• Sanna Ryan

Går det att uppfostra ett barn utan elektroniska "leksaker"?

Jag är bara nyfiken. Vad tror du? 

Går det i Sverige idag att uppfostra ett barn till att barnet inte använder sig av mobiltelefoner, datorer och TV apparater till vardags? Att hålla barnet borta från alla onödiga elektroniska "leksaker" fram tills barnet är tonåring? Vad krävs för att kunna det i så fall ? Isolera sig från omgivningen ? Förbjuda sakerna i hemmet? Ha ett extremt tålamod?

Idag finns det knappt ett enda svenskt barn som inte någon gång spelar dator, ser på tv eller äger en mobiltelefon. 
    Skulle det vara möjligt för en förälder att ge ett barn en uppväxt utan dessa prylar? Eller skulle omgivningen bidra negativt, dvs att det skulle vara omöjligt när alla kompisar och släktingar har tv/dator/mobil etc?

Motivera och diskutera gärna! 

Gravid med tvillingar - BF maj -12
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Går det att uppfostra ett barn utan elektroniska "leksaker"?
  • Lufsan

Klart det går. 
    Men frågan är varför man skulle vilja det? 

En dag i sänder.
  • Little Ms Chatterbox

Klart det går, men varför?
    Det är utvecklande och skapande. Ett bra hjälpmedel i vardagen. Men som sagt det är ett hjälpmedel och den dagen det tar över ens liv så är det dags att se över användandet. 
    Datorn har öppnat alla gränser och gör oss grannar med hela världen, man kan följa en bloggare i Syrien och en annan i Antarktis. Det finns rättstavningsprogram  och man kan söka jobb på andra sidan jorden lika lätt som hemma, barnbarn kan säga godnatt till mormor 110 mil hemifrån. Det går att ta lektioner för universitetsstudier.  osv, osv...

Min son med ADHD och Atypisk Autism mår bra att till viss del sitta lite längre än andra vid datorn eftersom det är ett sätt för honom att sortera och minimera intryck, ett sätt för honom att solla ut viktigt från oviktigt. 
    Det har resulterat i att han, helt på egen han har lärt sig engelska. Han har lyssnat på youtube inspelningar av sitt favoritspel Minekraft. Ibland frågat oss efter ett visst ord och på det viset lärt sig mer och mer.
    Han har tangentbordsträningen istället för skrivstilsträning i skola eftersom han har en diagnos som även innefattar koordationmotoriska svårigheter. Det står helt klart att han uttryckssätt kommer vara att skriva. Han har matteboken på datorn, gör läxor med mail till läraren osv, utan datorn som hjälpmedel hade hans liv från grundskola och upp varit hemsk. Och han är inte den enda här i världen som har det så.

• cloudberry79

Klart det går. Jag bor i en ort där en stor del av världens västleastadianer bor och verkar. De har varken TV, radio, datorer eller annan elektronik hemma (förutom att de, som många andra bokstavstrogna, förbjuder preventivmedel, påbjuder att kvinnor döljer sitt hår etc). Jag har haft många elever som är födda inom religionen och de flesta bekänner att familjen någon gång har tittat på TV etc, men det är klart att det blir problematiskt i skolan! De har riktlinjer för skolanvändandet av medier, till exempel får de använda internet för att hitta information, men inte för att se på musikvideor eller liknande, alltså inte för nöjes skull. Det går utmärkt för dessa barn, de flesta läser vidare på högskola och de är väldigt ambitiösa och trevliga mot sina medmänniskor. Så, visst går det, men bara om man tillhör ett närmast sekteristiskt religiöst samfund där varken familjen eller familjens vänner använder olika typer av media Flört

Sur, grinig och på smällen.
  • Esmiso

GÅR gör det ju, om man valde t ex hemundervisning etc. Men de flesta skolor använder ju datorer i undervisningen t ex.

• W Goldberg

Det skulle säkert gå, men varför ska man ta bort sådant från barn?
    Livet består i dag av 80% elektronik och 20% plast, ska man då inte tillåta sina barn att hänga med i utvecklingen bara för att vi själva inte hade den här mängden av elprylar?
    Dagens barn behöver få använda de moderna redskap som finns för att inte bli ohjälpligt efter i alla sådana sammanhang.
    Detta tror jag och står jag för. 

• KimPossible

Som flera andra skriver, klart det går men frågan är ju varför man vill begränsa barnen på det viset?

Jag har svårt att se det "farliga" i användandet av elektroniska medier  faktiskt. 

• Insatt

Om man vill att ungen ska bli helt efter i dagens och ha sämre chans att förstå sig på och jobba inom it så GO FOR IT!!!

• Little Ms Chatterbox
    cloudberry79 skrev 2012-03-25 16:47:47 följande:
    Klart det går. Jag bor i en ort där en stor del av världens västleastadianer bor och verkar. De har varken TV, radio, datorer eller annan elektronik hemma (förutom att de, som många andra bokstavstrogna, förbjuder preventivmedel, påbjuder att kvinnor döljer sitt hår etc). Jag har haft många elever som är födda inom religionen och de flesta bekänner att familjen någon gång har tittat på TV etc, men det är klart att det blir problematiskt i skolan! De har riktlinjer för skolanvändandet av medier, till exempel får de använda internet för att hitta information, men inte för att se på musikvideor eller liknande, alltså inte för nöjes skull. Det går utmärkt för dessa barn, de flesta läser vidare på högskola och de är väldigt ambitiösa och trevliga mot sina medmänniskor. Så, visst går det, men bara om man tillhör ett närmast sekteristiskt religiöst samfund där varken familjen eller familjens vänner använder olika typer av media Flört
    Jag blev väldigt intresserad av det du skrev och googlade västleastadianer. Intressant läsning!
  • Kinne79
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-03-25 17:46:29 följande:
    Jag blev väldigt intresserad av det du skrev och googlade västleastadianer. Intressant läsning!
    Det blev jag också och lärde mig något nytt :)
Svar på tråden Går det att uppfostra ett barn utan elektroniska "leksaker"?