• cff

Tips om dhea

DHEA ökar inte bara chanserna att bli gravid, men minskar också, väldigt mycket, risken för missfall (vilket man tror beror på att äggens kvalitet är bättre - lägre risk för kromosomförändringar).

På CHR (Centre for Human Reproduction i NY) ger de, enligt studien som är länkad nedan, alla kvinnor över 40 DHEA (25mgx3/dag). Kvinnor under 40 får samma dos i de fall där man har högre FSH-nivåer än normalt i ens årsgrupp samt (tdigare använde de gränsen 10 miU/ml), har minst ett misslyckat försök samt mindre än 4 ägg plockade efter stimulering. Bara de med ett BMI på över 35 får en högre dos, 100 mg/dag. Doseringen är dock bara baserad på att det råkar vara den nivå man har provat - det har inte gjorts några studier på hur resultatet påverkas om man höjer eller sänker dosen. Man verkar inte ha ett undantag för kvinnor med PCOS.
    Man fortsätter med DHEA tills ett andra positivt graviditetstest.

I den här rapporten (en kombination av två forskningsstudier) var missfallsfrekvensen hos de DHEA-behandlade kvinnorna (som då antingen var över 40, eller hade högt FSH och få äggblåsor vid IVF som beskrivet ovan) var missfallsfrekvensen endast 15.1 %(!). Det kan jämföras med en missfallsfrekvens vid alla IVF i USA under 2004 på 17.6%, vilket är helt otroligt, för de innebär att gruppen som fick DHEA, som ju normalt har nedsatt fertilitet, då hade lägre missfallsfrekvens än den grupp som t.ex. inkluderar de som gör IVF pga sånt som inte alls påverkar ägg- eller spermiekvaliteten - t.ex. blockerade äggledare. 

OBS - även i åldersgruppen >42 var faktiskt sannolikheten för att ett plus skulle leda till ett levande barn 75% Glad.

Så för er här som plussar efter att ha ätit DHEA - kom ihåg att ni nu faktiskt, mot alla odds, har större sannolikhet att nå ända fram än den "genomsnittlige IVF.aren".

Det är en spännande rapport som jag kan rekommendera er att läsa. Här är studien Glad.

• cff

Tuvalina - inboxa mig om du vill att jag mailar rapporten istället.

• cff

Fina vänner. Jag har just upptäckt att jag kan spara på en mycket stor del av mina kostnader för IVF, akupunktur, mm genom att få det som förmån från arbetsgivaren (mot löneavdrag). Skapade en separat tråd om detta som jag vill tipsa om: Här

• cff
    Tuvalina skrev 2013-01-06 21:38:52 följande:
    Bruttolöneavdrag är jättebra. Men Söderhamns kommun vägrade att ge mig det trots det enbart är en vinn - vinn situation.
    aha, vad frustrerande. Och helt oförståeligt. Jag har tur som har en förstående arbetgivare (jag själv :).

Går det  på något vis att argumentera med dem eller är den dörren helt stängd (t.ex. Laholms kommun har ju en trevlig brochyr där de skriver " Laholms kommun arbetar aktivt med att vara en attraktiv arbetsgivare. Att arbeta med erbjudande kring personalvårdande förmåner är ett sätt att stärka sin position, för såväl befintliga som kommande medarbetare. Arbetsgivaren har fått önskemål från personal om att kunna få privat hälso- och sjukvård mot bruttolöneavdrag... Erbjudandet gäller privat hälso- och sjukvård enligt följande...IVF (provrörsbefruktning) eller annan fertilitetsbehandling."). Kanske kan du prova att lägga fram den till kommundirektör t.ex. (se brochyren här)?

Även Karlstads kommun beslutade i juni 2012 att ge anställda möjligheten att kombinera bruttolöneavdrag med privat sjukvård (beslutet här).

Storumans kommun la i augusti i år ett förslag om att göra samma sak för att som de säger "Mot bakgrund av den skärpta konkurrensen på arbetsmarknaden och vikten för kommunen att vara en attraktiv arbetsgivare samt att bruttolöneavdragsförfarandet är kostnadsneutralt föreslås att Storumans kommun möjliggör bruttolöneavdrag under vissa förutsättningar." (se här).

Det här känns som en orättvisa som är värd att vi gemensamt att fightas för att få bort.   
  • cff

Älva - jo bruttolöneavdrag gäller även vård utomlands (jag har kollat och dubbelkollat). Men om FK betalar är det ännu bättre.
    Klart du skall stanna kvar i tråden :) 

• cff
    Kattflickan skrev 2013-01-06 23:12:38 följande:
    CFF: intressant att vissa kommuner godkänner bruttolöneavdrag men inte andra.
    Det verkar som en trend att börja med det nu (flera har beslutat om det i år). Argumentet är hela tiden detsamma - att man vill vara en attraktiv arbetsgivare. Jag tror att detta kan vara drivet av privata företag som erbjuder ögon-laser - de verkar vara så att de lobbar mot kommunerna för detta för att gynna antalet ögonlaseroperationer.  
  • cff

Lycka till idag MBoring - skönt att vi kan börja hålla tummarna för lite fina folliklar nu igen efter juluppehållet. härligt att du fick till ett extra VUL, på eget bevåg.

Själv var jag på VUL imorse för att kontrollera att jag haft ägglossning. Eftersom min vanlige gyn är bortrest så blev det Sophiahemmets drop-in. Det kändes inte helt förtroendeingivande. Jag har ju gått dit ett antal gånger tidigare för att mäta och räkna folliklar, men detta att kontrollera att en ÄL har skett var nog inte deras starka sida (vilket iofs är helt förståeligt om man nu inte brukar göra det inför "svenska IVF"). Han trodde nog att det förmodligen varit ÄL, sa att deras UL-maskin inte var såpass bra att de kunde se om slemhinnan var vit - vilket den skall vara efter ÄL, osv. Men, jag tänker iaf utgå ifrån att jag haft ÄL - det verkar ju inte vara så superviktigt ändå eftersom man inte kollar det i Sverige.

Så, nu börjar jag spruta Suprefact på onsdag morgon :). 7e IVFen (10 stimuleringsomgången eftersom jag gjorde 3 omgångar för att "plocka ägg" innan jag började med själva IVF-omgångarna)... jag undrar hur mycket det sliter på kroppen - på bilder ser man att jag åldrats väldigt mycket de senaste två åren och jag ser grå och sliten ut. Ingen vidare utveckligen.

• cff
    susmar72 skrev 2013-01-06 16:22:55 följande:
    Hej alla, jag ska ta fostimon istället menopur denna gången tyckte falun dät jag går. Har någon erfarenhet av fostimon?

Jag har kört 2 omgångar med Fostimon. Verkar som att det i USA är populärt att testa det för oss lite äldre, men i Sverige använder man det inte så mycket längre enligt min svenske gyn. Men, vi reagerar ju alla olika på olika hormoner så det är bra att prova lite olika. Jag bytte samtidigt som jag gick över till Fostimon från Puregon/menopur till långa protokollet så kan inte säga om vad som gjorde att det blev bättre, men fler mogna folliklar blev det allt. Tyvärr blev min slemhinna tunnare med F än med de andra hormonerna, så nu skall jag gå tillbaka till P/M (men fortsätta med det långa protokollet).

Det är lite krångligare eftersom man måste blanda till respektive dos, och eftersom jag tog en hög dos (450) så behövdes det blandas i pulver från 3 flaskor varje gång. Jag hittade ingen info om huruvida man behövde flera flaskor av natriumkloridet (som man blandar med pulvret) när man skulle blanda flera flaskor med pulvret. Risken, enligt sköterskan, är att man om man bara använder en ampull NaCl till tre doser pulver så kan det bli lite för koncentrerat och då svida mer när man sprutar. Använder man istället mer NaCl så blir det väldigt mycket vätska som skall sprutas in, vilket inte heller är helt lätt. Jag valde till slut att först dra upp ca 1½ ampull NaCl i blandningssprutan och sedan spruta ned och dra upp igen ur de tre flaskorna med pulver. Det fungerade bra.
    Det tog ett tag innan jag klurade ut hur jag skulle bryta ampullerna (hade liksom ingen som visade mig, utan jag fick googla och gissa :), tricket är att ha pricken mot sig och att sätta "brythandtaget" (i plast, som du skall få från din läkare tillsammans med sprutorna och nålarna, dessa får du inte med medicinen när du hämtar ut på apoteket) mitt för pricken och bryta emot dig. Då går inte ampullen i smådelar och den bryts också tillräckligt långt ned för att man skall nå ned till botten med sprutan.

Fostimon kommer oblandat eftersom det är dyrt att sätta upp en produktionslinje som gör förfyllda sprutor och de har för liten försäljningsvolym (i Sverige) för det. Det tar tid och är lite meckigt att blanda, när jag väl fick upp lite vana så tog det mig i alla fall minst 10 minuter, i början nästan en halvtimme), men en stor fördel är att det inte kan frysa. Så här på vintern kan det vara skönt för då behöver man inte få panik om man glömt medicinen i bilen eller så :).

Fråga gärna på om du undrar något mer om Fostimon - jag kände mig lite ensam när jag använde det eftersom jag inte fick någon info och det fanns förvånandsvärt lite på nätet. 
  • cff
    Älva1973 skrev 2013-01-07 09:07:41 följande:
    cff: intressant med brutto vid IVF utomlands. Har du möjligtvis någon länk på lager? Skrattande
    Läger man ut altl själv och får ersättning sedan?
    Jag jobbar åt en liten privat arbetsgivare men mindre än 10 anställda, där hälften är anställda och den andra hälften är delägare. Jag kan tänka mig att fråga om det är så att vi berättar vad vi ska göra.

Vi 4: Tempandet har gjort att jag känner mig lite lugnare i fråga om jag ägglossar eller inte. Nu är det inte en 100%-ig vetenskap men den kan ge lite indikationer. Sedan så ser man lätt om det finns möjlighet att man är gravid, lite som att tjuvtesta Flört
    Nu tycker jag att min kurva skiljer sig rejält från mina tidigare. Den är mycket jämnare. Kanske beror på att ägget släppte senare och hunnit mogna? (bara spekulationer). Sedan har jag sovit ganska dåligt vissa nätter så därför har jag satt "sleep deprived" på en del av dem. Om jag vaknar på natten och har svårt somna om så får jag inte ihop den sammanhängande tiden sömn.

Miss B: Ja ... dessa män Flört de stressar inte upp sig i onödan. Kanske därför som det inte är lika många män som "pratar av sig" inne på forum. Spännande höra hur det ser ut med antal folliklar. Håller tummarna att ni får ett bra besked Solig

Jag ser verkligen fram emot att få göra denna IVF, så pass att jag nästan skulle bli lite besviken om jag får ett plus denna månad...haha. Men det är nog för att man ställt in sig och jobbat så hårt med förberedelserna och kontakten med kliniken, kollat på hotell och saker att göra där borta.

Se under 3.9.1 i "Skatteverkets information om vissa förmåner för beskattningsåret 2013" (länk)

Där står:

"3.9.1 Fri hälso- och sjukvård, fria läkemedel m.m.
    Förmån av hälso- och sjukvård är skattefri om den avser
    vård i Sverige som inte är offentligt finansierad (privat vård). Följande förmåner är också skattefria:  vård utomlands (oberoende av om vården kan anses offentligt finansierad eller inte),  läkemedel vid vård utomlands,  företagshälsovård, förebyggande behandling eller rehabilitering  vaccination som betingas av tjänsten, och  tandbehandling som har bedömts som nödvändig med hänsyn till tjänstens krav för Försvarsmaktens submarina eller flygande personal och för andra med i huvudsak liknande arbetsförhållanden" Jag tror man får komma överens med arbetsgivaren hur man gör (men kan inte säga säkert om det ställs några specifika krav från SKV angående hur betalningen skall ske - vad gäller vissa andra förmåner, t.ex. arbetsredskap §3.3, har de specifierat att arbetsgivaren måste betala direkt, de får inte ersätta den anställde)- enklast för alla parter är nog om arbetsgivaren betalar en faktura från vårdgivaren, men jag kommer t.ex. göra så att jag redovisar det som kontantutlägg och får tillbaka pengarna den vägen.
  • cff

Mba - jag tror det är så att man kommit fram till att oftast ser man ingen förbättring när man ökar dosen över 300-350, men att de flesta läkare iaf ökar upp till 450 "just in case".

Men, vår gemensamme läkare berättade för mig att han ser en hel del utlänska kliniker som går upp till 600 (vilket du får) och att man t.ex. i Indien kan ge mer än det dubbla.

Om jag inte hade fått såpass (relativt) bra follikeltillväxt de senaste gångerna hade jag tänkt att be om utökad dos (jag har använt maxdosen, 450, de senaste 4 stimuleringarna (oräknat den som snart skall börja) och i den före det så tog jag 450 i den senare halvan av stimuleringen. Jag är positivt överraskad att jag kan fortsätta att producera ägg utan att dosen höjs - det tror jag personligen beror helt och hållet på dhea:t Glad

Svar på tråden Tips om dhea