stinkfoot skrev 2012-03-31 11:26:58 följande:
Denna undersökningen är förvisso intressant men inte så användbar. Personligen skulle jag vilja veta vilka som brukar vara mest ironiska på FL som en sorts
hjälp för de som har problem med att uppfatta ironi.Hmm...Det där är lite knepigt.
Jag har en ganska underfundig humor som växlar i skalor mellan det makabra och det speglade. Det går inte att "leva ut" den humorn på ett forum utan att bli straffad för det, eftersom de flesta förstår inte vad det är jag säger och istället ställer till med ett debackel-kackel
De som har potential att förstå mig måste dessutom lyckas med en rad bedrifter (sakna predisponerat synsätt, ha hängt med i tråden, sett rätt detaljer m.m.) och det hindrar ju ändå inte tredje part från att suga ur all livslust genom att missförstå och börja debattera helt fel saker. Summa summarum: Det är loose-loose för mig att skriva sådant.
Detsamma gäller givetvis när andra skriver något ironiskt eller sarkastiskt. Det skulle kunna vara humoristiskt menat, men det skulle lika gärna kunna vara personens riktiga åsikt (det finns folk till allt) och det går inte att anta varken det ena eller det andra, även om sannolikheten är stor att det är en nitlott. Enda sättet att svara på ett sådant inlägg är genom att lyckas formulera sig på ett sådant sätt att användaren i nästa svar avslöjar sig (lite mer).
Så, ja, jag har stora problem med det, och jag vågar påstå att alla har problem med det på ett eller annat sätt och en eller annan nivå (hur stort problemet är och hur stort det uppfattas vara varierar ju enormt).