• Kattflickan

Tips om dhea

Inte alls dum, Preimplantorisk Genetisk Diagnostik. Om man har ett genetiskt fel kan man göra PGD. Man gör en vanlig IVF, när det befruktade ägget nått 8 cells stadium tas en cell ut och analyseras med avseende på den genetiska sjukdomen. Då kan de se vilka som är sjuka och välja att sätta in ett embryo som är friskt( med avseende på den aktuella sjukdomen).

• Kattflickan

Alynda: beklagar det som hänt dig!!

Har mycket på jobbet nu men vill skriva lite kort att mitt genetiska fel, gonadal mosaik kan man ha med avseende på nästan vilket kromosomfel som helst. Det innebär lite enkelt förklarat att delar av ens kropp har kromosomfelet, åtminstone äggstockarna.

Men, du har bara haft ett foster med kromosomfelet och mitt fel är ovanligt, så du har det sannolikt inte. Hoppas det går bra nästa gång. Funderar du på dhea?

Det går inte att göraPGD privat i Sverige, men i många andra länder

• Kattflickan

Man kan göra PGD i bl a Tjeckien, Cypern, Belgien, kanske Finland och USA. Det finns säkert många fler.

• Kattflickan

Vid min PGD kollades trisomi 13, 18, 21 och könskromosomerna(turners syndrom). Vilket jag tyckte var jätteskönt att de kollade även de andra trisomierna.

• Kattflickan

Man måste ha ett genetiskt fel för att få göra PGD i Sverige. För mig gick inte mitt genetiska fel att bevisa men eftersom jag haft två foster med Downs så sa genetikern att det mest sannolika var att jag hade gonadal mosaik. De hade uteslutit translokation med blodprov.

Jag har lågt AMH och får inte heller ut så många ägg. Första gången fick jag 4 ägg. Två befruktade och bägge var friska, blev dock tidigt missfall, svagt pluss bara .

Andra gången fick jag ut 8 ägg. 6 befruktade, 2 hade DS, ett försvann pga tekniska problem i provtagningen, ett kunde inte helt frikännas, trots att det nog var friskt och två var friska. Ett finns i frysen och ett bär jag på, är i vecka 15 nu. Så, visst kan det gå bort embryon på vägen. De befruktade embryona hinner bli blastocyster innan man sätter tillbaka dem pga av att analysen tar tid. Jag hade ET på dag 6 efter ÄP.

• Kattflickan

Jag vet inte om jag får göra nån fler PGD om vi vill ha syskon på Karolinska. Har ju en i frysen iallafall. Jag tycker de var bra på Karolinska, har inget negativt att säga om dem så jag kommer gärna tillbaka dit om jag får, om vi vill ha fler barn. PGD är rätt häftigt faktiskt.

Det är jobbigt att jag är så rädd för att nåt ska gå fel i den här graviditeten. Vill så gärna att det ska gå bra men kan inte sluta tänka på allt hemskt som kan hända.

• Kattflickan

Kan berätta att en av mina kollegor, han är snart 50 år, har en mamma som fick sina tre barn vid åldrarna 41, 43 och 47 års ålder. Alla tre är friska och mamman är nu kring 90 år och hur pigg som helst. Hon bor hemma helt utan hjälp. Han upplever att hon var en mamma med massor av energi och närvaro när han växte upp.

Klart det går att bli med barn sent! Men man kan inte räkna med det. För många av oss här är inte förutsättningar så bra. Jag är 37 år och har ett lågt AMH och kommer att gå in i för tidigt klimakterium. Trots detta har jag lätt blivit gravid, vilket förbryllar läkarna. Tre gånger på ett år! Så, det är helt omöjligt att säga vem som kommer att bli gravid eller inte. Mycket som inte går att förutse.

Grattis Stjärnklar till din graviditet!

• Kattflickan

Jobbigt Vi4 att det blev färre blåsor. Jag vet inte vad jag ska tro om dessa vul innan äggplocket. Vid min första ivf såg de 6 blåsor vid vul på ca dag 8. Det blev 4 ägg, två befruktade. Vid min andra ivf såg de bara tre blåsor vid vul. De fick ut 8 ägg, 6 blev befruktade. Jag hade mentalt gett upp när de bara såg 3 blåsor vid vul och blev helt paff när de fick ut dubbelt så många ägg som gången innan.

Läkaren som gjorde mitt andra vul på Ackis tyckte inte jag var redo för äggplock och borde fortsätta med sprutor några dagar till. Men det var Karolinska som avgjorde och de tyckte vi skulle hålla oss till planen. Jag blev jätteförvirrad av att de gjorde olika bedömningar. Så jag förstår din frustration.

Jag hoppas du har minst ett riktigt guldägg i en av de där blåsorna.

Millan 

• Kattflickan

Vi4: Jag förstår att du inte vågar hoppas, men jag håller tummarna för ditt befruktade ägg!

Vad menar du med att du delade dosen i början? Halverade du hormondosen de första dagarna?

Millan 

• Kattflickan

Grattis Vi4 till insättningen!!!

Hoppas det här är guldägget för dig. Ta det lugnt nu och stressa inte! Jag var så glad över att jag hade semester efter min ET. Fast å andra sidan var det grymt stressigt innan på jobbet. Sen åkte vi till Dalarna och bara tog det lugnt en vecka. Gick promenader, spelade spel etc. Jag har ingen aning om det hjälpte för mig, men det var så skönt för själen iallafall.

Susmar, jag hoppas verkligen på ditt ägg. Det är inte lätt för oss med åldrade äggstockar. Blir avis när man läser om yngre som får ut typ 20 ägg.

Svar på tråden Tips om dhea