• germany

Tips om dhea

Jag har nu fått order från min IVF läkare att börja trappa ned mitt Prasteron intag enligt  ett enkelt nedtrappningsschema. Det känns jättebra att även läkare tycker att det räcker nu. Jag hade ju ändå tänkt att succesivt trappa ned och det på eget bevåg.

Har nu fått en plan inför kommande IVF som känns riktigt bra. Lite nytt i behandilngen som jag hoppas kan ge ett bättre resultat gällande antal ägg igen samt att äggkvaliten ändå blir tillräckligt bra.

Är det fler än jag som kommer att ligga lite lågt med sötsaker i jul? Vore kul att veta hur ni tänker göra.Jag har bakat en hel del gosaker :) Men tänkte att det mesta får nog hamna i andras magar. Visst kommer jag att unna mig på självaste julafton och så. Men jag tänker nog försöka skärpa mig och inte frossa altlför mycket. Det får jag göra i framtiden Glad

Sedan har jag en fråga gällande remisser för blodprover. Vet ni om man kan välja att enbart ta ett prov, tex TSH som är ikryssat på remissen, trots att det finns flera andra prover till på en och samma remiss som egentligen ska tas men som jag då inte vill ta samtidigt? Tacksam för svar. Kan i och för sig ringa labbet och höra, men frågar här först för enkelhetens skull :)

• germany
    Lillstoran skrev 2012-12-10 15:44:17 följande:

Låter mysigt - sitter på jobbet och bara "myser".

När blir nästa behandling?

Jag tycker din taktik är bra, att ställa upp sig i kön för ÄD så länge. Det lär ju ta ett halvår och då förlorar du inte massa tid, om det inte skulle gå vägen med IVF. Finns ju de som säger att de ångrade att de inte gick över till ÄD tidigare.

Kram och ha en bra kväll! Levaxinet om 125 mg finns fortfarande här om du någon gång i framtiden skulle behöva det.      
    Tack för ditt generösa erbjudande om Levaxinet Glad.

Om det blir korta protokollet så är vi igång redan i Januari och jag hoppas att jag slipper långa för det vill jag helst inte ha. Tar längre tid för kroppen att hämta igen sig (i och för sig om jag skulle bli gravid så spelar det ju nada roll :)

Vi har inte ställt oss i ÄD kö, då vi inte med säkerhet kan säga att vi är klara med IVF inom loppet av ett halvår och vi vill slippa tacka nej när vi blir erbjuden donator. Men vi kommer alla gånger att ställa oss i kö innan sommaren. Men vi står i allafall med halva benet i ÄD världen och skaffar oss kunskaper inom området så att vi är pålästa och slipper den djungeln när det då kanske närmar sig.

Må så gott!  
  • germany
    cff skrev 2012-12-10 16:32:16 följande:
    Vad spännade - vad är det för nyheter?
    Kommer att hålla tummarna för dig så att jag storknar.

Tänker också på att jag borde dra ned på socker och snabba kolhydrater rent generellt. Har lite trillat dit igen efter senate IVF:en då jag blev så ledsen, men jag har ju alltid trott på att det är bra för äggen, kroppen och själen att hålla ned lite på sötsakerna och har ju också fått bäst resultat när jag har kört LCHF innan stimuleringen.   

Inga speciellt nya nyheter, men för mig är det ett helt nytt stimuleringssätt och det känns bra att bryta mönstret.
    Har de senaste IVF använt menopur och första gången gonal -f.
    Nu ska jag köra fördt gonal-f och efter några dagar lägga till menopur.
    Det känns spännnade att se om jag möjligtvis kan jobba fram lite fler ägg att spela med.

Vad duktig du är (och Miss B) som har kört LCHF ätandet.
    Jag kanske äter helt fel....jag äter mkt frukt & grönsaker, protein, undviker komjölk & gluten för det mesta. Men kolhydrater äter varje dag i form av glutenfri pasta, potatis, glutenfritt bröd :) Alltså helt emot LCHF.
    Vad det gäller fett så har jag alltid smör på smörgåsar, men använder fett sparsamt i matlagning och sällan grädde i såser osv.  Har inga problem med vikten utan äter så av andra anledningar.

I bland (eller rättare sagt ofta) så tänker jag att jag borde släppa taget om ALLT och bara leva som vanligt så kanske det hellre tar sig istället för att jag hela tidne ska krångla till allt och tänka för mycket. Känner någon i gen sig i dom tankarna?
  • germany

Tuvalina - Du har alldeles rätt i att man nog känner när det är nog så att säga  och det kan gälla både "ditt & datt" Glad. Vad skönt för dig att du nu bestämt dig och därmed så är det i allafall ett bekymmer mindre :) Hoppas du får tillbaka ditt tjocka hår vad tiden lider (fast jag tyckte du såg ut att ha jättetjockt hår ändå. Men du kanske inte  hade börjat tappa rejält då?)

Själv så har jag nu då börjat trappa ner och ska inom 2 veckor vara helt utan Prasteron. Dock så känner jag att DHEA för mig har gjort gott, pigg och full av energi och bättre humör, men det var de första månaderna. Biverkningarna  har  kommit nu på slutet i form av dålig hy och håravfall samt så upplever jag att jag också fått aningen hjärtklappning i samband med att jag tagit mina piller.

Att biverkningarna har kommt först nu har jag en egen teori om att jag nu har gott om DHEA i kroppen och kanske också då för mycket. Från början så skulle jag tro att min DHEA nivå var väldigt dålig och därför så fick jag heller inga biverkningar utan upplevde tvärtom en väldigt positiv effekt.
    Som jag skrev tidigare så har jag läst att biverkningar får man när kroppen fått för mycket DHEA.
    Jag har då ätit preparatet i mer än 6 månader och från början så var det meningen att jag skulle äta i 2-3 månader. Om jag ska äta igen (vilket inte är omöjligt) så vill jag nog inte äta så länge faktiskt igen. Tror att det kan vara en bra ide att äta någon månad och sedan ha uppehåll ett par månader osv.

PS: Tog ett DHEA-s prov i dag. Känns bra att ha tagit provet nu innan jag slutat med preparatet.
    Kommer se till att få ta ett nytt prov efter att jag varit Prasteronfri i ett par veckor för att se om värdet ligger ungefär på samma nivå eller om det sjunkit.

• germany
    Cice skrev 2012-12-10 19:31:46 följande:
    Hej..{#emotions_dlg.flower}.

Jag håller med dig Germany.... Jag  har lätt att bli gravid när jag bryr mig inte om ngt, när  jag trännar mm.
    Men om jag följer alla  regler,precis som du beskrev ovan, då fungerar inte min kropp som den ska..Förvånad

Jag har precis börjat att tränna igen, usch vad jag har saknat   normal liv, mina 10 kg måste bort...Skål.

Det blir ju en omställning för våra kroppar när vi hela tiden laborerar och grejar med saker & ting som vi tror är bäst  för våra kroppar....men som i själva verket kanske ställer till mer skada än det hjälper.
    Det är ju aldrig fel att äta rätt, men kanske man inte ska bli för extrem för då slår kroppen bakut och kanske inte ta alltför mycket tillskott som vi faktiskt inte har en aning om vad som då händer inuti kroppen.

Egentligen är det aldrig någon läkare som säger att vi ska ta annat än folsyra och B-12 och så äta mkt frukt & grönsaker......Det kanske räcker så?

Planerar du IVF framöver?
    Hoppas allt är väl annars med dig? Glad
  • germany
    cff skrev 2012-12-12 21:18:57 följande:
    Är det någon annan som också äter L'arginin (det var en tråd om arginin och dhea för ett tag sedan)?

Jag har ätit det förmodligen lika länge som jag ätit dhea, men börjar nu fundera på om det kanske inte är bra för mig och har börjat läsa på. Tydligen hjälper det om man har för låg nivå av Salpetersyra (? nitric acid) - en högre nivå av salpetersyra är bra för blodflödet och slemhinnan, men salpetersyra kan också vara giftigt för embryot som jag har förstått det.
    Hur gör ni andra?  
    Vet du vad cff? Om du känner dig osäker så tycker jag nog ändå att du ska lyssna på din oro och sluta med L-arginin.
    Att fundera och oroa sig för mycket ställer också till skada och kanske vi måste lita någotsånär på våra kroppar ändå? Du äter ju bra och du äter en hel del viktiga vitaminer samt du äter DHEA & Melatonin, det kanske räcker så?

Min IVF läkare sa sist när jag undrade om jag skulle ta kalktabletter när jag började med kortison på sprutdag 1. Men det var ett bestämt NEJ jag fick då hon sa att "det blir för mycket". Och kanske hon har rätt, att våra kroppar blir förvirrad av allt som vi stoppar i oss som normalt annars inte finns där?

Jag tycker själv det är jättesvårt att veta vad man bör ta och inte. Men jag har nog kommit till en gräns där jag känner att ju mer naturligt desto bättre. Och lagom är bäst. Med det inte sagt att jag inte tar tillskott, men det är mer "vanliga" sådana som folk i största allmänhet äter för att få i sig lite mer av viktiga vitaminer.
    Jag äter och kommer så att äta fram till nästa IVF Folsyra 5 mg - Zink - Super C- B 12- Omega 3 - D-vitamin -
    samt då fortfarande 50 mg DHEA (som jag snart slutar helt med)

Vad äter ni andra för tillskott?
  • germany

Jag behöver er hjälp!
    Jag har ätit DHEA i snart 7 månader. Nu vill min hemortsläkare att jag ska köra långa protokollet.
    Min IVF läkare har tidigare sagt att Prasteron och långa metoden inte var så bra så då gick läkaren emot hemortläkaren och ville jag skulle köra korta, vilket jag gjorde.

Men nu så tycker helt plötsligt IVF läkaren att jag ska göra som hemortsläkaren vill, dvs köra långa. Nu var det inte tal om att långa protokollet och prasteron skulle vara något hinder.
    Hur ser ni andra på detta? Ni som har fått just prasteron utskriet och där läkarna vill att ni ska köra långa protkollet, hur har de lagt fram sin syn på det hela vad det gäller kombinationen långa + DHEA?

Det känns som  att min IVF läkare nu svänger i sina ord och jag blir så misstänksam om det bara är för att läkaren inte vill stöta sig med min hemortsläkare. För tidigare avrådde hon ju bestämt från långa protkollet när jag åt Prasteron.

Ge mig lite lugn och ge mig några ord längs vägen från er som faktistk kört långa trots att ni intagit Prasteron.
    MIss B tex, du kanske kan berätta vad dina läkare har sagt om det hela och så ni andra förstås.

Tack snälla ni på förhand!
    Vill ju att mitt val av protokoll ska gagna mig och inte hemortsläkaren för att denne inte ska känna sig överkörd!

• germany
    mba12 skrev 2012-12-13 09:10:20 följande:
    Germany, samma ivf läkaraen som du har nämnt ovan sa till mig att jag skulle lita på min läkare. Min läkare ville att jag skulle köra långa metoden och allt var förbered för det tills mensen krånglade till och kom för tidig då körde vi korta metoden. På tal om nåt annat som inte hör till här; det var så mysig med Luciakonserten i Kungsholmskyrkan♥ önskade oss alla en bebis till 2013♥
    Jo, jag vill ju gärna kunna lita fullt ut på läkarna. Men när min IVF läkare tidigare bestämt avrått från långa när man äter Prasteron och helt plötsligt nu tycker att vi bör köra såsom min hemortläkare vill....då blir jag faktiskt förvånad och undrar om det bara är så att läkaren vänder "kappen efter vinden". För det är faktiskt så att läkaren helt svänger i sitt tyckande och det känns för mig underligt....Men jag ska maila läkaren senare och se om jag kan få en bättre förklaring till hur läkaren kan ändra sig helt.

De lät mysigt med luciakonsert! Jag ska till kyrkan ikväll och se ett syskonbarn gå i luciatåger där Lucia ska krönas.
  • germany
    Tuvalina skrev 2012-12-13 09:13:09 följande:
    Överläkaren på Gävle sjukhus sa till mig att långa metoden när man tar prasteron var helt stick i stäv. Hon tyckte inte man skulle göra så eftersom prasteron är ett hormon för att öka hormoner och nedregleringen ska minska.

Sen finns det de som säger att DHEA äts ju för äggens kvalitet så därför har det ingen betydelse vilken metod man kör vid IVF.

Precis så sa min IVF läkare också vid vårt förra IVF.....men helt plötsligt så går det bra med långa?!
    Påstår att Prasteron nu har gjort sitt jobb. I och för sig så tar det ju 3 månader för äggen att utvecklas, så kanske det stämmer att effekten redan är avklarad. Men varför sa då samma läkare först att det inte var bra?

Man kan ju bli snurrig för mindre....Drömmer
Svar på tråden Tips om dhea