• alynda

Tips om dhea

Favoritar frö att läsa mer senare.

• alynda

Mycket intressant tråd! Blir både exalterad, ledsen för att jag missat detta ämne tidigare (försökt i 2 år)
    , och lite hoppfull om man kan få bättre äggkvalitet.

Jag har dock gått lite vilse här och inte lyckats reda ut vad jag borde göra. Är 40, har en snart 4-åring på naturlig väg, blev gravid två ggr 2011, varav den sista graviditeten måste avbrytas i v 16 (sept 2011) p g a av en mkt svår genestisk defekt, troligtvis p g a gamla ägg. Misstänkte sedan att jag inte fick tillbaka ÄL trots regelbunden mens o normalt progesteron, vilket bekräftats m UL. Fick pergo o då ÄL, dock ej gravid. Nu på väg mot privat IVF o har fått AMH 1,0. 

Visst låter det som att DHEA är något för mig?
     Min IVF-klinik tillhör IVF Sverige, liksom Falun, men här verkar de inte skriva ut DHEA. Om jag gör det på eget bevåg, var köper jag det bäst? Exakt vad heter preparatet då och hur doserar jag? Kan man börja när som helst i cykeln? Vad säger kliniken tror ni om man själv behandlat m DHEA innan IVF?  Om det är läkemedelsklassat, är det ens tillåtet att köpa via nätet?

Är tacksam för alla svar, och särskilt från er som haft liknande förutsättningar.

• alynda

Tack Germany! Ja, jag såg att Kattflickan hade liknande erfarenheter. När det gäller den defekt mitt foster hade, trisomi 18 (Downs är trisomi 21), så är det enligt läkaren väl belagt att det handlar om gamla ägg. När det gäller Downs så finns ju också en ärftlig variant, men så verkar det inte vara här och kliniken har sagt att de inte kan erbjuda PGD (fast jag visste inte vad det hette då).

Vet nån ngn privat klinik som gör PGD så är jag tacksam för tips.

Ska genast beställa DHEA . Det tar visst tre månader innan ev förbättrad kvalitet syns på äggen, ska man skjuta på sina IVF försök då kanske? Vill inte förlora en dag till, men om det ger så mkt bättre chanser... 37 000kr/försök är mkt pengar jag eg inte har + den påfrestande hormonbehandlingen när man arbetar heltid och har ett litet barn att tänka på...

• alynda
    Kattflickan skrev 2012-09-16 17:37:16 följande:
    Nej, jag tror inte att jag får göra PGD privat på Karolinska. Någon från Norrland som blivit nekad PGD av sitt landsting försökte och fick nej. Olika landsting resonerar olika. En tjej som hade fått ett friskt barn av sig själv och sen gjorde PGD fick bara två försök av sitt landsting istället för tre. Så man får nog ansöka hos sitt landsting och se om de beviljar nån fler PGD för syskon.

Annars så har vi sparade pengar och skulle kunna åka utomlands för en PGD. Fast då lägger jag hellre pengarna på ÄD som ger mig bättre chanser.

Men, nu hoppas jag det går bra med det här barnet så får vi se om vi vill ha fler. Det skulle vara så skönt att få komma ur den här barnlöshetskarusellen nån gång och få glömma all ångest den inneburit. Jag har ändrat personlighet de senaste åren, är inte lika social längre, även om det börjat ändras på sistone, och det vet jag har att göra med barnlösheten.

Man kan alltså göra PGD utomlands? Vet du var?
  • alynda
    germany skrev 2012-09-17 13:51:59 följande:
    Alynda - Glömde skriva att många av de som handlar DHEA via nätet köper det från www.DHEA.com

Förlåt, nu känner jag mig tjatig, men är det Micron 5 DHEA 25 mg + Micron 5 DHEA 50 mg man beställer o tar en tablett av var per dag?
  • alynda
    Kattflickan skrev 2012-09-17 16:01:30 följande:
    Alynda: beklagar det som hänt dig!!

Har mycket på jobbet nu men vill skriva lite kort att mitt genetiska fel, gonadal mosaik kan man ha med avseende på nästan vilket kromosomfel som helst. Det innebär lite enkelt förklarat att delar av ens kropp har kromosomfelet, åtminstone äggstockarna.

Men, du har bara haft ett foster med kromosomfelet och mitt fel är ovanligt, så du har det sannolikt inte. Hoppas det går bra nästa gång. Funderar du på dhea?

Det går inte att göraPGD privat i Sverige, men i många andra länder

Detsamma! Man rår ju inte över det men känner sig ansvarig för att ens kropp "begår" det här felet om man
    tvingas ta det drastiska beslutet att abortera en planerad graviditet.

Ja, jag har bestämt mig för att testa DHEA nu när jag (förga förvånande), fick veta att mitt AMH inte var strålande och det jag hunnit läsa i tråden tyder på att man kan få fler och bättre ägg i IVF-behandlingen med hjälp av detta. En 25%-ig chans att bli gravid på 3 försök för 40-åringar och därtill den förhöjda risken för trisomier gör en ju inte direkt övertygad om att det här kommer att gå bra, så allt som ökar chanserna liksom!

Jag kan absolut tänka mig att som du, gå vidare med ÄD, men jag tror inte min sambo och vår ekonomi tycker det är ngn bra idé, tyvärr.
  • alynda
    Lillstoran skrev 2012-09-17 20:37:05 följande:

Fast 25 procent per försök och vara 40 år fyllda är enligt min bedömning bra chanser, även om jag är medveten att snittet är 30 - 35 procent per försök. 40 år fyllda fick jag 20 - 25 procent både av Karolinska och tidigare Sofiahemmet. Det var jag nöjd med.
    Jag har fått uppgiften att det är 25% chans på 3 försök, inte 1 försök. Åh vad förvirrad jag bli! :S
  • alynda
    hemulen skrev 2012-09-17 21:55:04 följande:
    Alynda, välkommen hit. Jag beklagar det sena missfallet. Vad jag har förstått så inkluderas alla trisomier i KUB-testet, som i många landsting erbjuds till de som fyllt 35. Yngre får bekosta det själva. Så jag tänker att istället för att göra PDG så kanske du kan göra ett KUB?! Det ger förvisso inte 100% vetskap, men om det vid KUB finns misstanke så kan man ju göra ett moderkaksprov. 

Apropå DHEA så är det precis de tabletterna jag beställt.  

Tack :)

Kub är tyvärr meningslöst för mig eftersom det ger ett statistiskt resultat och jag som haft en trisomi 18 och 40 år fyllda redan har 1:149 risk på trisomi 18, oavsett övriga värden. Därtill kommer risken för de andra trisomierna, så jag hamnar troligen på en risk kring 1:50. Om jag blir gravid igen kommer jag alltså inte att erbjudas KUB utan MKP eller FVP i första hand. Ligger moderkakan rätt kan man oftast gör MKP i v 11, så enligt läkaren bokar man tid för det redan vid inskrivning hos BM.

Jag blev lite för ivrig med DHEA så jag rusade iväg och beställde 2 burkar á 180 tabletter 25mg. Får ta fler av dem helt enkelt :) Fast jag har beställt tid hos VC för testning på torsdag, sköterskan hade dock aldrig hört talas om testet, så vi får väl se vad läkaren säger.
  • alynda
    cff skrev 2012-09-17 22:42:34 följande:
    Alynda  - jag har också varit tvungen att göra ett avbrytande pga Trisomi 18. Min läkare sa då att det förmodligen inte hade att göra med min ålder och att trisomi 18 är mycket mindre korrelerat med kvinnans ålder än t.ex. Downs Syndrom. Enligt Socialstyrelsen är risken att samma avvikelse skall visa sig vid en kommande graviditet endast någon procent högre än för kvinnor som inte tidigare haft en graviditet med Trisomi 18. Därför övervägen jag inte att göra PGD - jag tror att man vid PGD väljer att testa för specifika avvikelser och då vore det t.ex. kanske större idé att testa för t.ex. Downs som ju är mycket mer vanligt förekommande.

Då jag var tvungen att göra avbrytandet av min graviditet var jag 37 år och hade blivit gravid på andra inseminationsförsöket så alla utgick ifrån att jag hade bra fertilitet - även om det i efterhand visat sig att mitt AMH vid tidpunkten då jag blev gravid var 0,67 (läkarna hade slarvat bort provresultatet så jag hade aldrig fått det) - samtidigt som mitt DHEA-S-värde var 0,98 (referensvärde 1,6-9,2). Nu i efterhand är jag övertygad om att mitt låga DHEA med stor sannolikhet var orsaken till att det gick snett (och till att jag hade så lågt AMH).

Året som följde fortsatte mitt DHEA och AMH utför för att bottna på 0,60 (DHEA-S) och 0,38 (AMH) för att sedan öka med stöd av DHEA-tillskott.    

Oj, så olika bud! När jag var på efterkontroll efter aborten frågade jag om detta och läkaren läste då innantill ur en bok om ökad risk med ålder och även den specifika risken för kvinnor vid en viss ålder som haft en trisomi 18. Jag ska kolla upp vad socialstyrelsen säger, tack för tipset.

Uppskattar också att du delar med dig av dina siffror, då får jag ngt att gå på. Skänker visst hopp också att du kunnat bli gravid ändå med så lågt AMH.

Till mig sa man också att jag inte behövde oroa mig för min fertilitet eftersom jag blivit gravid naturligt två gånger inom loppet av 9 månader (2011), men jag känner min kropp ganska bra och är i efterhand säker på att jag hade rätt när jag misstänkte att ÄL uteblev vissa månader även den perioden. Och efter aborten kom den inte tillbaka alls. Då är DHEA extra intressant när jag läser om korrelationen kortisol (stersshormon) och DHEA, för det var som ni som haft liknande erfarenheter vet, en helt överjävlig tid.
  • alynda
    cff - Ja, jag har förstått att det är skillnad på DHEA och DHEA-S (är det senare samma sak som s-DHEA dock?). Ska fråga om S-kortisol också och även sköldkörtelhormon för det har min mamma, som själv har sådan rubbning,  tjatat om (hon var dock underviktig när hon inte medicinerade medan jag är överviktig)..
Svar på tråden Tips om dhea