mba12 skrev 2012-09-03 23:23:32 följande:
Germany vilken "dag" du hade!! Misstänker att ssk:an kunde inte göra undersökningen! Man behöver inte köra det 3 gger!!?!! Hon kunde inte helt enkelt! Vilken otur! Men nu är det över, det är nästa ÄL som gäller det! Ha ögonen öppna!
När jag körde äggledarspolning kändes det som mensvärk, obehaglig känsla, inget mer. Efter undersökningen som tog högst 1 timme satt jag på stolen i en kvart sen gick jag ut.
Jag blev gravid efter undersökningen.
Jag tror att du har rätt, att läkaren inte riktigt kunde sin sak......Hon tryckte på med vätska flertalet ggr och till slut var jag då tvungen att be henne sluta för det gjorde så grymt ont! Sedan då själva förberedelseprocessen med tvätt, katetersättning osv gjordes om hela 3 ggr innan det fungerade! Jag kan säga att den sista gången så sved till också till rejält efter att hon bökat på med sina grejer. Känns verkligen inte som att det var så här det skulle gå till. Jag är också rädd att hon ställt till med något......Men jag får väl vänta och höra vad utredningsläkaren säger.
Tyvärr så var det äggledaren till min bästa äggstock som var stängd. Och jag är ganska säker att det var från min öppna äggledare som jag sist fick ägglossning ifrån. Så nu blir det säkert från den andra och där kan då inget ägg passera
.
Lillstoran skrev 2012-09-03 22:08:20 följande:
Germany - när jag gjorde äggledarspolning (inte röntgen) så var det totalstopp i båda äggledarna. Ingen passage alls. En remiss till laparoskopi brukar läkarna skriva för att få diagnosen bekräftad. En månad efter den misslyckade spolningen var jag helt plötsligt gravid på naturlig väg. Jag har dessutom varit gravid en gång tidigare naturligt. Alltså kan det omöjligt vara stopp i äggledarna oaktat att spolningen visade detta. Äggledarna kan krampa var svaret jag fick. Men då brukar de alltid skriva en remiss till laparoskopi.
Jag gjorde en HSG (röntgen) och jag fick också se röntgenbilderna och den öppna äggledaren syntes som en vit fin tråd, men på den andra sidan så såg man inget sådant, så den äggledaren är nog alla ggr helt körd. Varför förstår jag inte, vad jag vet så har jag aldrig haft någon infektion och har ju också tagit klamydiaprov vid de flesta cellprovstagningar där allt har varit ok.
Jag vet bara inte vad jag kan kräva av min läkare som gjorde min utredning. Jag har ju vänner som redan tidigt påpekade för mig att spolning av äggledare ingick i deras utredning. Men inte i vår, har t.o.m frågat men det är ingen rutingrej vid våra utredningar här där jag bor. Jag tror jag bor i fel län.....vårt landsting bekostar också bara 1 gratisförsök IVF.
Funderar på att försöka kräva att de bjuder oss på ett gratis IVF då det blivit så många tabbar i vår utredning och som orsakat så mycket onödigt lidande framförallt psykiskt, men kan ju också säga efter gårdagen att även fysiskt så kan det inte vara meningen att en patient ska behöva utsättas för det jag var med om i går!
Läkaren sa att hon aldrig hade varit med om att det varit fel på kateterutrustningen (hon påstod att det var hål på den och läkte). Det må väl vara så och hänt, men nu var det en patient, jag, som fick lida för att det inte fungerade.....Ska det vara så eller är det en sak jag kan trycka på när vi får prata med vår rätta läkare?
Nu är jag en riktig tråkig pessimist, jag känner det.....Men känner mig just nu bara ledsen & orolig.......Men jag tycker det var så typiskt och så självklart att det skulle vara tvunget att drabba mig det som hände i går med misslyckade försök och smärta utan dess like , jag kommer ju aldrig ifrån att det händer liknande saker där sånt som är självklart ska fungera helt enkelt inte är eller fungerar för mig
Inte ens bli gravid som alla andra blir till höger & vänster fungerar och trots min relativ unga ålder så är jag enligt min läkare redan i förklimakteriet.
Nä, jag måste nog tillåta mig att bryta ihop ett tag och så komma upp till ytan igen och ta nya tag. Jag vet ju att det är så livet ser ut nu och jag vet ju att jag blir stark och gladare igen, bara det går en tid och jag kan lägga detta bakom mig och sluta fundera och grubbla på hur jag tidigare hade kunnat gjort saker & ting annorlunda. Att jag borde ha startat barnverkstaden mkt tidigare så hade jag kanske sluppit befinna mig i dena sits som ibland totalt suger musten och energi ifrån en.