• germany

Tips om dhea

Tuvalina skrev 2013-01-12 11:14:56 följande:
    Jag säger det igen Germany, så där ska man inte behöva må och du kan i och med att du mår som du gör få en akuttid för VUL så att du åtminstone kan se att det är som det ska så kanske det lättar en stund i alla fall!

Om fostret är mycket rörligt i vecka 9 så tyder det på en frisk krabat och det kan de också se! Så se till att fixa en VUL tid nu så ska du se att det känns lite bättre sen.

Jag vet flera som blivit deprimerad första tiden. Det är inte alls konstigt efter allt du gått igenom, all väntan och längtan. Det är helt rimligt att du känner som du gör! Kram!
    Du har fått gå igenom så mycket tråkigt....så jag vet att du kan förstå hur allt tråkigt sätter sig i själen och hindrar en att vara glad....Inte så lätt att rycka upp sig och vara glad när jag vet att jag borde men faktiskt inte förmår!
    Det är lättare sagt än gjort Gråter. Jag är ju inte orolig för bara att utan är verkligen rädd pga blödning och småflytningar och en massa andra småsaker som jag känner efter och analyserar samt att efter alla motgångar i barnverkstaden så vågar jag helt enkelt inte tro när det jag så länge drömt om väl har inträffat! Det känns som om det inte kan vara möjligt att det hänt mig och varför ska jag vara den som har tur osv osv osv....Så mkt jag ältar med mig själv just nu och det är förstås inte alls bra.

Jag vet inte om jag skrivit om det, men jag ringde 1177 för några veckor sedan och fick prata med en väldigt okänslig kvinna som jag inte fick mkt hjälp av. Hon upplyste mig bla om att det fanns ju andra sätt att ha barn omkring sig, tex att vara familjehem åt barn! Jag förstår inte hur hon kunde utge sig för att vara psykolog när det enda ärende jag hade var min oro över flytningarna. Det hela slutade med att jag kom på kant med henne och fick ur mig nåt i stil med att "jag förstår att du inte vill hjälpa mig utan att för att få hjälp så ska man nästan vara döende". Jag sa att jag inte orkade prata med henne mera osv. Då tvärvände hon och från att först inte ens ha fått prata med jourhavande gynläkare så gick det tydligen visst väldigt snabbt att bli uppringd av en läkare. Av honom blev jag heller inte mkt hjälpt av, han avslutade samtalet med att önska mig lycka till och hej då....Jag hann knappt säga hej då. Sedan har jag inte orkat kontakta dom igen. Enda sättet är väl att åka och sätta mig på akuten, men det vill jag inte. Så jag får skylla mig själv och stå ut och hoppas att jag till veckan kommer till vul.

Förresten, kan det funka lika bra om jag bara gör ett helt vanligt ultraljud utan på magen eller måste det vara just ett vaginalt ultraljud? För kanske barnmorskan kan kolla mig så behöver jag inte kämpa för att få tag i min privata gynläkare?
  • germany

mba 12 - Gissa om en viss akupunktör har försökt få mig på andra tankar också :) Dock så har hon tyvärr inte lyckats få mig på andra tankar.

Man får komma ihåg att det alltid är lätt att råda andra, ty då ser man saker och ting mera klart och nyktert.
    När det gäller oss själva så är det inte lika lätt att rycka upp sig och vända från moll till dur i ett svep. Kroppen och själen funkar inte så, även om jag skulle önska att det vore så enkelt.....

Dock så hoppas jag att miljöombyte och lite sol och värme kommer att göra dig mer gott än det skadar i allafall.
    Kanske dina tankar får jobba på mer normala saker som gör att du får lite lugn och ro inom dig?
    När åker du förresten?

• germany
    Tuvalina skrev 2013-01-12 17:10:23 följande:
    Sen Germany får du ursäkta mig... men varför ringer du 1177 egentligen, har ni alltså ingen kvinnoklinik eller gynmottagning där du bor? Om du ringer en måndag så borde det väl inte vara något som hindrar att du får en tid där med anledning av din status och oro... hade jag varit sköterska på gynmottagningen så hade jag gett dig en tid direkt.
    Vart ringer man annars (förutom att åka in akut vilket vi har valt att inte göra) när det är fredag kväll samt helgdagar?

Den privata gynläkaren öppnade sin mottagning den 7 januari och jag har inte lyckats få kontakt via telefontid där än. Har hela tiden försökt hålla min oro i schack och tänkt att bara det blir den 7 januari så ska jag se till att boka tid för vul....men har alltså inte lyckats. Har mailat privata gynläkaren också men som vanligt så svarar han nästan aldrig om det inte handlar om pågående IVF behandling där han är absolut tvungen.

Kvinnokliniken har jag haft kontakt med i och med att de talat om mina hcg värden och där har jag fått höra att det skapar bara mer oro om jag skulle få komma in på vul och kanske inte få se något hjärta slå pga av att det är för tidigt. De är inte så lätt att få sin vilja igenom eller så är framgår det inte tydligt hur jag mår då jag inte är den hysteriska typen som gråter i telefonluren osv.

Vårt mål är och har varit att få tid för vul på den privata kliniken vilket jag hoppas kommer att ske under veckan.
  • germany

I går gick det inte längre slå ifrån sig oron....Efter att ha fått mer bruna flytningar och en massa onda tårar så sa mannen och jag att nu åker vi in akut. Vi kom in nästan på en gång och fick träffa en superbra och trevlig manlig läkare (ganska ung).
    Efter gynundersökning så ville han själv först ta sig en titt på skärmen under ultraljudet. Sedan vred han skärmen mot oss och sa att allt såg ut som en helt normal graviditet!

Vi bara tittade på varandra och fattade ingenting! Gråten stannade upp och jag fick knappt ur mig något!  Ögonen gick i kors efter all gråt och påfrestning som varit under dagen. Vi hade ju inte väntat oss att få se en liten på 2 cm och med tickande hjärta. Våran lilla mirakelbebis! Hjärta

Läkaren fann ingen orsak till de bruna flytningarna. Livmodertappen var helt stängd. De kunde vara känsliga slemhinnor. Han påpekade att även om mycket kan hända i gravditeten så såg allt helt normalt ut just nu.
    Jag försöker ta med mig det och även om jag för stunden har fått min oro stillad så kommer jag inte att känna mig helt lugn förrän vi sitter här med en liten i famn. Jag kommer att få hjälp med den psykologiska biten att bearbeta min oro överatt något ska gå snett när vi kommer på inskrivning.  

Läkaren var verkligen toppen! Han sa också att istället för att göra en uppföljning och boka in mig på besök hos kvinnokliniken så sa han att vi skulle åka in akut iställlet för att få hjälp omgående istället för att gå och vänta på en bokad tid. Det kändes så skönt att höra. Så blir det en massa mer flytningar eller blödningar så åker vi in som han sa och jag skulle tro att han skriver det i journalen också, att han rekommenderat oss det.

PS: I morse fick jag också mail från min privata läkare. Fått tid denna vecka, men den avbokade jag nu då vi ju redan har fått hjälp.

• germany

Tack finaste ni för alla era ord!
    Jag tackar så här till alla då det blir för mkt att skriva om jag svarar var och en av er.
    Men jag har läst varje inlägg och jag önskar vi hade ett trollspö som vi kunde svinga och göra att allt kommer att gå bra för oss alla. Många av er är ledsna och deppiga för att barnverkstaden verkligen suger energi ifrån oss......Det SKA vända för dig, dig, dig och dig och flera dig & mig.

Jag tycker mkt om att lyssna på musik och får ofta upp väldigt betydelsfulla låtar i mitt huvud bara så där apropå.
    Det som direkt dök upp nu är denna melodi

"Tänd ett ljus och låt det brinna,
    låt aldrig hoppet försvinna
    det är mörkt nu,
    men det blir ljusare igen..."

Skitjobbigt att inte alltid se ljuset nånstans där i mörkret, fråga den som inte känner så!
    Så länge vi kämpar och hoppas så har vi chansen, även om det är en tortyrresa längs vägen, tyvärr....

Många varma kramar til er alla!

• germany
    MIss B - Vad himla bra att du agerade och krävde VC att ordna så att du fick ta ett nytt E2 prov! Tror minsann att vi lär oss längs resans gång att "tuffa till oss" inte bara acceptera och säga "ja & amen", inte sant? Glad
    Gissa om jag kommer att tänka på dig i morgon bitti! Hoppas allt går finfint med allt.
    Ser fram emot din rapport sen. PS: Lätt överstiumlering sägs bara vara bra för att få ett plus!
    LYCKA TILL!

Anemon - Så lesamt att ni fick avbryta pga för få folliklar :(
    Det var ju erat sista försök...Men hoppas att ni känner att ett sista försök är ändå inte är avslutat, utan att ett sista försök är när man kommit ända fram till ÄP i allafall. Nästa sista gång behöver inte se ut lika som det resultat ni fick nu. Huvudsaken ett ägg blir befruktat och delar sig som det ska så finns alla chanser i världen!

Styrkekram!

Älva - Spännande med sprutstart! Ska bli lika spännande för en själv att följa din resa längs behandlingen.
    Önskar dig också all lycka till längs vägen.

Hitcher, Vi4, Cff, mba12, kvinna 72  och andra som jag säkert nu har missat pga av att ni varit så flitiga att skriva :)
    Mina tankar går till er också. Du Cff hoppas jag alldeles snart är igång med stimuleringen. Gissa om jag kommer att sitta som på nålar när du ska in på dina kommande VUL Solig

Sa vi inte i fjol att år 2013 ska bli ett bättre år för oss ALLA!
    Svårt att pränta in det i skallen....men vi hjälps åt så kanske det går lite lättare.
  • germany
    Linköping - Må erat sista IVF försök få bli det bästa någonsin! Oavsett vad som händer och sker så hoppas jag ni har andra dörrar öppna okså (tänkte på ÄD). Men givetvis så hoppas jag att ni slipper påbörja en helt ny resa.
    Hoppas du skriver här och berättar hur allt går.

Anne - Hoppas det går bra för dig på ditt nya jobb. Lät spännande med planerna som du och din man verkar ha.
    Roligare att öppna något eget och det tillsammans. Hoppas också att du finner styrka som du kan fylla din kropp och själ med. Snart är det inte länge förrän ni borde få besked om att det är dags. Tror att ni kommer att ha goda chanser. Hoppas också att ni får en ung donator som producerar massa fina ägg så det finns att välja på.

Katt (Katflickan för mig som inte alla kanske vet :) - Inboxar dig, men inte idag då tiden inte räcker till riktigt som jag vill just nu. Men tack för allt stöd och all hjälp så länge.
  • germany

Miss B - Yes! Ytterligare ett steg närmare ruvning! 5 ägg är ju riktigt bra Solig
    Fortsätter att hålla tummarna hårt!

Susmar - Hur gick det på VUL idag?

Hitcher - Jag hade inga ömma bröst som biverkning av DHEA.

Älva - Svårt att svara på hur lång tid stimuleringen tar. Efter detta försök (som jag ju hoppas ska ta sig för dig) så kan du få rätt så bra svar på hur just du svarar på behandlingen. Själv så är jag ganska snabbstimulerad, enligt min läkare. Sist sprutade jag i 11 dagar och har för mig att jag så gjort vid tidigare IVF också.

Anemon - Hoppas Prasteron ger effekt. Skönt också att ni har era eskimåer i frysen. Hur många finns där?

Mba 12 - Du är just du, bara så himla bra!

Vi 4 - KÄnner så väl igen mig i dina tankar och funderingar. Men om du fortsätter att vårda dig själv och äta bra och motinera och allmänt må bra samt fortsätta äta DHEA så tror jag att dina kommande ägg kommer att kunna vara minst lika fina som du förmodar att de nuvarande äggen varit om de fått komma till sin rätt i IVF nu.
    Barnverkstaden ska nog ge oss grillor i huvudet och något att ständigt fundera och klura över Tungan ute. Tror det kommer att bli bra även om erat IvF blir lite senare än vad det var tänkt.

• germany
    susmar72 skrev 2013-01-17 22:05:57 följande:
    Vi4 och Germany: kroppen är på gång, 6 blåsor var mindre än 10 mm. Nytt vul på måndag.
    Åh, så skönt att höra att där fanns folliklar. Fler än sist dessutom, visst hade du totalt 4 folliklar då som läkaren räknade med?

Miss B - Så spännande att kika in här sen i e.m och höra rapport om hur dina små ägg har levt natten :)
  • germany

Härligt MIss B om att 3 av dina 5 ägg nu är befruktade! Blir det 2 embryon tillbaka om de orkar hänga med tills imorgon (vilket de så klart kommer att göra :)? I morgon hålls också tummar, sedan får de vila lite i ett par veckor och du får ruva i lugn och ro. Tänker på dig i morgon och hoppas på fortsatt uppdatering i morgon. Sköt om er.

Vi 4 - Man vinner sällan något på att forcera saker & ting.....Är det så att läkarna vill vänta pga äggkvaliten så skulle jag lyssna på dom samt även lyssna på den magkänsla som du själv har inom dig om att kanske vänta ytterligare 1 månad för att inte riskera dåliga ägganlag när du blev så sjuk. Om du ändå redan måste vänta eller bör, vad är då ytterligare 1 månad i väntetid...egentiligen? I dessa sammanhang så är det nog hellre bättre att vänta än att skynda. Så skulle jag tänkt, även om jag vet att åldern skapar stressen inom oss.
    Hoppas du känner att du kan slappna av och känna att väntetiden trots allt är för att få så bra resultat som möjligt iställlet för ett halvdant försök som hade kunnat varit bättre bara du hade gett det hela lite mera tid.

Mba 12 - Vet inte om du är så förtjust i att fylla år (jag tycker inte om födelsedagar längre...bara tårtan)
    Men säger grattis ändå och hoppas att du får en fin dag i allafall och kanske lite extra uppmärksamhet av mannen.

Svar på tråden Tips om dhea