• Katt12

Tips om dhea

Lill, vad jobbigt du haft det:( Hur gick det hos gyn, ngn hjälp el vettig förklaring?

Superbra att du fick prasteron utskrivet, billigare och skönt att slippa beställa! Hoppas du inte får utslag som jag, men det är nog extremt ovanligt, hittade bara info om det på utländska sajter.

• Katt12

Ja, det går bra att beställa fr DHEA.com! Beställde minsta förp DHEA för ett par veckor sen innan jag bestämde mig för att hålla mig till 7 keto just nu (eftersom jag fick utslag o utebliven ÄL av prasteron orkar jag inte chansa på ren DHEA igen just nu).

• Katt12

Hej Lisi, tycker din fråga är intressant och blir nyfiken på vad du hittat i tråden ang DHEA värde och hur det förändrats? Jag hade DHEA 1,6 vid provtagning förra året och kör nu 7 keto sedan någon vecka.

• Katt12

Hannah, jag har följt instruktionerna och tagit en tablett per dag fr dag 5.

• Katt12

Hej, jag har nu tagit 7 Keto DHEA 50 mg/dag i ca 6 v. Tog inga hormonprover innan, utan senaste provet var DHEA förra året, då det låg på 1,6. Nu beställde jag prover på DHEA och Testosteron i förra veckan och döm om min förvåning när resultatet var att DHEA nu låg på ynka 1,1 samtidigt som Testosteron låg på 11 (!). Maxvärdet ska vara 2,7 för kvinnor... Någon som ens varit i närheten av detta? Och i så fall, hur gör man för att sänka sitt Testosteronvärde..?

• Katt12

Hej, apropå mitt inlägg ovan, DHEA kan ge höga testosteron värden och med detta håravfall som bieffekt. Men som LinneaSvea skriver, det verkar konstigt att det skulle komma nu. Bra att du har tjockt hår i alla fall, livetsmitt. Och bra att du verkar landa i detta m ett barn. Som sagt, för din dotter är det säkert ok, tänk förr pratade man ju ofta om ensambarn som att det var lite "lyxigt", att de blev bortskämda osv... Finns ju massa exempel på nöjda ensambarn och även nöjda föräldrar t ensambarn. Men eftersom jag själv försöker få fler barn förstår jag din ledsenhet och hoppas att du finner dig tillrätta med din situation - och det låter så!

LS, har du följt upp dina hormonvärden? Blev själv avskräckt och har slutat m DHEA, men vet också flera som blivit gravida efter 8-9 mån m detta preparat så ge inte upp!

• Katt12

LS, se mitt inlägg fr 11/6... Men jag är nog extremt känslig tydligen. Men med så höga värden på testosteron som jag fick är det inte lätt att bli gravid... Så utifrån egna erfarenheter skulle jag råda alla som tar DHEA att mäta östrogen o testosteron efter ett tag och kolla hur kroppen reagerar. Förhöjda värden är ju en känd biverkan - som självklart inte alla drabbas av, förstås.

• Katt12

Jag vill absolut inte oroa dig, vill bara upplysa om detta - trist att gå omkring o tro att man boostar fertiliteten om man samtidigt får dessa biverkningar med motsatt effekt... Om du är intresserad av att testa skulle jag be om remiss via den läk som skrev ut prasteron t dig. Det stämmer att 7 keto inte ska ha dessa effekter men den sort jag tog tycks i alla fall ha påverkat.

• Katt12

Ja, det känns nästan meningslöst för mig att skriva (brukar läsa 40+ trådarna men skriver sällan själv) eftersom det inte händer så mkt... Jag har ju min märkliga sits m helt ok AMH (senast jag kollade i alla fall...) och FSH men ändå blir jag aldrig gravid. Har väl med min Endo att göra och så åldern förstås. Det var därför jag hade hoppats pigga upp mina kvarvarande ägg m DHEA tillskott men det var visst inte ngt för min kropp... Men som sagt, har hjälpt många så ge inte upp.

• Katt12

LS, AMH kollade jag senast förra sommaren, men övriga hormoner inkl testosteron nu i sommar just för att kolla effekten av DHEA.

Svar på tråden Tips om dhea