• Sandrah23

Min son föddes i v30+3!

Hej. jag var beräknad 4/4 i år men något hände...jag vaknade en natt o skulle kissa (som i vanlig ordning) denna gång kom det blod o slämm också. jag tyckte det kändes som att ngt inte stämde så jag väckte min kille o berättade vad som skett. han bad mig lägga mig ner igen o att "imorgon" är det bra igen, men det kändes inte rätt att göra så, så jag ringde 1177 o dom bad mig ringa förlossningen vilka i sin tur bad mig åka in. vi åkte givetvis in o fick träffa en läkare som inte trodde det var någon fara alls, tills han gjorde vaginalt ultraljud o sade till sköterskan breve, det här ville jag inte se.. ser du vad jag ser o hon svarade ja. jag tittade på min pojkvän o tänkte.. vafan händer! jag såg oron i hans ögon också vilket inte gjorde mig mindre orolig direkt! jag är ju bara i vecka 29 + nånting, det är inte dags nu! läkaren tittade på mig o sa, du är öppen 6cm, bebis lär det bli. när vet ingen, men hem kommer ni inte! jag blev som förstummad o tänkte miljoner tankar på en o samma gång... jag hann knappast fatta någonting alls innan vi hade fått ett rum på förlossningsavdelningen o sladd efter sladd kopplades in, kortison för lungmognaden, antibiotika i förebyggande syfte. kurva, ja you named it! dom proppade mig med medeciner o gå fick jag göra... så vi knatade runt där o dom hade sten koll på allt som hände med min kropp, minsta lilla grej. det gick en dag, det gick två dagar, sen började jag få ont så jag fick strikt sängläge o dom tippade på att bebisen skulle komma så jag fick inte ens gå på toaletten, toaletten rullades in till mig ist, läkaren kollade sammandragningar o om jag hade öppnats med jämna mellanrum, men näe, jag hade i själva verket börjat stängas ist, prover visade att jag var gbs bärare, vilket jag inte viste ens vad det var...

prick en vecka senare kom min mamma på besök med min treåring som jag inte hade sett på två veckor.. (han är varannanvecka hos sin pappa) vi satte oss i cafeterian o jag hade ont emellanåt, när vi hade suttit där ett par timmar så åkte vi tillbaka upp till avdelningen o vårt rum, då vi är påväg o säga hejdå till min son o min mamma o min kille skulle köra hem dom - ja då går vattnet. (den natten kom även våran lilla prins)

natten den 29/1 föddes våran son. 10veckor före bf. 1636gram. en liten spillivink som jag knappast hann se röken av innan han var borttagen från mig.. o där började våran resa på vad som skulle bli vårat "kommande hem". Neontalavdelningen i Eskilstuna. Avdelning 62c. tur som var hade han fått två doser kortison för lungmognaden o klarade av att andas helt själv på en gång o behövde ingen hjälp med det, det enda dom hade koll på var syremätningen o puls/hjärta samt att han fick antibiotika o sen sondmatades han. i nästan 5veckor var vi där, varav två veckor hade vi hand om honom själv på rummet dygnet runt. :)

jag kan säga såhär... för oss gick det förvånansvärt bra o efter nästan fem veckor fick vi åka hem med våran prins som då var i v34 + nånting på något som kallas tidig hemgång o nu har vi varit hemma i tre veckor igår o det går jätte bra. sonden drog han ut själv efter att vi hade varit hemma en vecka, o åt själv med en gång, både amning o flaska funkar klockrent o idag väger han 3kilo o är 49,5cm lång o mår toppen..

vi är så glada att det gick så himla bra för våran del. det är inte alltid det gör det så vi är godblessed kan man nästan säga! :)

det jag egentligen ville säga till alla er där ute är att VAR INTE RÄDDA! var starka o kämpa på med ett leende på läpparna. att få barn för tidigt är inte alltid något "hemskt", vist hade vi gärna haft honom kvar i magen fullt ut, men nu fick vi inte välja o därför är vi glada att det ändå gick så bra som det gick o det måste man vara. om ngt skulle komma i framtiden, inlärningssvårigheter eller dylikt - då tar vi det då!

DET GÅR OFTAST BRA. som sköterskorna sa. att födas idagi v30 är en baggis, vi håller med ;)
  • Svar på tråden Min son föddes i v30+3!
  • Mynta

Vilket fint inlägg! Jag är idag i vecka 30+1, nästan i samma vecka som du födde. Vad underbart att det gått så bra för er, han är jättefin eran lilla kille!

• Sandrah23

Ja vi hade riktigt tur, fanns dom som hade fött senare men det inte hade gått lika bra för... så vi hade verkligen turen på vår sida denna gång. :D

• vivla

Grattis!!! Födde i v 33+0 och för oss gick det Också bra!! Julis hade bara problem med att hålla värmen, gulsot och att äta så hon sondsdes också hemma! Hon vägde 1985 när hon föddes och idag vid 14 v väger hon 4,8!! Hon är vår pärla och trots den vingliga starten så har allt gått så bra!!! Älskade barn vad de aldrig upphör med att förvåna :)

• Sandrah23

Grattis :) vad skönt o höra att allt gick bra för dig också.. oftast gör det ju det (tack o lov)
    man trodde ju aldrig att man skulle bli mamma till en förtidigt född. men ibland kan man inte välja.
    naturen har sin gilla gång! o det är inte alltid man förberedds innan saker&ting sker.

o att det gått bra är så himla skönt! vad hade man gjort om det inte hade gjort det? idag vill jag inte veta.
    vi är överlyckliga här hemma o prinsen mår tipptopp. :)

• vivla

nä att som jag få svår preeklampsi var inte väntat förstod inte direkt! först kände jag mig misslyckad även om man inte kan rå för det! man vill ju så gärna att allt ska va "normalt"!
    nu är ju julis 14 v bara men jag som ville ha maaaassa barn vet inte om jag vågar igen tyvärr! jag tänker att om man nu skulle få samma igen så kommer ju t ex sambon inte kunna sova på sjukhuset ovh jag kommer heller inte få träffa vår dotter lika mycket, någon som funderat iu samma banor?

• Sandrah23

det enda jag är rädd för om jag funderar över fler barn är att det ska bli ett ännu tidigare.. o att det kanske inte går såhär bra nästa gång! att det kanske tom inte överlever... sånt tänker jag på. jag har en treåring sen tidigare o han föddes i v 38+5 (alltså fullgången) MEN nästa kanske föds jätte knasigt tidigt .. jag vet inte om man vågar chansa.. o isf får det dröja  1-2år,

• Sandrah23

Jag vill tillägga att min son inte drabbades av ngn form av infektion eller dylikt utan det gick bara bra för hans del o han var jätte stark redan från början.. :)

• boktok

Hej!

Grattis till din söta son!

Min son är också född i v 30+4, men han var tillväxthämmad så han vägde bara 885g och var 33 cm lång. Idag är han en pigg 5-åring som har kommit ifatt med det mesta. Det som han är efter med är längden och vikten men han mår bra och äter det han orkar så vi är nöjda. Utvecklingsmässigt så har han kommit ifatt sina jämnåriga och på vissa plan är han lika mogen som en 6-åring.

• Alvi

Skönt att allt gick så bra! Men hur kommer det sig att du fick vara uppe och gå bände du var öppen så mycket?? Jag var öppen för ett finger, dock helt utplånad tapp, i v33, fick strikt sängläge.

• Liteniapril

Grattis!!!

Vi ficj vår dotter den 6/2 och var då i vecka 31+1. Jag blev förlöst för tidigt eftersom vår tjej slutade växa i magen. Hon vägde 900gram och var 34cm lång. Idag är det en vecka sedan vi lämnade neo och nu är hon 38cm och väger nästan 1900gram

• Sandrah23

här har jag missat att ngn kommenterat alls.. tokigt Glad 

då ska vi se här... Jo, först sade min läkare att jag skulle ha strikt sängläge föratt bebis ev skulle komma inom dom närmsta dagarna. dom hoppades att han kunde vänta åtminstonde 24tim så dom hann ge mig en kur med kortison för lungmognaden, men dom hann med två vilket var guld! min treåring bodde hos sin pappa under våran tid på neontalen.  jag träffade honom tre ggr under den tiden! en gång på förlossningen samma dag som jag födde, mitt vatten gick förövrigt när jag precis skulle till o ta farväl av min son som jag inte hade sett på två veckor! så läkarna tog mig o började undersöka mig o jag blev helt förkrossad för jag hann inte ens säga hejdå Rynkar på näsan den natten föddes iaf lillgrodan! :) sen fick min treåring besöka oss två ggr efter det, varav en gång sov han faktiskt över på neontalen med oss i ett sk, familjerum då bebis också sov med oss :) o man behövde verkligen den tiden med pojken, jag sov med honom också en gång hos min mamma (mormor) så min kille var ensam med bebis kvar på sjukhuset men det fixade ju han såklart :) iaf, jag fick striktsängläge första två dagarna.  sen ville min läkare att jag skulle upp o promenera iom att dom faktiskt hade planer att skicka hem mig! efter kontroller så hade jag nämligen börjat "gå ihop" igen, därav hemplanerna! men så blev det inte, efter att ha vart uppe o gått så fick jag ont. så det sket sig hem kom jag inte, men han stannade iaf kvar i magen en vecka o det gjorde nog en hel del :) min treåring har inte vart så positiv gällande förändringarna som skett. han va nog lite grann i chock första veckorna (vi har varit hemma över en månad nu) han ville inte ha bebisen o var mkt ledsen plus att det var nog en chock somsagt att få komma hem o här var inte bara han längre. nu fanns det här även en bebis! han är emellanåt jätte gullig mot lillebror, ibland vill han inte alls se honom! det går upp o ner men somsagt... det får ta sin tid, i slutändan... är syskon det bästa man har ;)

här har ni dem. goungarna :)

Svar på tråden Min son föddes i v30+3!