• bonaqua2012

STV barnkanal, opassande program! Vad har hänt?

Har länge funderat lite på vad som hänt på SVTB, SVT Barnkanal.

Tycker att det finns så mycket opassande program och jag förstår inte hur detta skall vara bra för barn,
    Så extremt löjligt och idiotiskt enligt mitt tycke.

Finns massa som varulv och blodhund, finns vampyrer etc på kanalen från 17.00.

Har en lillebror på 5 år, så jag har suttit en del och blir inte klok alls på hur vissa program kan sändas.

Vissa program är så drogade, och ja, helt slut i huvudet.

Vem godkänner dessa idiot program?

Har länkar till tre video som jag sett och fattar mig inte alls på detta.

Skall detta vara kul och läro rikt? jag tycker man kan FAN göra det snyggare eller bättre än så här jävla dumt.

Gärna kommentera om det är jag som tänker konstigt eller ni håller med.

Finns som sagt BRA program absolut, som hjärnkontoret tycker jag är lite kul och lätt och fint samt proffesionellt visat för barn. Men sen finns det för mycket idiot program.

Som dessa tre klipp.

NR1 :

NR 2 :

NR 3 :

• Svar på tråden STV barnkanal, opassande program! Vad har hänt?
  • LadyLi

Håller med dig.. finns mycket dåligt..
    Minns att det var något jag såg där en tonåring var trött på sina barnleksaker..och då fick hon dessa nersmälta och omgjorda till en docka som såg precis ut som henne själv..fast sovande..
    Denna docka skulle hon ha till att lura sina föräldrar med.. när hon smet ut med vänner och så,,
    Vad är det för jävla tips att ge till en tonåring..?..Tyckte det var helt sjukt..
    Sen vampyrprogram..håller med..

• fågelungarna

Ja det är lite lurigt med namnet barnkanalen med tycker jag. En mindre framgångsrik mamma jag kände en gång använde kanalen som daglig barnvakt ett antal timmar varje em framför allt till sin 4-åring, men även till sin bebis. - Det heter ju barnkanalen, då är det väl inget konstigt med att barnen tittar, tyckte hon. Utan att bry sig om eller förstå att programmen som gick inte alls var lämpade för en fyraåring, och definitivt inte för en bebis...

• pluvdo
    LadyLi skrev 2012-03-20 20:02:06 följande:
    Håller med dig.. finns mycket dåligt..

Minns att det var något jag såg där en tonåring var trött på sina barnleksaker..och då fick hon dessa nersmälta och omgjorda till en docka som såg precis ut som henne själv..fast sovande..

Denna docka skulle hon ha till att lura sina föräldrar med.. när hon smet ut med vänner och så,,

Vad är det för jävla tips att ge till en tonåring..?..Tyckte det var helt sjukt..

Sen vampyrprogram..håller med..

Haha. Tips? Ingen lär ju ha möjligheten till att göra en dockkopia av sig själv ändå.
  • bonaqua2012
    pluvdo skrev 2012-03-20 20:09:28 följande:
    Haha. Tips? Ingen lär ju ha möjligheten till att göra en dockkopia av sig själv ändå.
    men ååh, snacka om att inte fatta principen!
  • LadyLi
    pluvdo skrev 2012-03-20 20:09:28 följande:
    Nä,men att tipsa en tonåring om att smita ut och lura sina föräldrar är väl inte så smart..eller?
  • pluvdo
    LadyLi skrev 2012-03-20 20:15:49 följande:
    Nä,men att tipsa en tonåring om att smita ut och lura sina föräldrar är väl inte så smart..eller?
    För det hade ju inte tonåringarna kommit på själva.

En av mina favoritserier när jag var liten var Ebba och Didrik. Didrik skall föreställa tolv eller tretton år. Vid ett tillfälle vill han inte träna på sin pianoläxa utan han vill ut och leta efter den 25-nånting-åriga kvinnan han är kär i. Så han sätter på ett band med inspelat pianospel (som förresten kvinnan han är kär i spelat in så han skall kunna öva till det) och låser sin dörr så att hans föräldrar skall tro att han övar och inte vill bli störd. Sedan hoppar han ut genom fönstret och springer hemifrån.

Är det också fyfy-program då?
  • love you

gillar också hjärnkontoret men varför ha med bästa krocken? kasta in saker i väggen liksom...

• Bonanza

Jag tycker att det är skitsunkiga könsroller och stereotypa värderingar som visas rätt ofta, men att de anspelar på ungarnas kiss- och bajshumor har jag inga problem med. Om barnen gillar sånt så är det ju kul för dem. Då tycker jag att de tecknade serierna de köper in rakt av är oändligt mycket sämre. 

• Bonanza
    love you skrev 2012-03-20 21:57:29 följande:
    gillar också hjärnkontoret men varför ha med bästa krocken? kasta in saker i väggen liksom...
    Men herregud. Vad är problemet med det då?
  • pluvdo
    love you skrev 2012-03-20 21:57:29 följande:
    De visar sådant som barn tycker är skoj.
  • Anna Svenssonliv

Bäst ni slänger ut tvn innan ni får både infarkt och tuppjuck

• skogsvitter

Jag håller med dig TS, därför tittar iofs inte mina barn på tv förutom ytterst få enstaka tillfällen, de tittar på film istället. Då vet jag att det som visas är lämpligt. Tycker inte att det som visas på barnkanalen är särskilt lämpligt för det mesta.

• skogsvitter
    Anna Svenssonliv skrev 2012-03-20 22:55:52 följande:
    Bäst ni slänger ut tvn innan ni får både infarkt och tuppjuck
    Slänga ut tvn behöver man ju inte göra, men vi sa upp kanalerna under en tid och det var inget vi direkt saknade (inte ungarna heller för den delen). Av någon outgrundlig anledning så skaffade vi grundutbudet igen, antagligen för att "alla andra" har det... känns rätt onödigt när jag tänker efter. Vi kanske säger upp skräpet igen Inte för att undvika infarkt, men varför betala för skräp?
  • love you
    Bonanza skrev 2012-03-20 22:00:16 följande:
    t.om mina barn på 3 5 & 7 år har sagt att: man slänger väl inte saker i väggen... vad lär det barnen? en gång slängde de in en fjärrkontroll min 3 åring tog tag i vår fjärris & var på väg att kasta den i väggen för så "gör de ju på tv"
  • love you
    Bonanza skrev 2012-03-20 22:00:16 följande:
    när till och med barnen reagerar att man inte slänger fjärrkontroller glass etc i väggen så reagerar man väl ? Eller?
  • YokohamaNr2

Jag bor utomlands så kollar ju inte bolibompa så ofta men när vi har varit hemma har jag slagits av att det blandas så mycket olika åldersprogram. SVTs motsvarighet i England BBC har två barnkanaler, CBeebies för de lite mindre och CBBC för de lite större. Det tycker jag är jättebra. Men när jag var hemma så var det många program som här visas på kanalen för större barn i Bolibompa, min yngsta 3 var totalt ointresserad

• Bonanza
    love you skrev 2012-03-21 10:58:30 följande:
    t.om mina barn på 3 5 & 7 år har sagt att: man slänger väl inte saker i väggen... vad lär det barnen? en gång slängde de in en fjärrkontroll min 3 åring tog tag i vår fjärris & var på väg att kasta den i väggen för så "gör de ju på tv"
    Om du inte lyckas lära dina barn att man inte kan göra allt de ser på tv så är det ju ditt problem och något du bör ta tag i. Istället för att bli upprörd över såna småsaker.

Jag skulle inte vilja att mina barn gick under magen på en häst för att försöka lyfta den, men jag tycker inte att Pippi är något som inte borde få sändas.

Varför ser en treåring på hjärnkontoret, det är ju för större barn?  
  • gryning2

Min 4,5 åring gillar barnkanalen och jag kan faktiskt inte tycka att det är många olämpliga program där. Programmen i länkarna tycker han är jätteroliga och jag tycker det är ganska oskyldigt med kiss, bajs och rumpor. Många 4-åringar har ju sån humor Glad Om det blir såna program som hjärnkontoret är han inte speciellt intresserad ens. Har aldrig märkt att han blir rädd eller får olämpliga ideer just av barnkanalen.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
Svar på tråden STV barnkanal, opassande program! Vad har hänt?