• PimPim1

Tips om dhea

Aha, hade missat en del av ditt inlägg Happies! Stort grattis till plusset!!

Hoppas det håller och försök att inte oroa dig för mycket.. Jag tycker det låter som en solskenshistoria och att DHEA och E vitaminen faktiskt hjälpt dig. 

Hur mycket E vitamin åt du varje dag? Hur många månader innan plusset hade du tagit dhea?  

• PimPim1

Tack för att du delar med dig Happies. Ja det är verkligen mycket som ska klaffa för att det ska bli ett litet mirakel:) Jag vet inte själv om min slemhinna kan vara för tunn eller så och har inte tagit någon extra E vitamin. Går däremot på akupunktur och hoppas det kan hjälpa livmodern till att vara i "bra skick" genom ökad blodgenomströmning. Kan dock tänka mig att pröva ihop med dhea nästa cykel. Sköldkörteln är kollad ok värdena var ok.

• PimPim1

Jag har försökt att hitta information om när man ska sluta ta dhea, vid plus eller äl. Jag har märkt att man gör både och. Jag resonerar dock att man gott kan ta dem hela tiden fram till plus eftersom de inte borde förändra cykelns längd eller tidpunkt för äl osv. Jag har uppfattat dhea som en byggsten till andra hormoner och mer att det är en förutsättning att det finns än att dhea skulle ha en direkt påverkan. Sedan har lag läst någonstans att det tar en tid, typ 60-90 dagar för att kosttillskott ev. skulle kunna påverka äggkvaliteten.

Har nu  snart tagit dhea i 4 mån. utan att jag lyckats. Fick ev ett tidigt missfall förra månaden då jag fick svaga plus på clearblue i 2 dagar för att sedan få mensen 4 dagar senare än beräknat. Jag har även gått på akupunktur i 3 månader vilket hjälpt mig få jämnare temperaturer och bättre psykisk hälsa. Förra månaden började jag också med bidrottninggele vilket gör att jag mår toppen. Jag har kraftigare äl och känner mig mera "hormonell" i allmänhet.

Lycka till alla som kämpar! 

• PimPim1

Jag ta 7-keto, mest för att jag inte hade koll på skillnaden när jag beställde. Jag tyckte det lät bra att det inte bildades könshormoner i överskott :) samt att jag läste om en kvinna som var klassad som infertil tog 7-keto bland annat och blev mirakulöst gravid. Jag har verkligen ingen aning men vet att det finns andra trådar där det diskuteras om microniserad dhea (ren dhea) och att det ska vara bättre. Mitt tips är att söka information på engelska..

• PimPim1

Tack för info om äggledarspolning. Jag har en tid till gyn och kommer försöka få dem kollade. Som sagt man vill ju gärna veta om man kämpar i onödan:)

Tar Apiforce också fram till ÄL. Kommer att byta mina 7-keto till micronisedad dhea när beställningen kommer och har börjat med L-arginin för ökat blodflöde (finns många i en annan tråd som har kombinerat dessa) Hoppas naturligtvis på guldägget och kommer väl kämpa i något halvår till, sen får jag nog fundera på ÄD.

Kram alla!

• PimPim1

Japp, det är bara ägg hit och sekret dit hehe... uppslukad av ämnet minst sagt:)

Gaaa: skönt att höra att bidrottninggele rekommenderas med IVF, då kan det inte ha för stor påverkan på kroppens egna hormoner att det stör.. Tar du något annat i kombination med dhea?

• PimPim1

Så himla roligt att tråden är så aktiv och att det delas så mycket erfarenheterSkrattande och stort grattis till er som plussat. Själv har jag tagit dhea från dhea.com i dosen 75 mg/dag i två månader nu och ett antal månader med 7keto dessförinnan. Instämmer med att energin är mycket bättre!

Jag har kört kombinationen med L-arginin för att jag tror på att ett ökat blodflöde kan hjälpa. Vad gäller dhea och påverkan på cykelns längd, så har jag ännu inte märkt någon skillnad. (har redan från början ganska kort cykel på 24-25 dagar och Äl runt dag 9-11)

Har funderingar på att ge dhea och L-arginin ett par månaders försök till, sedan blir det nog ÄD för min del, det är ett hårt beslut men jag börjar komma ditåt nu.

• PimPim1
    germany skrev 2012-09-24 09:14:40 följande:
    Pim Pim TS Glad.  Verkligen bra att sådana här trådar lever vidare till nästa och nästa person som behöver ventilera saker kring specifika områden, tummen upp!

Du kör väl inte med IVF utan på egen hand hemma?
    Jag är annars inne på exact samma bana som du, dvs att det får bli ÄD efter något enstaka IVF försök till.
    Men jag vill verkligen testa IVF ett par ggr till för att få ro i själen att jag försökte ganska mycket.
    Har du några barn sedan tidigare? Oavsett så är ju längtan lika stor när man så gärna vill få barn, första eller inte. Längtan efter något sitter inte i om man redan har eller ej.
    Önskar dig lycka till nu och så hoppas vi på lite fina plus ändå Solig.

Nu putsa fönster, solen skiner och bäst att ta tillvara på de D-vitaminer man kan få Flört

Skrattande Jo det stämmer, jag kör helt på egen hand med några besök på gyn då och då. Har två barn 12 och 14 år och det känns som om IVF inte skulle vara så stor chans pga åldern.. Längtar dock som tusan att få en liten med min nya man. Och att jag inte satsat på IVF beror kanke på att jag är rädd för inte jag orkar så stora besvikelser. För en månad sedan gjorde jag spolning av äggledarna = AJ! och kollade att allt stod rätt till så jag tror verkligen att det enbart handlar om min äggkvalitet. Ska tillägga att jag varit rökare också under många år vilket säkert gjort mina ägg ännu uslare:)

Men det är lätt att vara efterklok, jag gör det bästa jag kan och vad gäller D-vitamin tar jag lite vetegroddsolja, fönsterputs funkar säkert lika braTungan ute.
  • PimPim1

Tjohoo!

Blev precis uppringd av läkaren på gyn som meddelade att mitt prov på FSH låg på 6,7 vilket bör vara mycket bra för en gammal tant som jag:) Det måste bero på dhea´n..

Sist jag tog det var i januari 2012 och då var jag inte smart nog att fråga vad del låg på, läkaren sa att det var lite högt men att det brukar vara det i min ålder..

Nu vet jag att FSH inte alls behöver betyda nåt och att man visst kan bli gravid trots högt FSH men med så pass lågt kanske jag inte ska ge upp hemmaförsöken riktigt än dåGlad

Hon sa också att med så lågt FSH behöver jag inte kolla AHM, hon menade att om AHM är lågt så är också FSH förhöjt.. Däremot menade hon att alla med högt FSH inte har lågt AHM.. snurrigt men jag är glad för det lilla positiva denna månad Glad

Svar på tråden Tips om dhea