• Vi 5

Tips om dhea

Råkade skicka medan jag skrev,
    ...djurstudier som tyder på samma effekt. Detta verkar vara positiv effekt på graviditetschanser oavsett vilken nivå man har av DHEA innan, har dock inte hittat någon studie där de undersöker individuella variationer beroende på nivå från början vilket jag skulle undersökt om jag vore forskare.

Det som skulle kunna negativt är just om man har PCO och höga testosteronnivåer från början som höjs över de rekommenderade när man tillför DHEA, man vet dock inte om de med PCO höjer testosteronnivårr om de tar DHEA, det är dn spekulation, kroppen kan ju välja att omvandla det på olika sätt.

Jag undrar faktiskt lite vad det är för läkare som lägger ut sådan information som han verkar ha fått om bakfoten, det stämmer i vart fall inte med de resultat man visat i studier som publicerats i granskade tidskrifter! Jag blev lite upprörd redan första gången jag läste det. Sedan ska man komma ihåg att det är nytt forskningsområde där mkt ännu är oklart.

• Vi 5

Det som jag retar mig mest på är att han uttrycker sig starkt och säger att det mest troligt är skadligt för de med DOR men han har inga belägg för det alls.! Nu är inte jag värsta experten heller förstås men vad jag kan bedöma så för han bara ett teoretiskt resonemang som dock inte ens stämmer med det man visat i nyare studier. En fördom jag har är att en del läkare tycker att de är experter på allt utan att eg veta så mycket om det, denna verkar falla inom denna kategori.

Hinner inte svara mer nu, men ser fram emot att höra era åsikter!

• Vi 5

Missne, vad tråkigt att det verkade ge så negativ effekt för dig! Låter ju inte alls bra. efter hur lång tid upptäckte du att du fick för höga nivåer testosteron?
    Det jag eg. menar ovan, men inte skrev ut ordentligt, är att just det han skriver om PCO och hög testosteronhalt som riskerar bli för hög, är det i hans inlägg som jag tänker att det ligger något i. Jag hade tänkt lägga till att just testosteronnivån tycker jag man borde kolla upp vid användande av DHEA. Vilket vi ju också konstaterat i tråden många gånger. Men jag hade lite bråttom att skriva tyvärr.

I de studier som finns om DOR, diminished ovarian reserve, har man bara sett positiva effekter vad jag sett iaf. De har inte rapporterat om sämre chanser för några personer eller någon undergrupp efter att de börjat med DHEA i någon av de studier jag läst, vilket man som forskare ju är skyldig att göra vid medicinska studier. Så det är tack och lov troligtvis inte så vanligt att det blir sämre chanser med DHEA pga för högt testosteron.

Jag ber om ursäkt över om jag lät mer kategorisk än jag menade. Jag blev upprörd över hur han uttalar sig tvärsäkert i motsats till vad forskare kommit fram till, vilket är ovetenskapligt och jag tycker inte om när det går till så. Hur ska människor kunna lyssna på de som faktiskt forskar fram saker om de som förmedlar studierna misstolkar eller vilseleder. Det går ju då inte alls att bedöma uttalandena för de dom inte själva är insatta.

Ett sista tillägg är att det nyligen rapporterats från en konferens om reproduktionsbiologi att även om det ännu är relativt få studier och de inte är perfekt gjorda ( eftersom ingen 40+ vill vara med i kontrollgrupp i flera månader utan att veta om de får DHEA eller placebo) så ser det hittills lovande ut för att anta att DHEA kommer att hjälpa många med DOR framöver. Har referensen i min dator och har länkat den tidigare.

Nu har jag inte kommenterat era inlägg var och en, och jag behöver tyvärr lägga mig, men jag vinkar till er alla och skickar en extra varm kram till Callimero!

• Vi 5

Germany, men åh vilka fantastiska nyheter!!! Hurra, vad glad jag blir för din och er skull! Även jag lkänner mig rörd och att det är så rätt att just du nu får uppleva detta efter allt ditt kämpande och alla dina varma uppmuntrande hejarop du givit till oss andra. Det är verkligen superroligt! Jag kan intelåta bli att tänka DHEA, att det faktiskt nu när du ätit det ett ordentligt tag och fått in det ordentligt i systemet givit resultat. Det ger ialla fall mig hopp om att det bara gäller att hålla i och kämpa på. Jag förstår dock verkligen din oro och förstår att det känns som lång väg kvar, men jag hoppas du ändå kan tillåta dig att vara glad och hoppfull också! Och så vill jag också peppa dig med att man ju i studierna om DHEA sett att det är mindre risk att embryona har avvikelser och därmed minskar risken att få missfall, vilket det finns fin statistik på. JAg kommer att glädjas åt detta under lång tid!

• Vi 5

cff, varm kram till dig som känner dig ledsen nu! Du delar med dig av intressanta och jobbiga tankar om hur olika tillskott och läkemedel kan samverka eller  påverka varandra, så som länken om kortison och DHEA och så tankar om l'arginin. Jag funderar också mycket på det med hur de påverkar varandra och förstår verkligen dina funderingar. Fast jag sett studierna om melatonin så har jag efter mycket velande och tankar och funderingar valt att bara hålla fast vid DHEA nu när det närmar sig IVF. Just av den anledningen du skriver hur samverkar de eg. ?! Jag har ju ätit DHEA sedan i juni och vill utvärdera det ordentligt för mig. Förutom det så lade jag till Q10 100mg för ett par månader sedan (och det är mycket för att jag tror det är bra för maken, och det är lättare at få honom att äta det om jag tar det också ) sedan äter jag en B-vitamin komplextablettoch i övrigt bara de vitaminer jag alltid tagit, folsyra, omega-3 och mitt val kvinna. 
    Sedan är det ju jobbigt när vänner som varit i ungefär samma situation som en själv har det så mycket lättare än en sjä'lv och påminner en så mycket om det man själv vill ha. Det brukar alltid svida lite extra när man precis får höra sådant, sedan brukar det tack och lov lägga sig lite tycker jag. Jag hoppas även du fick lite mer hopp av att läsa Germanys glada nyhet idag!  

• Vi 5

MsBoring, så jobbigt med alla tvära kast, hoppas det lugnar sig lite innan jul och  att du inte mår alltför dåligt av nedregleringen! Jag är glad att de verkar ta väl hand om dig på kliniken och att de är noga med att e ska kunna följa dig noga denna behandling.

Mba12, vad trist att det inte verkar bli äl denna månad, eller kan den ändå komma sent?  Låter som en klok läkare som tar till sig det som cff kommer med och som kan resonera öppet om vad man vet och inte vet i denna komplcerade djungel. JAg har också funderat på det där med långa och korta protokollet vid ätande av Prasteron/DHEA. Det är ju lite märkligt nog så (som cff lade in en länk om) tt man faktiskt kört långa protokollet i studier där de behandlar med Prasteron/DHEA och det verkar ju där ändå ge positiv  effekt. Det har inte  rapporterat om något behandlingsprotokollen och de fortsätter ju med DHEA fram till ev. plus.Samtidigt låter det ju teoretiskt som att det borde vara bättre med korta protokollet.  

Själv går jag och grämer mig lite över mina tidigare inlägg och hoppas att jag inte trampade någon på tårna när jag uttalade mig lite tufft om den där läkarens negativa uttalanden om DHEA på sin hemsida. Jag ber i så fall om ursäkt!   

• Vi 5

germany, tack, det känns lite bättre när du skriver det. Tänker att de ju finns en del läkare i trådarna och att det lät som att jag drog alla över en kam, men det var inte så jag menade. Jag hoppas iaf att ni "känner" mig tillräckligt väl för att veta att jag inte menade något illa.
    Och åh vad jag önskar att du om ett år kan visa upp en liten knoddis för den läkaren! Det borde verkligen få gå vägen, och det är ju absolut störst sannolikhet att det gör det nu, du har procenten på din sida nu!!!
    Själv känner jag att jag på ett sätt börjat ge upp, jag tror att min ålder nu är för hög och att det ju inte lyckats hittills och mina ägg verkar kassa, så jag tror inte på det längre, men börjar som tur är litegrann att kunna förlika mig med tanken på att det var så här det blev, och tror att jag kommer kunna gå vidare även om det alltid kommer svida i mig av längan efter fler barn. Samtidigt som jag känner denna uppgivenhet, så känner jag en liten hoppfull tanke om att jag ju ätit DHEA i 6 mån nu och de första tre kan man ju räkna bort (för då har det inte hunnit ha någon inverkan), men efter det har det varit 3 st chanser, och om man tänker att jag skulle ha ökat chansen så att jag är nere på en 36-37 åringsnivå så är väl snitttiden att lyckas bli gravid närmare ett år, och då är ju tre månader väldigt kort tid för att hinna lyckas och jag borde utifrån det kunna vara hoppfull i ett år till  Vet inte om ni fattar hur jag menar, men det är iaf lite hoppfullt tänkande för mig. Och då kommer dina 7 månader som ett prefekt stöd för den tanken.  

• Vi 5

mba12, tack för dina ord, så skönt att du inte tycker att jag uttryckt mig klumpigt! Jag snurrade kanske till det med min beskrivning av chanser, hopp och ålder. Jag är alltså 41, men i min positiva vision så tänker jag att DHEA kankse kan göra mina ägg och chanser lite yngre, så då tänkte jag mig att man kanske skulle våga hoppas på några år yngre och drog till med 36-37 år, det var alltså helt taget ur luften och bara en önskedröm Drömmer

• Vi 5

Missne, åh det låter ju toppen med två fina ägg och bättre värden, dubbelchans alltså  Jag är minns inte hur det var för er, finns det några hinder för att prova på egen hand? Om inte så hoppas jag på att ni får gott om chanser nu

mba, ja precis och eftersom det ändå oftast tar några månader i den åldern är det ju inte konstigt om man behöver några månader till för att lyckas Blir lite som att börja från noll igen, och bortse från alla månader man kämpat innan DHEA

Germany, även jag är nyfiken på hur det var denna cykelm, när blev äl? Var det tidigare eller senare än du brukar, (har för mig att du nyligen skrev om att det hade flyttat sig igen) och undrar också hur lång lutealfas du brukar ha och vilken dag efter äl som du plussade du på? Nyfikna jag 

• Vi 5

Cff, jag vågar inte svara på det men tanken är intressant och viktig.

Svar på tråden Tips om dhea