• cff

Tips om dhea

Är det någon som har testat OV-watch?
    Jag kör ibland också med Donna-testet, men bara som komplement till glada gubben - ser ju skillnad när det är ÄL, men vågar inte lita på Donna-testet innan jag vant mig vid att tyda det. 

• cff

Tidigare fick jag utslag runt dag 11, 12, sen jag började med dhea har det legat på dag 14-16. Mensen kommer alltid 14 dagar efter utslag (så har det varit både före och efter jag började äta dhea).

• cff

ignorera förra inlägget - här kommer det med bättre format på tabellerna:

Linköping68 - be din läkare (som beställde provet) att skicka en kopia av provsvaret, det gör läkarna gärna (för att ha koll på alla prover som tas, de tas ju av olika läkare och det finns ingen som har full överblick/koll, så ber jag alltid om en kopia som jag sparar i en pärm). På det pappret så står referensintervallet som gäller för just ditt prov. Det är både åldersrelaterat, men också relaterat till vilket labb och vilken testmetod de använder (detta gäller alla blod-/urinprov – tänk på att labben också övertid kan byta testmetod vilket gör att referensintervallet ändras och därmed också jämförbarheten mellan olika prov). Det beror också på vilken enhet man mäter i (i USA mäter de i uf/dL medan man i Sverige mäter i μmol/L).

Det är också viktigt att veta vilket värde som är mätt. När man talar om DHEA-värden så menar man oftast DHEA-S (dvs den sulfatiserade formen) eftersom detta  värde är mer konstant under dagen medan rent DHEA varierar mycket under dagen. Vilket test din läkare gjorde kan du också se på kopian av testresultatet, där står det tydligt om det är DHEA eller DHEA-S (skrivs ibland utan bindestreck, DHEAS). Om din läkare av någon anledning beställde DHEA-testet så bör du be honom att skriva en ny remiss för att mäta DHEA-S. De nivåer du har hittat på Karolinskas hemsida gäller DHEA.

Vad gäller DHEA-S ger Karolinska Lab följande referensintervall för kvinnor:

Ålder           μmol/L

11-14 år       0,92-7,6

15-19 år       1,8-10

20-24 år       4,0-11

25-34 år       2,7-9,2

35-44 år       1,6-9,2

45-54 år       0,96-7,0

55-64 år       0,51-5,6

65-74 år       0,26-6,7

≥ 75 år         0,33-4,2

Följande kommer från en amerikansk hemsida (i den högraste kolumnen har jag räknat om värdena till μmol/L som är den enheten vi använder i Sverige):

Referensintervall DHEA-S:

Ålder      uf/dL       μmol/L

18-19        145-395    4.0-10.8

20-29        65-380      1.8-10.4

30-39        45-270      1.2-7.4

40-49        32-240      0.9-6.5

50-59        26-200      0.7-5.5

60-69        13-230      0.4-6.3

69+-         17-90        0.5-2.5

• cff

sorry, är inte alltid helt bra på att uttrycka mig tydligt Glad

2 rekommendationer:
    - håll reda på vilket värde som testats, det är DHEA-S som skall testas, men ibland är vi slarviga och kallar det bara DHEA, vilket är ett annat test.
    - be era läkare om kopior av testresultatet - de skickar dem gladeligen med post. Spara dessa kopior - man vet aldrig när det kan bli intressant att titta på dem igen.

Linköping68, om det var DHEA-S som du fick testat (och inte DHEA) så ligger du inom refernsintervallet för din åldersgrupp, men det betyder inte att du inte kan ha glädje av tillskott av DHEA. Jag läste någonstans om en amerikansk fertilitetsläkare som sa att hon brukade ge sina patienter tillskott så att de fick ett värde som en 25-åring.

• cff
    linköping68 - jag tror inte att labbet kommer att svara dig - min erfarenhet är att de endast skickar svaret till läkaren. Dock brukar man kunna ringa till receptionen hos läkaren och be dem be läkaren att skicka en kopia av svaret (det har jag gjort). Man brukar inte alltid få något vettigt svar över telefon eftersom den man talar med (om det inte är läkaren) inte alltid förstår detaljerna och därför inte alltid berättar allt som är relevant.
  • cff

Lillstoran - du har förmodligen varit på en annan lab-kedja. T.ex. Aleris Medilab har referensintervallet 1,5-10,6 för åldersgruppen 30-39 år (jag har själv ibland tagit mitt DHEA-s på ett Medilab och ibland på Karolinska).
    se: www.aleris.se/Sjukvard/Aleris-vardenheter/Aleris-Medilab/Sok-analyser-/Dehydroepiandrosteronsulfat/&text=DHEAS&letter=
    Skillnaderna mellan referensintervallen är dock inte så stora att det borde vara ett problem. 

• cff

Germany - det är en marginell skillnad mellan de olika referensintervallen - men de grupperar åldersgrupperna lite olika vilket förmodligen är störst anledning till att ref-värdena är olika.

• cff

Kattflickan - jag tror att det är det obefruktade ägged som de "defragmenterar", dvs innan det blir ett befruktat embryo. Tror det är ganska ny kunskap - som sagt min klinik gör det inte, men jag tror det beror på att de helt enkelt inte kan. De gör inte heller laser assisted hatching (som skall innebära mindre risk att ägget förstörs jämfört med traditionell assisted hatching) - vilket jag tror beror på att de inte har själva lasern (de gör traditionell assisted hatching, men avråder från den eftersom de tycker att risken för att skada ägget är för stor).

Svar på tråden Tips om dhea