• alynda

Tips om dhea

cff skrev 2012-10-02 15:04:17 följande:

Alynda -  världen är liten. Det var en läkare på ultragyn på Odenplan, H R, som upptäckte min Trisomi 18 - och det var han som sa att han inte trodde det var åldersrelaterat (då var jag 37) och hävdade att T-18 är mycket mindre åldersrelaterat än T-21 (Downs) - men det är klart, han kan ju ha sagt det för att inte stressa upp mig mer än jag redan var och det är jag i så fall tacksam för (jag kan ju inte göra något åt min ålder).
    Jag har i övrigt väldigt stort förtroende för honom, tycker han verkar otroligt duktig och vet att andra gynekologer respekterar honom (han jobbar också på DS). Han har också visat mycket empati och hanterade på ett mycket bra sätt den stora kris Trisomi-beskedet innebar för mig.

Den läkare jag hade mest kontakt med ang Trisomin var en kvinnlig läkare (som kändes mkt proffsig), men jag lutar åt att hon hade fel o att din läkare o min senaste har rätt. Det är ju trots allt en ganska ovanlig avvikelse, så få läkare har kanske full koll (fick i alla fall förklara på VC vad T 18 var).

Den manlige läkare du träffade där tror jag är samma som jag också träffat i samband med min missed abortion och som dessförinnan  faktiskt utförde mitt kejsarsnitt när jag fick min son. Som sagt, jag tycker att de varit mycket proffsiga där i allmänhet (träffat minst 4 läkare) och vill inte avråda ngn från att använda sig av dem.

• alynda

Blir lite orolig över vad ni skriver här om de problem som kan uppstå om man får i sig högre dos än man behöver...

Jag har ätit DHEA i en dryg vecka nu, började m 50mg o har nu gått upp till 75mg. Har genom VC försökt få redan på var jag kan testa DHEA-s men de kan inte svara. Är det nån som vet var man kan vända sig i Stockholmsområdet? Känner nu en viss oro över att inte veta om jag gör nytta eller skada m preparatet. Alla andra värden är genomsnittliga för min ålder (40), så antagligen är DHEA det också, men jag har fortfarande acne (haft  sedan jag var 11) o knappt en rynka, så vem vet?
    Går nog ner i dos nu, men har inte bestämt mig för 25 el 50...

• alynda
    germany skrev 2012-10-05 15:46:05 följande:
    Vi har turen att ha en vän som ställer upp som korsdonator och då kommer vi snabbare fram i kön (ca 6 månaders väntetid har vi fått till svar om vi har med oss egen korsdonator. Men först försök med egna ägg Flört
    Härligt med så bra vänner! Vad betyder korsdonator, undrar jag dock?
  • alynda
    germany skrev 2012-10-05 15:58:26 följande:
    Jaaa, visst finns det riktiga änglar mitt i bland oss och det både här & där Hjärta

Vår vän kommer inte att ge oss äggen utan hennes ägg blir donerade till någon annan behövande kvinna.
    Själva så får vi då ägg från en annan vänlig kvinna som också donerat ägg. Tanken är väl att man kommer snabbare fram i kön om man även bidrar med ägg och inte bara tar emot.

Jag skulle inte vilja ha min väns ägg....skulle kännas lite konstigt tror jag för både henne och mig att sedan se barnet växa upp. Kan nog skapa känslor som man inte kanske förutsåg från början.

Aha, då förstår jag. Vilken bra idé. På den tiden det hade varit möjligt kunde jag inte tänka mig att donera ägg annat en till nån av mina systrar (kände ngn sorts ansvar för att veta att ev barn skulle få det bra). Men att kunna hjälpa en vän, utan att börja fundera på om hennes barn skulle få mina drag, det hade nog funkat (då vet man i alla fall att de barnen, även om det inte är just mitt dna, får det bra).
  • alynda
    germany skrev 2012-10-05 16:03:17 följande:
    Alynda - Mest troligt så har du inte jättehög nivå av DHEA då det minskas redan från 25-årsåldern.
    Men jag tycker det är en bra ide för er som känner er lite orolig att verkligen försöka få ta ett DHEA-S värde.
    Det kan ju inte ska vara så himla svårt att få ta, det finns ju färdigtryckta där det bara är för läkaren att kryssa i jsut DHEA-S......Tjata på lite om läkarna säger sig inte veta vad det är....då får de väl ta reda på det då....kan man ju tycka?! Säg också att du kan betala för provet om det är där skon klämmer att de håller hårt i remissen för provtagning.

Hoppas annars att någon kan tipsa dig om var du kan gå i S-holm.
    Nä, jag tror inte heller att jag har så höga nivåer eftersom alla andra värden är ålderstypiska. Kör på 50mg nu tillsvidare.

Min läkare på VC hörde runt o var väl inbegripen med att vi kunde betala själva, men hennes kollegor hänvisade till vår IVF-klinik i så fall, eftersom man har som princip att inte remittera till provtagning utan att veta vem som skulle tolka svaret. Jag får väl ta upp detta m kliniken, men samtidigt kan jag ju då inte hålla hemligt att jag tar DHEA.
  • alynda
    Germany: Vilken peppning! Har också haft uteblivet äl-sekret eller helt fel konsistens, förutom när jag åt Pergotime (då var sekretet ok, men inte som förr). Hur snabbt så du den förändringen? Jag kommer att ha ätit 50mg ca 3 veckor vid nästa äl (sista egna försöket), vågar man hoppas på resultat i det avseendet redan då tror du ?
  • alynda

Tack Germany! Jag väntar ägglossning inom en vecka, ska bli mycket intressant att se om jag får mer normalt ÄL-sekret (kan inte föreställa mig att några spermier klarar vägen som det varit det sista året, förutom m pergo).

Känner av DHEA ganska tydligt - fått sämre hy, som den var för några år sedan. Inte så jättepigg, men inte alls så trött som jag normalt blir vid sömnbrist. Sömnbristen är i sig troligtvis delvis p g a DHEA. Precis som när jag var yngre har jag svårare att gå ner i varv på kvällarna, trots att jag inte tar DHEA efter lunch. Jag sover också mycket lätt, vaknar i tid och otid, precis som när jag var yngre. Har också en ökad aptit, troligtvis en kombo av DHEA och att jag gått på diet en perid (farligt farligt, har gått upp nästan allt). Har också fått en aning mer kroppsbehåring, men även det är något av en återgång till hur min kropp var för 5-10 år sedan.

Nu glömde jag en tablett igår (äter 2*25mg, morgon o lunch) o ville inte ta den när jag kom på det på kvällen, just på grund av sömnen, Sov också bättre i natt än tidigare i veckan. Hur gör ni andra om ni glömmer en tablett? Eller gör ni aldrig det?

• alynda
    Gaaaa skrev 2012-10-12 14:14:40 följande:
    Om ni kommer ihåg sa va jag ju hos en homopat för en månad sedan.
    Jag fick ju stora klumpar nu vid mensen och var lite orolig.
    Jag satte mig och kollade vad det var för homopreparat jag fått och vad det var bra för.
    Den ena var för livmodern mm..
    Jag antar att min livmoder har stimulerats på något sätt och att det var hela livmodershinnan som kom ut. Eftersom jag har endo så har jag inte fått ut hela på många år....
    Och precis när blödningen slutade så har sekretet dykt upp riktig kladdig Har ju alltid hatat geggagojjet men nu älskar man det när man vet vad det innebär
  • alynda
    Lillstoran skrev 2012-10-11 16:53:05 följande:

Bäst svar kan man nog söka inom forskningen.

Här sitter vi och spekulerar som inte är medicinskt utbildade.

Börja med att läsa de länkar som Vi 4 länkade till. Där kanske något av detta tas upp, som är verifierat och bygger på vetenskaplig grund.

Jag ska själv läsa dessa länkar när jag får tid i hemmet.      

En av aspekterna som man som läkare måste ta hänsyn till är ju också om behandlingen är "medicinskt motiverad". Läkare har en skyldighet att väga utfall mot medicinsk risk, och fertilitetsbehandlingar är inte precis semester för kroppen. Många av de gängse behandlingarna drar ju upp risken för flera olika cancersjukdomar t ex.

Det är lätt att sitta här och säga när jag inte ens börjat med IVF:en och man fortfarande har hopp kvar, men just nu är jag ganska tacksam för att det finns en yrkesman som kan säga stopp, som tar på sig det ansvaret åt mig.
  • alynda

Här händer det också saker, förutom att jag fått mer acne, fetare hår, lite svårt att sova o s v så har min hud blivit extremt mjuk och len! Min sambo tyckte nästan att det var obehagligt, det känns inte "vuxet" menar han. Just den effekten har jag inte läst om, nån annan som märkt detta? Acne och hår är ungefär som det var för 7 år sedan, men jag tror inte att jag varit så len sedan jag var barn. Mina kinder och läppar är rödare också, klassiska fertilitetssignaler. Men jag tror att jag gjorde rätt som drog ner t 50mg, det är rätt intensiv effekt redan.

Däremot så har det så lovande ÄL-sekretet försvunnit. Bör ha ÄL imorgon el torsdag men inget utslag på stickorna ännu, så detta blir intressant. Kanske cykeln redan förlängts?

• alynda

Borde haft ägglossning igår men har fortfarande inget utslag på stickorna. Ganska bekymrad nu, DHEA borde inte ha förlängt cykeln med mer än två dagar redan (ätit 3 veckor, 50mg) . Hade ägglosning förra månaden o räknade den som den första naturliga efter senaste graviditeten eftersom det gått två månader sedan Pergotime, men kanske effekten kvarstod något. Eller kanske uteblev ägglossning för att jag gått upp de 5kg jag nyligen gick ner - min vikt kanske är på gränsen för att min kropp ska ägglossa. Jag blir så trött och ledsen... sämsta förutsättningarna för att vara diciplinerad med ätandet.

Tror förresten DHEA bidrog till ökad aptit - någon som upplevt det? 

• alynda
    PimPim1 skrev 2012-10-19 14:59:26 följande:
    Missne: Jag har tagit 75 mg/dag och egentligen mått jättebra vad gäller energi och så, inga biverkningar som dålig hy, hår osv. heller.

Har däremot haft väldigt konstig mens, brun/svart och inte alls färsk, ser ut som det är kaffesump i den Tungan ute URSÄKTA hehe. Jag har också fått tidigare ägglossning vilket inte är bra. senaste gången var cykeln bara på 22 dagar och äl redan dag 8-9!!! Jag har ju tagit detta på eget bevåg och därför inte någon läkare att bolla med. Tror annars mycket på dhea och hoppas inte att mina eller dina symtom beror på detta.

Tar du något annat som kan påverka ägglossningen eller har du haft så tidigare någon gång? Hur är din cykel?

Oj oj, vi är tydligen flera som blir förvirrade av våra kroppars reaktioner. Jag fick mens dag 23 el 24 istället för dag 27 som det varit senaste månaderna. Har jag haft ÄL missade vi den, för den bör har infallit precis när jag började testa. Jag har ätit 50mg i ca 4 veckor och fick starka biverkningar som nu börjar avta. Nu vet jag inte om jag ska gå upp eller ner i dos... Hade 23 dagars cykler några månader precis när vi började försöka för två år sedan, och har sedan haft cykler på ca 26-27 dagar (alltid minst 28 när jag var yngra).

Jag skulle verkligen vilja testa s-DHEA, men har inte hittat möjlighet att göra det. På min VC sa de ju nej, trots att jag var beredd att betala själv.
  • alynda
    cff skrev 2012-10-30 18:30:54 följande:
    alynda - har du testat att be din läkare på VC att ta provet och tolka det (eftersom de vill att någon där skall tolka det)? Den enda tolkningen han behöver göra är att om du ligger utanför referensintervallet borde han remittera till en endokrinolog (dvs hormonläkare). Du behöver ju inte utnyttja en dylik remiss om du inte vill - men får i så fall hursomhelst provresultatet. Det tycker jag han borde gå med på.

Annars kanske du kan överväga att (tillfälligt) lista dig på en annan VC. Du kan ringa en annan vc och säga att du vill lista dig där om de kan skriva ut provremissen till dig. Om du sedan vill fortsätta hos din gamla vc så kan du ju bara byta tillbaka igen. Inte superfint kanske, men "in love and war"... 
    Min läkare tog upp saken till diskussion med sina kollegor på VC som kom fram till vad som blev ngn slags principbeslut att de inte kan tolka provsvaret och det var därför jag fick nej. Eftersom det blev ett principbeslut tror jag inte att det går att övertyga läkaren om att hon skulle tolka resultatet ens utifrån "referensintervall", vilket jag ursprungligen trodde var oproblematiskt.

Byta VC och inte låtsas om attt frågan varit uppe förut är kanske det smartaste, "in love and war..." som sagt..

germany skrev 2012-10-30 18:05:32 följande:
    alynda - Kanske du kan prova att vända dig till en vanlig barnmorska för att få ta DHEA-S provet?
    Ja, det är också en idé, det hade jag inte tänkt på.

Såg att du är mitt uppe i IVF-svängen nu. Skönt att det händer grejer, även om jag förstår din distansierade inställning efter mycket frustration och besvikelse.
  • alynda

Tuvalina och Germany - håller verkligen tummarna för er idag! En särskild tanke till dig Germany - man har verkligen 0-tolerans för vårdens tillkortakommande när man kämpat så länge, betalat så mycket och utsatt sin kropp och hälsa för sådana påfrestningar . Ett visst avdrag på kostnaden borde ni kunna få gehör för efter en sådan tabbe.

Cff - bra tips på hur man lägger fram det hela vid byte av VC, hemmatestet lät också intressant.

• alynda
    cff skrev 2012-11-05 15:12:08 följande:
    Lillstoran - jag kan naturligtvis inte uttala mig om huruvida hemmatestet är pålitligt eller inte. Labbet verkar vara ett stort amerikanskt lab som också levererar tjänster till kliniker. Att jag tänkte testa samtidigt som jag tar ett test i ett svenskt lab är just för att åtminstone skapa en datapunkt vad gäller just tillförlitlighet (men det blir bara just en datapunkt :).
  • alynda

Verkligen tråkigt Tuvalina :(

Men som du säger, det finns ju fortfarande en liten chans innan det är dags för ÄD. Själv skulle jag nog i din situation fortsätta m DHEA om du mår bra i övrigt av det.

• alynda

Tuvalina, har du haft cystor förut? Då borde det inte vara ngt problem att få UL. Här i Stockholm har vi det ganska bra just nu (till skillnad mot för ´1½ år sedan då det var jättesvårt att få tid) med god tillgång på gyn-mottagningar så UL-är lätta att få.

Var själv hos ny gyn igår av andra orsaker, men jag bad att hon skulle kolla min vänstra äggstock som läkaren på IVF-kliniken menade var underutvecklad och ev inte ägglossar. Jag har heller aldrig känt ägglossning på den sidan förut, men sa till min sambo kvällen innan att det kändes lite som ägglossning där. Och faktiskt, det var tydlig ÄL på G, från den vänstra äggstocken!! Tack vara DHEA??

Jag fick i alla fall remiss till en mer avancerad UL-utredning av äggstocken, så jag är mycket nöjd och mer hoppfull nu.

• alynda

Gör ett inhopp här efter en tids "frånvaro".

Har ätit DHEA 2,5 månader nu, mest kört på 50 då jag fått för mycket biverkningar av 75, men gick ner t 25 då vi började hormonstimulering f IVF för 11 dagar sedan. Jag har halvdant AMH-värde (1,0) MEN vissa PCO-tendenser i äggstockarna. Vet inte om det var tack vara denna tendens eller DHEA, men jag har i alla fall 10+5 äggblåsor inför äggplocket imorgon. "Det ser lovande ut" sa den ena läkaren, den andra antydde att jag hade på gränsen till för många blåsor.

Har inte bestämt ännu om jag ska ta en paus helt eller fortsätta med min 25-dos tills ev plus. Ni som fått Prasteron, visst brukar ni rekommenderas att fortsätta tills ni plussar?

• alynda

Germany! Stort grattis!

Jag har inte hunnit uppdatera mig på allt som hänt i denna mkt aktiva tråd, men jg hoppas på fler med goda nyheter :)

Själv har jag just fått en blödning efter mitt första IVF :( Det är väl inte kört ännu, men mycket talar för att det inte blev ngt av denna gång.

Jag höll ju på och bytte DHEA-dos lite fram och tillbaka för att balansera effekt och biverkningar, men låg mestadels på 50-dos i de ca 2 månader jag tod det innan IVF. Hur som helst blev jag överstimulerad av behandlingen, undrar om det kan ha berott på DHEA? Jag sade inget på kliniken om att jag tagit tillskottet, var rädd att det skulle fördröja behandlingen, men kanske jag borde fått lägre dos Puregon baserat på det? hur som helst blev det som till en början såg mycket lovande ut inget vidare. Fick 13 ägg vid plock, 8 befruktade och 7 som odlades t blastocyster. På dag 5 fanns en fin blastoscyst som jag fick o 5 embryon som kommit på efterkälken och skulle odlas en dag till. Mycket goda chanser att få ett par till frysen trodde kliniken, men det blev 0!  :(  

Eftersom jag inte hunnit ta DHEA så länge så tänker jag att tillskottet (i kombo m lätt PCO som upptäcktes under utredning) bidrog till att det blev så många ägg, men att det inte hunnit få effekt på kvaliteten. Om det blir ett nytt försök vet jag inte hur jag ska göra m DHEA. Å ena sidan tror jag på effekten, å andra sidan har beiverkningarna inte varit att leka med. Främst är det bukfetman som oroar mig, är redan kraftigt överviktig men magen är synbart större än innan kuren. Det är ju inte heller bra för fertiliteten och blir det inget barn av detta är en permanent gravidmage ingen kul påminnelse om denna resa.

Svar på tråden Tips om dhea