sig i samband med ev. konfirmation, då får hon isåfall göra det då. Tycker inte att man har en kristen ceremoni för någon som inte förstår vad detta innebär.

OBS att röstningsalternativet "Annat" INTE är detsamma som "jag ska inte döpa", det finns ett eget alternativ för det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför döpte/ska du döpa ditt barn?
  • QueenObscene
    La Lola skrev 2012-04-01 10:30:30 följande:
    Pga tradition.
    Motivera? Pga av tradition skrev jag ju just....
    Tradition kan ju tolkas olika beroende på vem som läser. Om det är tradition i t.ex din släkt eller din partners, att det är tradition med en viss dopklänning etc.
  • QueenObscene
    Zombie skrev 2012-04-01 10:30:44 följande:
    Enbart för att barnet ska slippa senare om den vill konfirmera sig
    Har man valt att konfirmera sig så får man väl stå ut med det som dopet innebär också?
    Tänk om barnet inte vill konfirmera sig då?
  • QueenObscene
    Vinxen skrev 2012-04-01 10:58:57 följande:
    Väljer att inte döpa av den enkla anledningen att varken jag eller Elsas pappa är troende. Tycker det är dubbelmoral att döpa sitt barn och på så vis låta det gå med i svenska kyrkan och i församling om man faktiskt inte tror på innebörden. Då kan man ha en namngivning utan att blanda in religion. Dessutom vill vi att hon själv ska få välja sin religion. Vill hon döpas så får hon göra det senare. Hennes val helt enkelt.
    Precis.
Svar på tråden Varför döpte/ska du döpa ditt barn?