Har min 4 mån bebis tecken på autism???
Jag är så rädd och orolig och vill höra andras åsikter/ erfarenheter. Vi har en dotter på 4 mån som vi inte får ögonkontakt med. Hon ler och kan skratta mot leksaker/ mobilen etc men ser inte oss i ögonen. Har fått svarsleende två gånger bara! Håller på att trasas sönder av oro. Ska träffa läkare snart ang detta. Utöver detta är hon ganska gnällig som bebis. Sover bra nattetid men är lättväckt dagtid. Är ännu inte stark i nacken utan känns ganska "ranglig". Jag ger nu ersättning för att hon ska gå upp mer i vikt( legat under kurvan). Har haft jobbig amning då hon sugit dåligt etc. Hon föddes i v 37+3.
Är det ngn som känner igen detta? Ingen som har en solskenshistoria på bebis som bara varit sen? Oroar jag mig i onödan? Har ett barn sen tidigare som var helt annorlunda...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-23 11:45
Läkarbesöket kändes bra även om man aldrig kan sätta diagnos på en sån liten bebis. Men han gjorde en ordentlig kontroll och sa att allt verkar ok såvitt han kan se men kan ju inte säga att det INTE är något. Min dotter följde leksaker med blicken och log en gång men tittade inte så länge i ögonen. Dock är hon fortsatt ranglig i nacken och han tyckte hon var lite stel i benen, vill inte sträcka ut. Remiss skickad till röntgen vilket är bra då hon låg i säte. Kanske därför hon inte är så stabil??Remiss skickades även till ögonsjukhus så får vi se vad det ger.
Nytt läkarbesök om 1 månad så får vi se hur utvecklingen gått och i början av juni 6 mån kontroll... Känns som ett skämt att hon då helst ska kunna greppa, byta hand, sitta med stöd och titta efter leksaker som faller i golvet...nåväl...Idag kan hon sitta i en barnstol med kuddar och greppa hjälpligt men oftast när vi sätter det i handen på henne...
Jag är lite lugnare ändå och hon har börjat ge en hel del svarsleenden nu och man kan "busa" fram skratt av henne. Kanske har jag bara en sen dotter?? Då jag varit lite smått deppig sedan hon kom så kan även sånt försena utvecklingen enligt läkaren då de inte får knyta an och får den stimulans de behöver.
Men jag undrar ändå"aumamma" hur du märkte att din son var autistisk? Hur tidigt?
Det där med infantil spasm kikade jag på och det är inget jag märkt nu, dock de första 2 månaderna fast så gör väl många nyfödda då??
Jag känner mig lite lugnare nu som sagt men kan inte helt släppa tanken förrän 6 och 8 månaders kontrollerna passerat med godkänt...