• germany

Tips om dhea

Tuvalina - Jag kommer att bli uppringd av min läkare. Hon som gjorde undesökningen var röntgenläkare och meddelar resultatet till min utredningsläkare. Så jag fick bara prel.besked men som jag förstås vet är som hon sa. Jag antar att det var trång passage i den andra också eftersom hon sa att det var motstånd i den först men att hon lyckades öppna upp den så att den blev normal. Så jag vet inte mer i dagsläget. Är bara glad över att vara hemma och att det nu är gjort. Hoppas att jag inte skrämt upp någon annan för denna undersökning. Men jag vill inte göra om den något mera.

Nu ska jag snart gå och sova och vakna till en bättre dag i morgon när jag har smält dagens resultat.
    Natti natti alla finaste ni.
  • germany
    mba12 skrev 2012-09-03 23:23:32 följande:
    Germany vilken "dag" du hade!! Misstänker att ssk:an kunde inte göra undersökningen! Man behöver inte köra det 3 gger!!?!! Hon kunde inte helt enkelt! Vilken otur! Men nu är det över, det är nästa ÄL som gäller det! Ha ögonen öppna!

När jag körde äggledarspolning kändes det som mensvärk, obehaglig känsla, inget mer. Efter undersökningen som tog högst 1 timme satt jag på stolen i en kvart sen gick jag ut.
    Jag blev gravid efter undersökningen.
    Jag tror att du har rätt, att läkaren inte riktigt kunde sin sak......Hon tryckte på med vätska flertalet ggr och till slut var jag då tvungen att be henne sluta för det gjorde så grymt ont!  Sedan då själva förberedelseprocessen med tvätt, katetersättning osv gjordes om hela 3 ggr innan det fungerade! Jag kan säga att den sista gången så sved till också till rejält efter att hon bökat på med sina grejer. Känns verkligen inte som att det var så här det skulle gå till. Jag är också rädd att hon ställt till med något......Men jag får väl vänta och höra vad utredningsläkaren säger.

Tyvärr så var det äggledaren till min bästa äggstock som var stängd. Och jag är ganska säker att det var från min öppna äggledare som jag sist fick ägglossning ifrån. Så nu blir det säkert från den andra och där kan då inget ägg passera Rynkar på näsan.
    Lillstoran skrev 2012-09-03 22:08:20 följande:
    Germany - när jag gjorde äggledarspolning (inte röntgen) så var det totalstopp i båda äggledarna. Ingen passage alls. En remiss till laparoskopi brukar läkarna skriva för att få diagnosen bekräftad. En månad efter den misslyckade spolningen var jag helt plötsligt gravid på naturlig väg. Jag har dessutom varit gravid en gång tidigare naturligt. Alltså kan det omöjligt vara stopp i äggledarna oaktat att spolningen visade detta. Äggledarna kan krampa var svaret jag fick. Men då brukar de alltid skriva en remiss till laparoskopi.
    Jag gjorde en HSG (röntgen) och jag fick också se röntgenbilderna och den öppna äggledaren syntes som en vit fin tråd, men på den andra sidan så såg man inget sådant, så den äggledaren är nog alla ggr helt körd. Varför förstår jag inte, vad jag vet så har jag aldrig haft någon infektion och har ju också tagit klamydiaprov vid de flesta cellprovstagningar där allt har varit ok.

Jag vet bara inte vad jag kan kräva av min läkare som gjorde min utredning. Jag har ju vänner som redan tidigt påpekade för mig att spolning av äggledare ingick i deras utredning. Men inte i vår, har t.o.m frågat men det är ingen rutingrej vid våra utredningar här där jag bor. Jag tror jag bor i fel län.....vårt landsting bekostar också bara 1 gratisförsök IVF.

Funderar på att försöka kräva att de bjuder oss på ett gratis IVF då det blivit så många tabbar i vår utredning och som orsakat så mycket onödigt lidande framförallt psykiskt, men kan ju också säga efter gårdagen att även fysiskt så kan det inte vara meningen att en patient ska behöva utsättas för det jag var med om i går!
    Läkaren sa att hon aldrig hade varit med om att det varit fel på kateterutrustningen (hon påstod att det var hål på den och läkte). Det må väl vara så och hänt, men nu var det en patient, jag, som fick lida för att det inte fungerade.....Ska det vara så eller är det en sak jag kan trycka på när vi får prata med vår rätta läkare?

Nu är jag en riktig tråkig pessimist, jag känner det.....Men känner mig just nu bara ledsen & orolig.......Men jag tycker det var så typiskt och så självklart att det skulle vara tvunget att drabba mig det som hände i går med misslyckade försök och smärta utan dess like , jag kommer ju aldrig ifrån att det händer liknande saker där sånt som är självklart ska fungera helt enkelt inte är eller fungerar för mig Gråter Inte ens bli gravid som alla andra blir till höger & vänster fungerar och trots min relativ unga ålder så är jag enligt min läkare redan i förklimakteriet.

Nä, jag måste nog tillåta mig att bryta ihop ett tag och så komma upp till ytan igen och ta nya tag. Jag vet ju att det är så livet ser ut nu och jag vet ju att jag blir stark och gladare igen, bara det går en tid och jag kan lägga detta bakom mig och sluta fundera och grubbla på hur jag tidigare hade kunnat gjort saker & ting annorlunda. Att jag borde ha startat barnverkstaden mkt tidigare så hade jag kanske sluppit befinna mig i dena sits som ibland totalt suger musten och energi  ifrån en.
  • germany
    Gaaa- Men vad underbart att ni har tagit steget och bestämt er för att nu satsa på ÄD!
    Vi har ju det som plan B och  en  välkommen sådan. Men det som är svårast är helt enkelt att avgöra när det är dags att släppa taget om barn med egna ägg och istället gå vidare mot ett helt annat mål men som också faktiskt ger barn. Hur har ni så snabbt tagit det beslutet? Måste också få fråga om det inte redan känns som en lättnad att bestämt sig för en annan väg som mest troligt också ökar chanserna rejält? 
    Lycka till! Tycker ni är starka! {#emotions_dlg.flower}

Jegs - Trevligt att du skriver lite igen, var länge sen nu.  Har tänkt på dig ibland och undrat hur det är med dig och vad som händer och inte händer.
    HSG röntgen eller HSS undersökning ökar inte chansen vid IVF eller ÄD utan ökar möjligheterna för att bli gravid den naturliga vägen. Ang. att det kan finnas vätska kvar i äggledaren så är risken liten (enligt min IVF klinik), oftast så absorberas vätskan upp av kroppen och allt går bra (annars skulle heller ingen få göra dessa undersökningar om alla skulle riskera att operera bort sina äggledare). Men om vätska finns kvar så upptäcker man det vid VUL och i såfall så rekomenderas man att operera bort äggledaren.
    Jag får bara hålla mina tummar för att allt går bra för mig och att vätska ej stannar kvar.

Jag är ledsen för att jag skrivit så himla långa inlägg idag......men när känslorna i mitt inre är kaos och jag oftast skriver lika snabbt som mina tankar virvlar (utbildad kontorist en gång i tiden) så blir det tyvärr dessa långa "romaner". Men för mig lättar det ganska mycket när jag får sätta mina egna ord på mina känslor när det är jobbigt och jag hoppas ni har överseende med att de senaste inläggen från mig tog väldigt mycket plats....Skäms Jag är riktigt förundrad att några av er över huvud taget har orkat läsa dom!
  • germany

Såg nu när jag hämtade ut mitt nya recept att det stod dosering 1 tab. x 3, dvs 75 mg / dag.
    Förra receptet var doseringen 50 mg / dag.
    Vet att de flesta har fått på 50 mg, så jag undrar om det är felskrivet denna gång.
    Fler som fått dosering 75 mg på recept (vill bara veta om det står på erat recept, inte om ni ändå tar den doseringen på eget bevåg)

Jag har testat med 75 mg, men har tyckt att jag mår bäst av 50 mg / dag.

cff - Jag har länge varit nyfiken på Fostimon, men har aldrig vågat förelså att få prova det. Hoppas det ger bra resultat för dig.

Väduren 83 - Oj, vad ditt värde har förbättrats! Kan inte vara av ondo i allafall. Kanske är det så att vi som har lågt värde och tillsätter DHEA behöver lite tid på oss för att kroppen ska förstå att vi återigen har hormonet i våra kroppar och att det tar ett tag innan fertilteten kanske kan kickas igång igen. Måste ju våga tro i allafall, facit och svar på våra förhoppningar får vi ju alla förr eller senare och då vet vi och kan dela med oss av våra erfarnehter till andra. Sedan kan ju allt helt enkelt vara individuellt också, precis som med allt annat. En del svarar bra och en del inte. Skriv gärna här när du drar igång så vi får ta del av ditt resultat. Önskar dig varmt lycka till!  

• germany
    Tuvalina skrev 2012-09-05 10:05:53 följande:
    Intressant Germany. Jag skrev ett mail till Dr Nilsson i Falun och skrev att i de studier som gjorts så äter man Prasterone 75 mg om dagen och nästa gång jag fick ett recept så stod 25 mg x 3!! Det kan väl inte vara så att han kanske läst på lite...
    Mycket intressant.
    Första gången var det Samir som skrev ut på 50 mg och det senaste receptet så var det just Dr Nillson som var utskrivare. Glad
    Kanske kan det ha ett samband med det du uppger och att det därmed inte alls är felskrivet dosering denna gång utan ett beslut som har fattas genom att de fördjupat sig mera kanske.
    Ska fråga lite när jag blir uppringd senare i dag av kliniken.
  • germany

Hej Anemon - När jag började äta Prasteron så stod det på receptet i 2 månader. Men jag har valt att vänta med IVF pga flera olika orsaker och kommer att hinna äta preparatet i ca 4 månader. På mitt senaste recept så står det att tabletterna ska tas 3 ggr dagligen och då totalt 75 mg.

Jag fick inga biverkningar alls i början. Tvärtom så blev jag mycket piggare och även om jag i vanliga fall inte är en person som blir lätt irriterad så tycker jag att jag fått ännu mera tålamod nu. Och det är alla gånger medicinen som ger den fina effekten. Skrattande

Den biverkning jag fått som inte kom från början är acneliknande utslag och fetare hy. Dock så har det mig inte gjort något för min hy har ändå trots utslagen fått fin lyster. Utslagen kommer främst på ryggen på mig.

Jag tar också mina Prasteron tillsammans med mat och även tillsammans med mina andra vitaminpreparat. Har fått till svar av både apotek och min klinik att det spelar ingen större roll. Då det inte finns någon bipacksedel så väljer jag att lita till att de vet vad de pratar om.

• germany
    mba12 skrev 2012-09-06 08:42:46 följande:
    Germany, är allt under kontroll? Det kommer gå bra{#emotions_dlg.flower}
    Hej :) Jodå, jag mår faktiskt hyfsat redan. Har dock lite känningar i magen och jag vet inte om det är den analkande ägglossningen eller om det är ömt efter ingreppet. Men jag har ingen feber och fick dessutom ytterligare antibiotika med mig hem så jag tror inte att det är någon fara med infektion i allafall.
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-09-06 09:26:42 följande:
    Ja Germany, har du hört nåt mer ang HSG?
    Hur mår du?
    Tror det brukar ta ca 1 vecka innan man får något svar från läkaren som skickat remissen för undersökningen. Vet ju redan hur det såg ut, men får avvakta och höra om han tänker skicka mig vidare på fler undersökningar. Har ju ingen aning hur andra brukar få göra. Dessa äggledarundersökningar ingår inte som rutin vid utredningar på mitt sjukhus.....väldigt konstigt men så säger dom.

Jag ska dock på inrådan av Falun göra VUL på kommande mens för att kolla äggledarna innan IVF.
    Får oavsett inte köra IVF på denna cykel (vilket vi inte hade tänkt heller).
    Både vill sätta igång och samtidigt inte för jag vet ju hur jobbigt det är med alla steg innan man är framme.
    Snacka om att vi alla utsätts för ständig press....är skönt att vila mellan varven och hämta styrka och låtsas att livet är precis hur vanligt & bra som hellst Drömmer, precis som det var innan denna karusell drog igång....

• germany
    Anemon - Jag har också långt hår och får också hår som lossnar efter tvätt, och när du säger det så lossnar det nog lite mer än det annars brukar göra. Har faktiskt inte reflekterat över detta förut. Kanske blir kort frisyr innan det hela är över Tungan ute.

Jag väljer att lita på vad min klinik har angett på mitt recept om hur Prasteron ska tas.
    De måste väl ändå ha tagit reda på nånting innan de ens kan skriva dosering på våra recept?
    Vi använder preparatet för vår fertiltet, kanske är det då bättre att få en mera jämn fördelning på hormonet än att dundra i sig allt på en gång?

Men det går ju alltid att fråga sin klinik noggrannt igen om hur de kommit fram till hur doseringen ska se ut, samt att fråga tillverkana just om de håller med klinikerna när de får veta att vi tar det för ändamålet förbättrad fertiltet.

Jag kan passa på att fråga min läkare då de kommer att ta kontakt med mig under nästa vecka för diskussion om mitt kommande IVF. Återkommer med info så fort jag pratat med dom.
  • germany

Oj, mba 12 - Det var sen ägglossning. Brukar du få den sent eller har den förskjutits rejält sedan du började med DHEA? Hur lång är din cykel? Jag brukar innan intag av DHEA få min ÄL på dag 14, nu har jag de månader jag ätit DHEA fått ÄL på antingen dag 15 eller dag 17. Har i vanliga fall en menscykel på 28 dagar men nu när jag fått ÄL på dag 17 så har mensen kommit först dag 30 och det är ju bra. Hoppas din mens också dyker upp senare så den inte kommer alltför tätt inpå ÄL:

Så typiskt att mannen är borta nu då! Men du rår ju inte för att han är borta, försök bara göra det bästa av det hela när han kommer hem i morgon Glad. Då har nii allafall försökt så gott det går denna gång. Och så har du ju kommande IVF att se fram emot och kanske något hemmaförsök till innan dess?

Svar på tråden Tips om dhea