• linköping68

Tips om dhea

Tuva: har du ren Inofolic eller plusvarianten? Om du har den vanliga tycker jag att su ska fortsätta med den. Kanske prova Q10? Den sägs ju vara superviktig. Jag har precis börjat med den. Sen är det väl ett litet halmstrå i den stora IVF-oceanen vi befinner oss i. Men vem vet.... kanske blir Q10 funkar som det bärande halmstrået. Tusen kramar igen till er Hjärta 
  • linköping68
    Tuvalina skrev 2012-11-07 17:26:31 följande:
    Linköping, har bara inofolic plus hemma! Har slut på vanlig inofolic, det går ju att beställa...

Hade jag haft mer vanlig Inofolic kunde du ha fått, men har bara lite kvar. Måste beställa mer snart. Får köra med vanlig folsyra tills jag beställt och fått hem. Kram 
  • linköping68
    Tuvalina skrev 2012-11-08 08:59:21 följande:
    Linköping, vi är fler som vill beställa, vet inte om det blir billigare om man beställer en hel låda?
    Hur mycket är en hel låda? Jag kan tänka mig många paket!
  • linköping68
    Tuvalina skrev 2012-11-08 13:07:09 följande:
    Fick svar från tillverkaren. Precis som jag skrev innan så innehåller Inofolic 2000 mg inositol och 200 mikrogram Folsyra.

Jag tänker inhandla inositol och folsyra för sig nu i Sverige. Kan inte se att man behöver skicka efter från Italien.
    Det är ju bra om man kan få tag på inositol i Sverige. Varifrån kommer du handla? Inboxa om du inte vill skirva här. 
    ag skulle helst vilja hitta inositol som är rent, dvs bara det och inga andra tillsatset till det. Det har jag gillat med Inofolic, att det bara är inositol och folsyra.
  • linköping68
    germany skrev 2012-11-16 08:36:40 följande:
    Hi hi, förlåt om jag gjorde dig nyfiken Solig, det var inte min mening alls.
    Men jag har fått reda på en "grej" som jag tror skulle passa Pippi och kanske även oss andra i vår ålder.
    Men jag måste få lite mera kött på benen om detta innan jag skriver det här i tråden. Men jag kan inboxa dig också om detta lite senare om du vill?

Hur mår du nu efter ditt senaste ras?
    Jag mår faktiskt lite bättre idag än vad jag gjorde i går....En dag i taget och blicken stadigt lyft framåt mot horisonten så ska vi väl fixa det här, eller hur Hjärta

Kanske kunde denna grej även vara för mig då jag nog är snäppet äldre än er....??? Solig
    Skulle även jag få inboxat när köttet kommit på benen.....? Glad
  • linköping68

Germany: blir lika varm i hjärtat när jag även läser  här om ditt plus. Hjärta Gläd dig varje dag pt detta fina och underbara. Du är gravid!

• linköping68
    germany skrev 2012-12-28 11:44:47 följande:
    Tack ni andra som också har peppat fram mig till att tänka positivt. Dock så är det lättare sagt än gjort.....Men jag försöker så gott jag kan må ni tro.....I bland känns det bra och vissa dagar faller jag ner i rädslans mörker. Med andra ord så har jag väldigt svårt för att våga glädjas alltför mycket. Sorgligt att det ska behöva vara så :( Men vet ju vad det beror på (skadad av alla berg & dalbanor sedan barnverkstaden började).

Jag fick svar idag på mitt senaste DHEA-S prov som jag tog innan jag visste jag var gravid.

Prov 1 när jag ätit 50 mg Prasteron i ett antal månader = 4,7
    Prov 2 när jag då höjde dosen till 75 mg (senaste ca 2 månaderna) = 6.5

Alltså så drar jag den slutsatsen att i mitt fall så var nog höjningen till 75 mg bra för mig för den senaste nivån är ungefär den nivå jag har velat legat på, dvs lite över medel ref.värde.

Dock så var det vid höjningen som mina biverkningar kom i form av acne, jättekonstigt hår (fett och tunnare hår)
    Samt så fick jag ibland hjärtklappning.

Jag står fortfarande fast vid att jag tror det är jätteviktigt att verkligen ta ett DHEA-s prov innan man bestämmer sig för att äta DHEA.
    Jag vet inte om det automatiskt är så att om man har lågt AMH så har man också brist på DHEA.
    Någon som har tagit reda på det måntro? Tänkte på att en del av er inte alls känner att DHEA har varit något för er. Kan det då vara så att era andra hormonvärden har varit helt normala och därför så blir det överflöd om ni tillstätter tillskott av DHEA?
    Hm, funderar nu när jag läst ditt inlägg om jag inte borde äta DHEA iaf..... Har tagit DHEA-test vid 2 tillfällen och det har visat 2,1 och 2,2. Det kanske är för lågt fast det är inom refvärden. Usch vad svårt..... Har en del "manliga" symtom redan som håravfall (pga sköldkörtelproblem), "skägg" och mage. Vill inte att det ska öka och bli ännu mer!
  • linköping68
    Germany: kan du inte få tag på någon annan gyn, eller åka in till någon kvinnoklinik? Att gå och ha så mycket oro i sig är inte bra. Önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt...

Vi 4: fantastiskt!!! Håller tummarna och hejjar på. Håller med Tuva, Börja med progesteron!!!

Tuva: jag önskar jag kunde även kunde hjälpa dig på något sätt. Usch, känner så med er och tänker på dig ofta. Kram  
  • linköping68
    germany skrev 2012-12-16 09:03:55 följande:
    Åh, tack så mycket! Jag förstår fortfarande inte att just vi har lyckats på helt egen hand. Sånt här händer alltid alla andra men aldrig någonsin en själv....så har det alltid känts. Som något helt ouppnåeligt faktiskt.
    Men tar försiktigt en dag i taget, inget mera.

Vad händer hos dig? Var längesen jag såg dig i de trådar jag besöker. Men jag brukar kika in i Atentråden då och då.

Det jag kan säga till dig och andra är att detta otroliga faktiskt kan hända, bara det att det känns så himla avlägset när man sitter där i båten och gungar och inte alls vet om man kommer att lyckas ro i land. Men så länge man kämpar så finns verkligen ALLA chanser i världen!

Jag vet inte varför vi lyckades nu, men ska när jag får mera tid skriva ner lite av de förändringar som jag kan ana mig till kanske har varit positivt för mig motför alla andra otaliga försök.

Glömde svara.... Kör på med hemmaförsök och sen ska vi göra vårt sista (?) IVF på CFC. Hoppas på mirakel varje cykel, men det börjar kännas allt mer motigt. Har ju absolut åldern emot mig då jag i höst fyller 45. Usch så skrämmande det låter. Så gammalt Rynkar på näsan. Men fortsätter hoppas och försöker lite till. Kram
  • linköping68
    Vi 4 skrev 2012-12-28 21:08:42 följande:
    Linköping, det är ju jättesvårt att veta hur man ska göra. Hur låg ditt testosteron då? Om det inte är högt är det kanske värt att prova några månader och ser hur just du reagerar, så kan du ju ta blodprov och kontrollera värdena regelbundet. Hur gick det med Atenproverna? Håller tummarna!
    Har bara tagit testosteron 2 ggr och det har tyvärr ökat. 111004 var det 0,38 och 121120 var det 1,2 så det var en rejäl ökning. Har inte koll på var i cykeln provet togs och det spelar ju kanske också in.

Immunförsvaret svajjar på och är bångstyrigt Rynkar på näsan 
  • linköping68
    germany skrev 2012-12-29 14:56:33 följande:

Linköping - Förstår ditt dilemma om att äta DHEA eller ej......Men kolla ditt testosteron värde.
    Jag letade i min lilla egen "info-pärm" där jag under mitt letande efter diverse information sparat viss matnyttig info som jag hittat. Dock har jag inte skrivit ner vart jag har läst det men det har varit från sådana källor som jag litat på i allafall.

Hittade denna info:

Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin.

Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt.

Kan vara värt att be om att få ta lite extra prover även om jag vet att det är svårt.
    Det är synd att många av oss är kring 40-strecket....för vore vi 10 år yngre så kanske vi hade känt att vi har tid på oss att prova saker & ting även om det inte skulle ge effekt åt det bättre. Som det är nu så för vi ju hela tiden en kamp mot klockan och då måste vi vara mer noga med vad vi laborera med. Så känner jag iallafall.

Lycka till och hoppas du kommer fram till ett beslut som känns rätt för dig. Berätta gärna om du kikar in fler gånger.

Tack för bra info! Har sparat den Glad
  • linköping68
    cff skrev 2013-03-17 23:01:38 följande:
    Jag äter en form av Q10 som heter ubiquinol (det Q10 som oftast säljs innehåller ubiquinon - som är en billigare form av Q10). Ubiquinon är den oxiderade varianten av ubiquinol och (i alla fall en stor del av det) omvandlas till ubiquinol när vi äter det. Det är ubiquinol som har den anti-oxidativa effekten.
    Ubiqquinol är dyrare och lite svårare att få tag på, ffa i högre doser. För närvarande äter jag 2 x 200 mg ubiquinol/dag. Forskning har visat att kroppen lättare tar upp ubiquinol, men jag har inte hittat någon info om vilken dos som är lämplig (på burken står det att man skall ta en tablett om dagen, men jag tar nu två).

På Wikipedia refererar de till en studie från 2012 som visar att spermier förbättras av ubiquionol:

Parameter measuredUbiquinol (200 mg/day)Placebo Sperm volume and density 28.7 ± 4.6 X 106/mL 16.8 ± 4.4 X 106/mL Sperm motility 35.8% ± 2.7% 25.4% ± 2.1% Sperm morphology 17.6% ± 4.4% 14.8% ± 4.1% Seminal plasma AOX CAT-like activity 422 ± 17 U/mL 311 ± 12 U/mL Seminal plasma AOX-SOD-like activity 54.7 ± 1.7 U/mL 36.5 ± 1.4 U/mL

Var köper du detta Q10 med ubiquinol?
Svar på tråden Tips om dhea