Vi 4 skrev 2013-01-12 11:26:47 följande:
Nu har några frågor dykt upp i mitt huvud till er kloka.
1, Vet någon om det går lika bra att köra direkt med IVF efter tidigt mf, någon studie som pekar åt bättre eller sämre chanser? Om jag börjar blöda ganska snart så är februari en bättre månad att börja för mig än mars rent jobbmässigt. Och om jag tänker på att få ut så mkt som möjligt av att kroppen har varit i bra form.
2, Tror ni att om jag börjar blöda nu och skulle börja spruta att penicillinet och lunginflamationen skulle påverka negativt och att det vore bättre att vänta en månad med tanke på det?
3, skulle ni tagit upp DHEA-ätandet igen, är uppe i precis 7 månader och har ju mått bra av det, har bara varit utan i 3 dagar nu.
Så mycket klokt du skriver. Tack för att du delar med dig och att du bryr dig som du gör. Jo, jag tog upp mycket med barnmorskan som jag ska ha inskrivning hos den 23 januari. Berättade lite snabbt om vår historia och att det inte alls har varit lätt att känna glädje utan bara en massa rädsla inför vad som komma skall. Hon berättade att det fanns mycket hjälp att få och att vi skulle prata mera om det när vi kommer på inskrivning (om vi kommer dit). Hon var också väldigt förstående över att jag kände som jag gjorde och sa att det tyvärr var väldigt vanligt att det var så här, beroende på olika omständigheter. Hon sa också att för många brukar oron kunna släppa något när man började känna sparkar. Kanske har hon rätt i det, vad vet jag...
Håller med Kattflickan (
) att det inte alls låter bra att läkare bör dra slutsatser om ev missfall eller missbildningar så tidigt som din läkare gjorde i ditt fall. Visst förstår jag att läkare måste säga sanningen...oavsett hur hårt det än kan vara att höra. Men "det" kan väl inte röra på sig hela tiden heller?!
Dina frågor:
1. Att bli gravid igen direkt efter missfall har jag hört flera som blivit. Vet dock inte hur det är att köra IVF direkt på nästa mens efter just ett missfall. Bäst du frågar din klinik. Kostar du på IVF så måste du veta att du har allra bästa förutsättningar så du inte kastar försöket i sjön.
2. Jag tror inte att det är någon nackdel alls gällande att du ätit pencilin, bara du känner dig frisk och inte har feber osv. Antibiotika i sig är ju bara bra för då slås immunförsvaret ut och kan gynna ett embryo att få fästa i lugn och ro. Men du tänker väl inte på att börja med sprutor på den blödning du nu kommer att få? Det tror jag inte är bra alls i såfall (om jag tolkat din fråga rätt)
3. Skulle absolut fortsätta med DHEA om jag vore du. Däremot så har jag haft funderingar på att sluta vid sprutstart (var meningen att jag skulle ha gjort det nu vid det planerade IVF:et i samråd med IVF läkaren). Hon menade på att preparatet redan hade gjort sin fulla verkan på äggen som skulle komma att plockas.