• PimPim1

Tips om dhea

Hej Tuvalina

Jag provade för 1,5 år sedan och fick en cysta med mensstrul som följd, så det gav mig bara problem tyvärr. Började dag 5 och nu i efterhand har jag förstått att jag borde provat att börja på dag 3 så att fler äggblåsor får en extra skjuts i stället för en enda. 

Jag vet att den påverkar cykeln åt rätt håll och ska fundera på det framöver. I så fall skulle jag testa en halv tablett och följa upp med vul.  

Må gott alla!      

• PimPim1
    Tuvalina skrev 2012-11-13 19:59:22 följande:
    Pimpim, har också kort follikelfas. Min läkare säger att det jag kan göra är att prova pergotime.
    Jag tänker att det är en obalans som behöver få balans. Jag får ofta spottings på dag 23-24 i cykeln vilket tyder på svag ägglossning. Jag tänker även där att det behövs en hormonell balans. Var inte så innan jag blev gravid...

Håller med men hur, det är det som är frågan? Känns lite som att när kroppen väl börjat komma i obelans så gungar det på, som ett skvalpande glas vatten :) 
  • PimPim1
    Tuvalina skrev 2012-11-14 13:09:45 följande:
    Pimpin, Åh, det blev lika för mig. Började också dag 5. Fick en cysta!! Jag har ett fsh på 7 dag 2 så jag tänker som du att jag vill också finna balansen. Något är det ju som gör att vi ägglossar för tidigt.

Germany, hur mår du?
    Aha, intressant! Eller jag menar förstås, vilket skit! Att man ägglossar tidigt eller är ju vanligt när man blir äldre och även att man inte ägglossar alls till slut. Jag har läst någonstans att man behöver högre fsh för att få ett ägg att lossa från "trötta" äggstockar. Det är det som är paradoxen! Kroppen är smart och fsh stiger eftersom det behövs och tillslut är fsh så högt att man tillslut kan dra slutsatsen att ägg eller äggreserv riskerar att vara dålig...

Det är ju inte helt enkelt att bli gravid som vi alla här vet och egentligen vill man ju bara ge de ägg vi har de bästa förutsättningarna! Om det bara inte vore så svårt att veta vad som är bäst just nu!!

Man försöker liksom åtgärda symptomen, och förhoppningsvis kan det lyckas en dag!... och gör det inte det så kan man ändå finna lite ro i att man har försökt, allt man kan till och med... styrkekramar!
  • PimPim1

Din historia är otroligt rörande Tuvalina och jag slås av hur stark du är som orkar vända på allt och se möjligheter och blicka framåt.

Kan och vill inte tro något annat än att din kropp måste kunna bli gravid igen! Jag kan för lite om menopur och gonal-f, är avsikten att få en bättre/senare och mer optimal ÄL?

Hur kommer det sig att valet föll på Åbo? Jag har själv börjat snegla på AVA i Riga men mest för att det är smidigt för mig att ta mig dit. Har också börjat fundera på det här med donatorer. Vill gärna ha en anonym och vill att donationen ska avse alla ägg från ÄP. Har dock inte kommit så långt i infosökandet. Det är som om jag inte är redo att ta steget än..

• PimPim1

Germany, vad trist med känslan, håll modet uppe! Hoppas verkligen att du har felNalle. Jo jag kommer att testa prednisolon. I låga doser övertalar jag mig själv att det inte kan vara så farligt. Vilka doser har du tagit? Har läst att 10 mg före äl och 20 mg efter för att sedan trappa ner verkar vara vanligt.. Hur har du gjort?

Tuvalina, jo hormoni.se har jag varit inne på och ProgesterAll finns hemma. Tror absolut inte att krämen gör skada. Har glömt bort den några månader men tack för påminnelsen, kommer smörja efter ÄL denna månad{#emotions_dlg.flower}. Angående ÄD och donatorer så är det nog för egen del som det skulle kännas jobbigt att ha ett namn på den "biologiska" alltså enbart egoistiskt. Jag är som sagt inte alls mogen för steget än och vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Hela ÄD beslutet är rätt tufft och jag behöver kanske lite tid än.       

Önskar alla som skriver eller läser en riktigt skön helgSolig.

• PimPim1
    Tuvalina skrev 2012-11-15 22:23:39 följande:
    TWH! Vålkommen hit. DHEA finns i Sverige på recept och heter då Prasteron.

Pimpim, du som förälder får aldrig reda på barnets genetiska donator. Barnet har rätt att ta reda på det. Glöm inte att du blir barnets biologiska mor men inte genetiskt. Lite ordklyverier bara...

Aha, men viktiga skillnader! Det betyder mycket.. Hm blir att fundera mera :)
  • PimPim1

Fetare hy men inget extrahår :) Tappar lite hår men vet att jag alltid gör det innan vintern.. (75 mg)

• PimPim1

Skrattande Ni är för rara alla här hehe.Tungan ute 

Trist att du tappar hår Tuvalina.. jag har också knaprat 75 mg men märker inget alls på håret.. Kan det inte vara det vanliga höst/vinter fällningen?

• PimPim1
    cff skrev 2012-12-12 21:18:57 följande:
    Är det någon annan som också äter L'arginin (det var en tråd om arginin och dhea för ett tag sedan)?

Jag har ätit det förmodligen lika länge som jag ätit dhea, men börjar nu fundera på om det kanske inte är bra för mig och har börjat läsa på. Tydligen hjälper det om man har för låg nivå av Salpetersyra (? nitric acid) - en högre nivå av salpetersyra är bra för blodflödet och slemhinnan, men salpetersyra kan också vara giftigt för embryot som jag har förstått det.
    Hur gör ni andra?  
    Jag gjorde det under en cykel för ett tag sedan men fick konstig mens (mkt sparsam och mörk/svart) så jag ville inte fortsätta.
  • PimPim1

Grattis Germany, vad roligt! Förstår om du inte tror på att det är sant och att det ska gå vägen ännu men ett plus är första steget till ett mirakel och det är du faktiskt värd. {#emotions_dlg.flower} 

• PimPim1
    germany skrev 2012-12-15 08:58:25 följande:
    Ett plus är i allafall ett plus :) Något som jag aldrig trodde jag skulle få uppleva och definitivt inte den naturliga vägen!! Och nej, jag tror inte på att detta är sant......fattar verkligen... INGENTING Drömmer

Förresten, hur länge har du ätit DHEA nu?

Härligt! Njut av att inse att det faktiskt är sant, om och om igen :)

Jag har ätit i ca 2,5 månader och då räknar jag inte med tiden jag tog 7 keto..  
  • PimPim1

Oj vad det händer grejer i tråden. Orkar inte riktigt följa den dagligen, speciellt när det känns tungt och man har en "dålig" cykel. Har läst ifatt hela morgonen hehe.

Det är väldigt värdefullt att läsa om allas kämpande och alla värmande ord som delas ut även om man inte orkar delta så ofta. Det vill jag att ni som är mera aktiva ska veta!! Man är inte ensam i denna kamp och det känns skönt!

Jag fortsätter att hoppas och provar nya idéer. Mitt dhea intag nu är 50 mg och jag är också besatt av tempning. Jag har också provat prednisolon tidigare men hade ingen ägglossning den månaden, Senare har jag tagit pergotime för att maxa chanserna och se om min cykel kan förlängas ngt, (har äl redan dag 9). Har precis upptäkt att pergo med tidig start verkar göra susen. Har en jättebra kurva denna cykel med tempdipp både före äl och något som ser ut som en implantationsdipp på 5 DPO så hoppet finns där.. Jag hör också till de som fått svaga plus som försvunnit så jag vet vilken bergochdalbana man kan råka ut för.

Lämnar inga personliga kommentarer ifall jag skulle råka glömma någon:) Kämpa på allihopa, både med nya tag, oro, uppgivenhet och allt annat man måste hantera i denna kamp. KRAMAR {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Tips om dhea