• germany

Tips om dhea

Älva1973 skrev 2013-01-07 16:48:40 följande:
    Germany: jag har AMH på 9,3
    Just ja, nu minns jag det. Och visst var det i den mätning som våra andras AMH är mätt i?
    Det känns som om det var det när jag tänker tillbaka. Svårt att komma ihåg allas värden och så när det gått en tid.

Själv fick jag svar idag på mitt TSH (de missade att kolla T3 & T4.....eller rättare sagt så glömde jag att säga till men trodde ändå att de skulle ta båda, dock så är det inte så länge sen jag tog dom och de var då bra)
    Mitt TSH värde låg i allafall på prick 1.0. Känns skönt att det håller sig där (var 1.2 sist)
  • germany
    mba12 skrev 2013-01-08 09:15:22 följande:
    Nu har jag fått svar på mina prover, DHEA-s hade jag på 2,2. Då åt jag bara 25 mg dagligen i 3 veckor + jag åt inget 2 dagar innan jag lämnade prov.
    Det var inte så högt, men inom ref.värde. Du borde köra på 75 mg, men det gör du kanske redan?
    MIna värden låg på 4.7 när jag ätit 50 mg och en tid senare när jag höjt till 75 mg så visade värdet på 6,5.
    Jag hade inför min provtagning bara uppehåll från kvällen innan och tog inget på morgonen då provet skulle tas. Enligt min gynläkare så skulle det inte spela någon roll för resultatet om jag åt eller hade uppehåll.......

• germany
    hitcher skrev 2013-01-08 14:42:41 följande:
    Hej Vi 4 Minns dig också, såklart!

Tjatar om min fråga  Hur länge har ni andra tagit DHEA inför IVF? Jag börjar nästan bli lite orolig för att jag ätit det FÖR länge. Kommer att ha ätit 75 mg/dag i ganska precis sju månader när jag förhoppningsvis får göra mitt försök.

Mina två senaste cykler har varit 27 och 29 dagar istället för 23-24 dagar. Det tror jag är positivt och jag tror att det beror på DHEA.  
    Välkommen!
    Jag åt i ca 7 månader och hade kommit överens med min IVF klinik att göra uppehåll med Prasteron (DHEA), dock så plussade jag naturligt innan jag ens hanna påbörja min 5:e IVF behandling.
    Så med facit i hand så är jag glad att jag åt DHEA så pass länge och skulle inte detta gå vägen så tänker jag börja om med DHEA igen.

Jättepositivt att din menscykeln har blivit längre, helt perfekt ju! :)
  • germany

Vi 4 - Hoppas du kan finna frid med din hormonstimulering. Allitd jobbigt när man känner att man är osäker på ens upplägg.....Du har aldrig provat en kombo av 2 olika preparat? Jag tyckte mitt senaste upplägg som jag skulle fått med en blandning av gonal-f och menopur kändes jättebra. KÄnde direkt att det upplägget gillade jag. Dock inte att det var långa protokollet (men ifrågasatte och önskade få prova upplägget med den korta istället då jag läst flera tjejer här på FL som gjort långa och som tycker att kroppen efter det aldrig kommer igen riktigt.....Jag har därmed varit livrädd för att släcka min kropp som redan går på halvfart gällande fertilitet och dess hormoner).

Om jag inte minns fel så fick jag också lätt hjärtklappning framförallt på kvällen när jag åt kortison, men då var det mer än 5 mg.

• germany

Miss B - Jag håller verkligen tummarna hårt för dig i morgon vid ditt vul samt att blodprovet visar som det ska. Kan bara tänka mig in hur det kändes för dig att stöta på ett hinder som man inte alltid räknar med, oftast så fokuserar man helt vid folliklarna. Men himla tur att blodprov togs för nu kan ändringen av stimuleringen ändå rätta till sig så att allt blir som det ska till slut. Lycka till!

Själv så har jag ännu inte lyckats boka in tid för vul. Hoppas på att min gynläkare svarar på mitt mail innan helgen (telefontid endast mån - tis. Går snart in i vecka 9 och jag har nog aldrig upplevt barnverkstaden så jobbig som nu Rynkar på näsan. Att vara med om ett mirakel som såklart är helt fantastiskt, men samtidigt så rädd att mista detta mirakel och kanske aldrig mer lyckas igen......Jag har väldigt svårt att hålla mig flytande just nu. En dag i taget är knappt vad jag orkar med och jag vet inte hur jag ska vända det hela så jag mår lite bättre. I bland tänker jag att jag måste vila från datorn och FL en längre tid för jag dras liksom till att söka på graviditet och dess olyckor, som om jag vill ha bekräftat att det är inte ok att blöda osv osv.....

Måste få svart på vitt om graviditeten fortfarande fortgår eller om den stannat av. Vet inte vad min blödning för 2 veckor sedan var för nåt, sedan har jag vid 2 tillfällen till haft kortvarig brunaktig flytning med ca 1 veckas mellanrum. Har i och för sig mått väldigt illa och tjyvens, tycker dock att det har släppt lite nu de senaste 2 dagarna....vilket gör att det hela tiden finns saker att oroa sig för.....Hade det inte varit för blodet samt flytningarna så hade jag nog varit mer lugn. Men jag läser ju som sagt just nu så himla mkt om ALLT dåligt som kan hända så jag blir säkert färgad  i onödan av alla missfallsfaktorer.

Mitt hcg hade ökat sist från ca 15000 - 60000, men det säger ingenting om hur det står ställt med min gravidtet just idag. Ska inte ta fler nu för det dröjer inte länge förrän hcg nivån ändå snart ska börja sjunka igen och det helt i sin ordning ju längre man kommer i graviditeten.

Tja, så här positiv är jag nu. Förlåt om jag låter negativ (fast deppad är nog vad jag är). "Jag reser mig igen".....förr eller senare.

• germany

Vi 4 - Grattis till dig här också! Plus

Och tack till alla för era fina ord och för kramarna. Jag hoppas få tid för vul snart så jag slipper gå omkring och fundera hur det är ställt. Hör jag inget från min gynläkare så försöker jag ringa igen på måndag. Det tar emot att åka in akut när jag inte mår dåligt fysiskt eller har någon blödning nu.

• germany

Vi 4 - Tråkigt att höra att testet inte var starkare. Jag som hade hoppats så att få följeslagare här i DHEA tråden.
    Dock kanske lika bra att det blev så här redan tidigt för dig istället för att det ska komma senare när du kanske börjat tro på riktigt. Men förstår att det känns oerhört trist  då det bästa och enklaste ju är att vi kan lyckas naturligt och därmed slipper både påfrestande behandlingar och stora hål i börsen....
    Dock så tror jag inte att du förlorar så mkt tid, du borde få som vanlig mens ganska omgående och är därmed ganska snabbt tillbaka på IVF banan. Frågan är om du ens skulle ha märkt att embryot fäst om du inte hade testat så tidigt? Du kanske bara hade trott att mensn var försenad någon dag. Jag hoppas din blödning kommer igång snabbt som ögat så du kan gå vidare med dina planer.

Du satte också precis ord på hur jag också har känt just kring att om det nu inte ska funka med det naturliga plusset så förspills  det såå mycket tid. Jag hade tex levt jättebra gällande kost, motion och mådde allmänt toppen i väntan på vårt gratis IVF försök. Samt att jag då hade ätit DHEA i hela 7 månader. Jag hade stark tro på att jag kanske denna gång skulle få ut fina och kanske fler ägg vid mitt IVF....och så blev det inget av det och just precis när jag boostat kroppen så himla bra. Kanske hade jag även fått ägg till frysen....det får jag aldrig veta.

Om detta inte skulle gå vägen för mig nu så känns det först och främst som om jag har kastat bort tid....sedan har jag då haft uppehåll med DHEA.....mina förmodade hyfsat fina ägg efter DHEA samt bra leverne är nu säkerligen ett minne blott då jag knappt heller fått i mig mat (allt är blä, tom grönsaker som jag annars älskar).
    Känns som att börja om helt från början om detta inte skulle gå vägen och det känns förstås tungrott.
    Sedan att må dåligt psykiskt är ju inte alls bra för mitt redan urusla AMH värde :(

Det låter kanske konstigt för er att jag inte lever livets glada dagar som om jag väntar barn utan istället som om jag väntar missfall.....Men om ni visste hur påfrestande och tungt det är att lyckas och sedan vara så himla rädd som jag är att detta bara var en kortvarig dröm Rynkar på näsan. Jag börjar starkt tro att jag håller på att bli rejält deprimerad av all denna oro. Hela jag är ett minne blott.....Orkar inte ens motionera eller komma ut i friska luften, det går bara inte. ALLT tar emot.
    Det enda jag orkar riktigt bra är att dra täcket över huvudet och blunda och hoppas att dagen snabbt ska gå till sin enda.

Tack fina du som erbjuder dig att hjälpa mig ringa om jag inte har möjlighet att passa telefontiden, oerhört gulligt av dig och fint med så hjälpande människor omkring en. Jag uppskattar verkligen din vänlighet Hjärta.
    Men jag är ledig på måndag så jag borde hinna fram i telefonkön innan den är slut. Ska ligga på luren redan innan telefontid så jag maxar chansen att komma fram först i kön.

Kram och ta hand om dig och hoppas du snabbt kryar på dig från din lunginflammation också.

• germany

MIss B - Åh, så jag hoppas att dina folliklar och blodprov kommer att gå åt rätt håll nu! Väntar med spänning på att få höra fortsättningen och jag tror du har allas våra tummar här i tråden! Tack för kramen, skickar tillbaka en sådan till dig också!

Älva - Tack till dig också för stöd. Visst har jag skrivit till dig förut om att jag också är norrlänning och därmed har haft bara 1 gratis IVF försök? Har inte hängt med hur det blev nu med förslaget om att även våra landsting kanske ger fler gratis försök till sina patienter. Har du hört något? Det hjälper väl knappast oss som redan har förbrukat vårt enda gratis försök.....lär nog inte få hoppa på tåget utan det gäller nog bara de som påbörjar utredning efter att förslaget gått igenom. Men glad att våra efterkommande tjejer kan få den hjälp som alla borde få.

Pim pim - Jag har undrat titt som tätt vart du tagit vägen. Skönt att läsa ett inlägg från dig. Men det är nog sunt att ibland bara läsa och följa tråden utan att vara så aktiv själv. Det blir ju lätt så när man har tyngre dagar att man har inte så mkt att tillföra och kanske inte ens orkar slå på datorn. Tider kommer och går och tur är väl det!

Jag har säkert också missat att svara en del, men jag har svårt att hålla reda på mig själv och det förklarar en del.

• germany
    Kattflickan skrev 2013-01-12 10:09:47 följande:
    Om det nu går bra för dig Germany, vilket jag tror det kommer att göra, så kommer du att vara glad att du var i så fin form innan graviditeten. I början är de flesta så där trötta och orkar inget. När du passerar vecka 12 så blir du nog piggare och orkar äta och träna igen!

Tänk att det är jätteskönt att du slapp ta ivf-hormoner ! Att bli gravid naturligt är ju det bästa.

Hoppas du får tid för VUL jättesnart!

Kram!

Millan

Jag önskar du har rätt, så glad jag skulle bli då.
    Jag är tacksam att jag har dig att rådfråga om gravidtet då du själv för inte alltför länge sen har varit i min "tid".

Kan passa på att säga om att jag just nu är väldigt dålig att snabbt svara på brev i inboxen....Jag läser allt men kommer inte direkt till skott att svara utan lägger mig ofta i soffan sen och.....drar täcket över mig och blundar för att orka med dagen.

Så här ska det väl inte vara heller?
    Jag ska tvinga ut mig på en promenad snart. - 23 grader kallt så det ska väl friska upp mig lite och så en dusch sen och nån fräsch apelsin så känner jag mig lite bättre tillmods  framförallt inombords.
  • germany
    Vi 4 skrev 2013-01-12 11:26:47 följande:
    Nu har några frågor dykt upp i mitt huvud till er kloka. 
    1, Vet någon om det går lika bra att köra direkt med IVF efter tidigt mf, någon studie som pekar åt bättre eller sämre chanser?  Om jag börjar blöda ganska snart så är februari en bättre månad att börja för mig än mars rent jobbmässigt. Och om jag tänker på att få ut så mkt som möjligt av att kroppen har varit i bra form.

2, Tror ni att om jag börjar blöda nu och skulle börja spruta att penicillinet och lunginflamationen skulle påverka negativt och att det vore bättre att vänta en månad med tanke på det?

3, skulle ni tagit upp DHEA-ätandet igen, är uppe i precis 7 månader och har ju mått bra av det, har bara varit utan i 3 dagar nu.       

Så mycket klokt du skriver. Tack för att du delar med dig och att du bryr dig som du gör. Jo, jag tog upp mycket med barnmorskan som jag ska ha inskrivning hos den 23 januari. Berättade lite snabbt om vår historia och att det inte alls har varit lätt att känna glädje utan bara en massa rädsla inför vad som komma skall. Hon berättade att det fanns mycket hjälp att få och att vi skulle prata mera om det när vi kommer på inskrivning (om vi kommer dit). Hon var också väldigt förstående över att jag kände som jag gjorde och sa att det tyvärr var väldigt vanligt att det var så här, beroende på olika omständigheter. Hon sa också att för många brukar oron kunna släppa något när man började känna sparkar. Kanske har hon rätt i det, vad vet jag...

Håller med Kattflickan (Katt) att det inte alls låter bra att läkare bör dra slutsatser om ev missfall eller missbildningar så tidigt som din läkare gjorde i ditt fall. Visst förstår jag att läkare måste säga sanningen...oavsett hur hårt det än kan vara att höra. Men "det" kan väl inte röra på sig hela tiden heller?!

Dina frågor:

1. Att bli gravid igen direkt efter missfall har jag hört flera som blivit. Vet dock inte hur det är att köra IVF direkt på nästa mens efter just ett missfall. Bäst du frågar din klinik. Kostar du på IVF så måste du veta att du har allra bästa förutsättningar så du inte kastar försöket i sjön.

2. Jag tror inte att det är någon nackdel alls gällande att du ätit pencilin, bara du känner dig frisk och inte har feber osv. Antibiotika i sig är ju bara bra för då slås immunförsvaret ut och kan gynna ett embryo att få fästa i lugn och ro. Men du tänker väl inte på att börja med sprutor på den blödning du nu kommer att få? Det tror jag inte är bra alls i såfall (om jag tolkat din fråga rätt)

3. Skulle absolut fortsätta med DHEA om jag vore du. Däremot så har jag haft funderingar på att sluta vid sprutstart (var meningen att jag skulle ha gjort det nu vid det planerade IVF:et i samråd med IVF läkaren). Hon menade på att preparatet redan hade gjort sin fulla verkan på äggen som skulle komma att plockas.
Svar på tråden Tips om dhea