• Vi 5

Tips om dhea

Ligger nu på kliniken och har just fått ett 6-celligt tillbaka, så det är ju lite minskad chans då, men ändå är jag väldigt glad att ha fått ett tillbaka, väldigt tacksam att ha fått en chans. Tack för all peppning och hejarop på vägen nu när jag inte har orkat hoppas själv. Denna gång har jag inte orkat hålla mig över vattenytan själv.

Susmar åh vad jag hoppas för dig nu!

• Vi 5

Susmar, hoppas du har någon bra avledning så du inte tänker på det hela tiden! Jag kommer att tänka på dig ofta!

Lillstoran, som jag förstått det är det varken bra att det går för fort el för långsamt, det kan tyda på.att "programmeringen" är fel. Men för långsamt är sämre än för snabb. Jag har hittat forskning med resultat för olika delning, har den inte här skriver från tfn, men minns att för 4-celligt var det runt 35%, 2-celligt 5%, 3-celligt runt 6-7%,medan 5 och 6-celliga låg på runt 20%. Detta var yngre kvinnor, så det är säkert lägre för mig. Jag kan hänvisa t referens med graf om någon vill.

Mba12 tack!

Kattflickan, det låter klokt o precis vad min syster rekommenderade ikväll, jag har dock tyvärr några större åtaganden på jobbet som känns svåra att komma undan, dessvärre under stark tidspress. Får se om jag kan göra något åt det.

• Vi 5

Hej på er,
    jag har läst allt ni skrivit och tar del av allt med stort intresse. Ni är så många pålästa kunniga personer här! Jag har sedan vår ÄP och ET dock inte haft tid att skriva eller kommentera intressanta saker ni diskuterat, för jag har legat efter så på jobbet att jag behövt jobba alldeles för mycket (och är fruktansvärt trött, men ska vara hemma i morgon och jobba hemifrån i lugnt tempo iaf). Jag har några tanka med mig sedan jag var på CvL i Uppsala som jag gärna delar med mig av och får synpunkter på. Jag pratade då en del med Jan Holte som gjorde min ET, han är läkare där och också forskar mycket. Dels så tror han ju inte alls på DHEA, säger att Gleicher i NY är en uppstickare som inte har några riktiga belägg för sina hypoteser, men det visste jag redan att de tyckte på CvL.

Däremot så frågade jag en del kring att jag hade så få ägg denna gång och undrade om han trodde det kunde ha med att mina premordial folliklar bör ha utvecklats när jag var gravid (som blev mf), det var ju 10,5 månader sedan. Min tanke är att kroppen då kanske var "nedreglerad" och inte bildade så många just då. Han hade då aldrig hört om att premordial folliklar skulle blidas en viss tid innan och undrade vad jag hade för belägg för det. Han sa att "det enda man är överens om är att antral folliklarna bildas 60-90 dagar innan äl. Jag sa att det var hämtat från vetenskapliga artiklar som Gleicher publicerat.  Han sa att man inte vet hur rekryteringen och utvecklingen  av folliklar ser ut, men att om det stämde skulle det vara en intressant tanke och skulle kunna förklara att jag hade färre ägg (men han sa att det ju kan vara åldern osv med). Han sa också att det i så fall kunde vara en förklaring till att vi kvinnor har så olika resultat i olika cykler och att man ju ännu inte hade någon bra förklaring till det. Är det någon som hört om detta med premordial folliklar någon annanstans ifrån. Skulle verkligen vilja kolla upp om det ligger något i det eller om det mer är en "gissning" från Gleichers sida. Fast det kan ju definitivt vara Jan som inte är uppdaterad också.

En annan intressant sak han sa var när jag frågade om de inte väntat för länge med att plocka denna gång, (för förra gången när jag gjorde korta sa det så noga att det var jätteviktigt att plocka relativt tidigt vid korta metoden, vilket de inte alls sa denna gång, tvärtom). Jag frågade därför om detta och han menade att det inte spelar så stor roll när man plockar för det är så "robusta system". Det gällde även vilket preparat man valde samt långa vs. korta metoden, det spelade enligt honom inte heller någon större roll, för det är så robust. Han sa tex att man på någon klinik provat ett preprat och set en 3%ig förbättring, men när en annan klink provade samma så blev det ingen skillnad osv. Vi pratade dock inte om individuella skillnader här, för det borde ju kunna vara så ändå att det är skillnad mellan individer tänker jag. Jaguundrar om det kan vara så robust på gruppnivå...

Nästa sak jag tänkt på, har jag funderat en del på om jag verkligen skulle skriva här, för jag är orolig att det skulle oroa någon, men så tänker jag att ni är kloka personer som liksom jag vill veta "allt" för att själva kunna ta ställning till saker, så jag väljer att ändå ta upp det. Detvi pratade om var att jag hade ett AMH-värde på 1,3 förra året, han sa att det mycket väl kan ha sjunkit till hälften på denna tid och att mina chanser ju minskar kraftigt nu (har fyllt 41 precis). Han gav oss en 10%ig chans att lyckas (och då hade han "dragit upp" mina chanser utifrån att jag blev gravid på en 2-cellig första IVFet (som blev mf) och att jag fått barn tidigare). Men det som jag funderar på är att han sa att de nu hade samlat in mycket data från 40, 41 och 42-åringar med AMH på 0.7. Utifrån detta hade de sett att chanserna  för dessa att lyckas bli gravida var runt 4%. De hade haft möte och konstaterat att det var låg chans och hade diskuterat att "strypa" möjligheten för oss i denna åldersgrupp med AMH på 0,7 (och under) att få göra IVF. Detta funderar jag en del på. Kan det stämma att det är så låga chanser?  Hur många kvinnor kan de ha de samlat data från? Har någon av er sett eller hört något om detta? Någon som hört något annat om chanserna? Jag trodde annars att trenden när det gällde AMH hade börjat svänga och att läkarna var mer skeptiska nu än precis när AMH kom...

Det var mina tankar efter mitt långa samtal med Jan. Hoppas jag inte tröttat ut er

• Vi 5

Det jag menar med att premordial folliklar rekryteras 290 dagar före äl finns i en figur/bild  på s 3 i denna artikel;

Gleicher et al, Reproductive Biology and Endocrinology, 2011, 9:116  http://www.rbej.com/content/9/1/116

Kattflickan, ja det verkar ju dels skilja lite i AMH-värden mellan mättillfällen och dels verkar det finnas en hel del som lyckas ändå, så frågan är vilka fler variabler som spelar in. Så det är lite det jag menar med att det verkar osäkert att dra en sådan gräns och att man eg. undrar hur stort urval de kan ha på personer med AMH på just 0,7 som dessutom är 40-42 år. Jag önskar att jag hade frågat. Är för övrigt så glad att du har lyckats!

Lillstoran, förutom det jag skriver till kattflickan ovan, att jag undrar lite över hur underlaget för beräkningen ca 4% ser ut, så är det just det med de individuella faktorerna som jag undrar om man tar hänsyn till om man "stryper" (Jans ord)  möjligheten för den åldersgruppen? Jag tänker att det viktiga blir att upplysa oss som kommer om de förväntade förutsättningarna för oss som individuellt par (utifrån aktuell vetskap), så att man kan välja att ta den chansen för alla de pengarna eller inte. (Sedan är det ju en annan sak om klinikerna tycker att det blir för dyrt, då kanske man får överväga att ta olika betalt  eller hitta andra lösningar). Jag tror att de flesta par klarar att fatta sådana beslut om man får bra information och stöd i att hantera det svåra beslutet att avstå från (fler) försök.

• Vi 5

Lillstoran, jag såg också en rapport, som bla folk från CvL hade varit med och skrivit, där man skrev att tiden mellan ÄP och det att spermierna kom i kontakt med ägget var en av de allra viktigaste faktorerna för att lyckas, (den skulle vara så kort som möjligt) andra faktorer som spelade stor roll förutom tidigare graviditeter och förstås ålder, var livmoderslemhinnans tjocklek vid ET, ev myom (som det ju pratats om i tråden tidigare) och även embryoscore/kvalitet (som väl är det man mest pratar om annars). Tyckte det var interessant det med.

• Vi 5

Kattflickan, Germany mfl, jag hoppas att det framgår tydligt att jag alltså håller med er och tycker att det är för svaga grunder att neka folk utifrån AMH?! Blir lite orolig att det inte blev tydligt nog, jag vill inte att någon ska missuppfatta mina avsikter. Min övertygelse är som sagt att de allra flesta kan avgöra själva om man vill satsa så mycket pengar på fler försök bara man får rätt infromation att grunda sitt beslut på.
    Sedan skulle det vara roligt om någon har någon input på mina andra "diskussionsfrågor" (som inte rörde AMH) med  

Germany, jag tänker att det inte behöver vara "svar" på frågorna utan just sådana egna reflektioner och erfarenheter. Tycker som sagt att ni här (och der gäller i högsta grad dig    ), har kloka synpunkter på saker och ting.

Kattflickan, ja precis nu när det verkar vara så många faktorer förutom AMH som spelar roll, och så många som faktiskt lyckas fast de blivit "utdömda", verkar det synnerligen dumt att "upphöja" det till enda kriterie (förutom ålder).

• Vi 5

Lillstoran, det är en serie rapporter, jag länkar dem här; (då får gärna länka till din 100-sidiga med ).
    http://www2.math.uu.se/research/pub/Sodersten1.pdf
    http://www2.math.uu.se/research/pub/HelenaPettersson1.pdf

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=franz%C3%A9n%2C%20felicia%3A%20prediktionsmodell%20f%C3%B6r%20f%C3%B6tt%20barn%20vid%20provr%C3%B6rsbefruktning%20med%20%C3%A5terf%C3%B6ring&source=web&cd=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fuu.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A305165%2FFULLTEXT01&ei=1jN1UMiJFI_Ssgaj6oDICw&usg=AFQjCNHPvNBYY4gkvVessTI9dxmwO5OoKA

I den sista rapporetn av de jag länkat till finns i slutet en intressant tabell med faktorer som påverkar. man behöver känna till vad sannolikhetsvädet p står för aför att kunna tolka resultatet dock. (enkelt uttryckt kan man säga att det finns belägg för att värden under 0,05 betyder att den faktorn hr betydelse, men det är ännu bättre, starkare signifikans, om värdet ligger under 0.01).

• Vi 5

cff, angående det du skrefv om plockning några sidor tillbaka menade läkaren på CvL att et fanns en publicerad studie som tydde på att kvaliteten var någt bättre om man l´plockade förhållandevis tidigt med kort protokoll, men det hade sedan kommit upp en ny studie som inte är publicerad (än) som visade på det motsatta, så enligt honom finns det inga belägg för att det spelar någon roll. Även om det ju kan göra det ändå förstås, bara att man inte undersökt tillräckligt. Så tråkigt att höra om din pappa, det låter verkligen jättejobbigt!
    Jag delar verkligen Germanys tankar om långvarig stark stress av det slaget och  förkortande av cykler och trubbningar av hormoner som nog tom kan leda till påskyndande av klimakterie, även jag har sådan erfarenhet att jag levt under starkt press och så började mina tidigare så regelbundna cykler bli korta och märkliga.

Germany, hur har det gått? Har du tagit proverna? Fått svaren? Själv funderar jag nu mkt på att försöka få ta prover, men undrar hur jag ska få med min rätt hårda men i övrigt väldigt bra husläkare på det. Gyn vill ju inte ta DHEA alls.

mba, hur går det?

Gaaa, låter ju lovande om kroppen reagerar på ett bra sätt och kan bilda ny fin slemhinna istället!

pimpim jag tänker som Grmany att det är onödigt att veta värdet, det är bättre att gå på att läkaren tycker att chanserna ser bra ut och bara köra på.

Alynda, jag tror nog att DHEA kan ha påverkat redan. Om jag förstått dig rätt hann du börja äta det redan i förra cykeln? För mig ändrades mönstret rätt snabbt. Ge inte upp, det kan ju hända när som helt nu!

Anemon, fantastiskt med 9st antrala folliklar! Det verkar ju så himla bra att få mäta det tidigt i cykeln. Skulle gärna fått göra det och bestämma sedan om man skulle köra eller vänta till en bättre cykel.

Själv funderar jag nu mycket på hur jag ska göra. Ska vi göra ett till försök eller inte? Vi sa ju eg att detta var det tredje och sista försöket. Jag är nu 41 år och fick nu prognosen ca 10% chans vid nytt försök (om det görs inom ett par månader). Äggen verkar dessutom helt klart urdåliga även de två första gångerna när vi fick ut relativt många var det ju dålig kvalitet och nu denna gång blev det ju även färre attspela med, det kan ju med tanke på min ålder helt klart vara en trend. Det känns som att kasta pengarna i sjön och lite som att "lura sig själv" att tro att just jag skulle ha de 10%, om de ens är så många, på min sida.

Samtidigt känns det så otroligt svårt att ge upp, jag vill verkligen, verkligen ha en till person i vår familj, jag skulle så gärna ha ett barn till att älska och få se växa upp. Jag kan också stundvis tänka att bara senast i våras ville de ju inte sätta tillbaka mer än en eftersom jag ändå hade så pass goda chanser, så det känns också lite motsägelsefullt med de olika beskeden. OM vi skulle försöka en gång till funderar jag också på vad mer jag i så fall kan göra. Jag skulle dels vilka kolla DHEA och se om jag fått för mkt testosteron med tanke på det dåliga resultatet. Ännu äter jag det, men vet nte riktigt hur jag ska göra. Jag tänker också i så fall köra akupunktur igen för det gjorde jag de två första gångerna när jag fick många ägg, men inte nu senast.

En annan sak jag funderar mkt på är min tanke om att de premordiala folliklarna bildas 10,5 månad innan äl  och att anedningen till att jag fick så få ägg denna gång kan ha att göra med att jag ju var gravid i dec-feb (mf). Så om det var så att kroppen var "nedreglerad" av graviditet och bildade färre folliklar vorde det dumt att köra i nästa cykel som är i november, för då kanske jag fortfarande har få folliklar. Dessutom om man tänker på antral follilarna bildas 60-90 dagar innan kan de ju ha påverkats av det senaste IVFet. Undrar om man kan tänka så? Decembercykeln blir vid jul så den förvinner nog så nästa blir i så fall januari. Då är jag 41,5. Jag kan älta och snurra sådant här i evigheter. Ber om ursäkt över mitt exremt långa ego-inlägg!

• Vi 5

Hannah, det finns en forskare som i en artikel visat en bild som flera av oss sett, där verkar det som att redan 10,5 månader innan äl så finns ett för stadie till äggen som sedan släpps, dessa kallas i artikeln premordial folliklar. Detta verkar inte vara något som är helt säkerställt, den läkare jag pratat med som är expert på sådant säger att det inte finns belägg för att det är så, eller iaf att han aldrig har hört talas om det. Så det är ytterst osäkert.
    När det gäller pre-antrala folliklar däremot är det mer säkerställt, det verkar som att de flesta är överens om att ca 60-90 dagar innan äl så rekryteras de folliklar som sedan ska växa i den cykeln med äl. Hängde du med? när det gäller pengar är det förstås ett hinder, men vi skulle kunna få ihop till ett till försök.

• Vi 5

Missne, märkligt, men det är kanske som du är inne på att du redan har en rätt bra DHEA nivå så att du inte behöver så mycket. Klokt att testa det och klokt att du lyssnar till kroppens signaler och kör på den låga dosen som du verkar må bra av tills du vet. Hur lång tid kan det ta att få svar tro?

PimPim, har du haft så korta cykler tidigare eller är det bara nu när du provat DHEA? Hur länge har du ätit det? Tänker att det kanske kan rätta till sig när kroppen vant sig.

Man skulle ju verkligen vilja veta om de som varit med i studierna haft sådana biverkningar som en del av oss haft, och om biverkningarna har några samband med resultaten, så att de som haft mer biverkningar lyckats bättre alternativt har lyckats sämre. Undrar om de har kontrollerat det i sina studier?

Svar på tråden Tips om dhea