• germany

Tips om dhea

Tuvalina skrev 2013-04-21 15:59:50 följande:
    Tack Germany!!
    Ja, vi har planterat Tussilago på hans grav.
    Vi kallar honom ofta Tusse Tussilago!
    Fint! Tusse lyser som en stor sol lite varstans Solig.
    Ni kommer alltid att bli påmind om honom (när tussilagon börjar dyka upp här snart så lovar jag dig att jag kommer att skänka en tanke till honom och hans mamma & pappa......Jag har ju dessutom fått se Tusses föräldrar som hastigast så det är inte alls svårt för mig att plocka fram bilden av en fin liten familj).

Jag hoppas du känner hur hårt jag håller tummarna för er när ni snart är på G!!!
    Knyt dina tummar så hårt du kan, lika hårt kommer jag att hålla dom för er när jag vet att ni är på gång Glad
  • germany
    Swagger skrev 2013-04-21 20:17:45 följande:
    Intressant germany. Vad är det för tablett du tar som innehåller 1 mg (fast jag tror du menar mikrogram?) B12? Jag är nyfiken, då jag inte hittade någon ren B12-tablett bland apotekets web-sortiment. I min ACO Kvinna är det, om jag inte minns fel, 200 mikrogram folsyra och 1 mikrogram B12 i varje tablett.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska passa på att prata med läkaren om det imorgon. Jag vill ju som sagt inte göra fel.

Idag har jag utöver mina vanliga vitaminer också tagit en Magnesium recip 120 mg samt en Kalcidon 250 mg.(www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....) Magnesium ska ju också vara svårt att överdosera, speciellt för gravida. Sedan är ju magnesium också en sådan mineral som inte går att få ett värde från ett enkelt blodprov. Min mor åt extra kalcium när hon var gravid med mig och jag har aldrig haft ett benbrott, någon benspricka eller något hål i någon tand, så jag tänker att det säkert är bra.

Detta är två tabletter som jag tagit lite sporadiskt tidigare, men nu ska jag försöka ta en om dagen.

Min man tycker jag äter för mycket vitaminer/mineraler, men det tycker ju inte jag förstås. Flört
    Nä, jag har tagit B-12 som innehåller 1 mg. Jag fick på recept av IVF läkare som går på högkostnadskortet. Men man kan köpa Betolvidon receptfritt också. Tror jag haft B-12 preparat som heter Betolvex också. Finns flera olika märken bara.

Likaså med folsyra, där har jag också ätit högre dos än vad som finns i tex gravid burkarna på apoteket.
    Har fått utskrivet av läkare så det går på högkostnadskort. Men du skrev att du åt mycket grönt som innehåller mkt folsyra så jag tror inte du behöver vara det minsta orolig över att du får i dig för lite folsyra.

Jag tog också tillskott av kalcium nästan varje dag fram till vecka 12. Men jag åt också kortison så det var av den anledningen jag kombinerade båda preparaten.

E-vitamin försökte jag vara noga med att få i mig mkt av via kosten under den tid jag försökte bli gravid. Nu har jag hamnat på latsidan av att inta sådan föda, men äter en allmänt bra kost och varierat.

Jag känner att jag börjar kunna släppa taget om sådant som hållit mig i järngrepp förut ang. vad jag stoppar i mig och vad jag väljer. Jag har gjort  en hel del för att hjälpa embryot på traven (gör det fortfarande i viss mån) och jag hoppas att det räcker och att det har gett positivt resultat på en hel del och även så kommande tid.

• germany
    Cice - Sköt om dig! Kul att du tittade in i tråden. Kram.

Swagger & Vi 4 - Förstår er oro kring saker & ting. Hör nog till att noja för allt och inget under graviditeten.
    Hoppas ändå ni finner ro i de funderingar ni har just nu. Det blir bra ska ni se, tror jag :)

mba 12 - Och jag har svarat dig i andra tråden :)
  • germany

Liv 73 - Jag tog mina DHEA tabletter under måltid frukost-lunch-middag.
    Undvek att ta dom på kvällen då man kan få problem med sömnen.

• germany

Cff - Undrar också hur det går för dig? När har du TD?

Tuvalina - Vad bra att du mot slutet inte tagit mer än 50 mg. Jag är stark förespåkare för att man bör ta DHEA-s test såväl innan man börjar med preparatet samt efter en tids användande (även om IVF klinikerna inte verkar bry sig om vart man står i värde när de skriver ut. Men man vill ju inte överdosera något som kroppen har nog av...)

• germany

Cff - Medan jag också ställde frågan så hade du redan svarat på Pippis inlägg :).
    Jag har endast tagit progynon, inte hcg.
    Hoppas fortfarande på ett plus för dig!

• germany
    cff skrev 2013-04-24 10:04:04 följande:

Jag vet faktiskt inte när jag har officiellt TD Glad. Fick en lapp med det, men följer som så ofta min egen väg och har ett tidigare datum är TD som egen "deadline". Har inga som helst symptom (konstigt - för i samband med mina första IVF fick jag jättemycket symptom och svullna bröst och så från alla mediciner, men numera mer eller mindre ingenting). Det är otroligt skönt dock att ha slutat med superdoserna som gäller under stimuleringen - de sista två gångerna har jag mått sådär av alla mediciner, lite yr, mycket trött, orkeslös. Men... nu är jag piggare.
    Ruvardag 6 är tidigt att testa på, jag hoppas innerligt att några ruvardagar till ger ett fint plus.
    Om inte annars, trägen vinner! :)
  • germany
    Liv73 skrev 2013-04-24 14:24:35 följande:
    Tack Germany!
    Fick besked på amh under 0.2 idag. Uruselt! Vad har ni för amh?
    Alltid jobbigt att få reda på detta hormonvärde, dock så är inget omöjligt bara för det....men lite svårare att hitta det där fina guldägget motför andra som har normala värden. Men i kämpartrådarna ger vi inte upp och det har för många gett resultat och så även för mig med mitt låga AMH värde på 0,29.

Inte så längesen du fick din son om jag läst rätt? Du borde ha chans att lyckas snart igen Glad
  • germany

Ng73 - Välkommen till tråden. Vad bra att du kommer att boosta kroppen i sommar med DHEA. Kanske behövs det inget nytt IVF utan att du plussar på naturlig väg framöver :)
    Hoppas du finner stöd i tråden och att du inte känner dig ensam på färden mot ett barn.
    Här finns likasinnade och det är bara så toppen då man inte ventilerar dessa barnämnen med vem som helst av sina vänner i det verkliga livet. Och man mår bara bra av att få bolla och känna samhörighet med andra i samma situation.

Jag är gravid men har svårt att lämna mina gamla trådar som jag gett mig så mycket....så jag stannar kvar så länge som jag har tid att kika in här. Blir så jublande glad när det fortsätter att trilla in plus både här & där.
    Jag hoppas att alla ni i tråden kommer att lyckas och jag tror det finns mycket goda chanser för de flesta, förr eller senare Solig

• germany
    Ng73 - Och jag hoppas få läsa om ditt plus framöver :)
    4 månaders ätande av DHEA är ganska länge, bättre än att bara äta ca 2-3 månader som det ofta blir när man får prasteron utskrivet och läkarna vill att man provar efter dessa månader. Själv åt jag i 7 månader.

Missa inte varje månads ÄL, men försök sedan leva mellan varven nu i sommar och låt kroppen vara glad och fri (alltid lättare när man slipper hålla på med behandlingar....och sol och sommar gör också livet lite lättare att leva ändå).

Men ta också hand om din kropps mående och tänk lite på äggens kvalite som utvecklas lagom tills det är dags för din stimulering. Alltså skulle jag tillåta mig en del god mat och dryck under sommaren, men ändå hålla mig borta från alltförmycket skit att stoppa i munnen såsom godis, chips och läsk. Finns studier att chips tex sänker fertiliteten med många %. Bättre då att göra sina egna efterrätter och gott till kvällen där man har bra kontroll över vad det är man stoppar i sig, även om det då kanske är liiite onyttigt man lagar till och unnar sig Flört
    Lagom av allt är en rätt bra måttstock.  

mba 12 -  Önskar dig lycka till med ÄP till veckan. Hoppas det blir 2 fina ägg och att ni också lyckades "ta hand om" det tredje ägget på egen hand, det var klokt gjort.
Svar på tråden Tips om dhea