• Mamma gås

Tips om dhea

Jag har tidigare kört med 7-Keto men har nu övergått till "ren" DHEA och då micronicerad, vilket går att beställa på dhea.com 

http://www.centerforhumanreprod.com/premature_ovaries.html

Jag kan själv inte bli gravid på egen hand utan måste göra IVF. Jag har inget resultat att bidra och jämföra med förrän i maj då vi ska göra vårt nästa IVF. Men som du säger visar flera studier på förbättrad äggkvalitet.
    Jag och några andra som jag känner från andra trådar här i forumet har ätit 3x25 mg. Läste någonstans att man helst ska ta den 50 mg på morgonen då sömnen kan försämras om det tas på kvällen.

Jag tar även Inofolic och melatonin i syfte att förbättra äggkvaliten. Inofolic går att beställa från Italien.      

• Mamma gås

Jag åt oxå 7-keto förut men av annan anledning ifrån början sen visade det sig vara bra för annat oxå :) Hur som helst så stod det inte på min förpackning hur mkt "ren" dhea det var i. Det som är viktigt är just om den är microniserad.

Det jag känt är att jag fått mer ork och kanske lite sämre hy, men wtf - OM det hjälper så är det värt det :) Den effekten fick jag efter bara ett par dagar. Äggkvaliten tar nog lite längre tid som Sötisa säger. Jag har oxå läst att man ska äta det ett tag, men jag läste i nån studie 40 dgr innan IVF. Men jag tänker att det är minst 40 dgr. Då kommer vi göra IVF i samma månad Sötisa :) Kör du långa el korta?

Vi håller tummarna för oss alla!! {#emotions_dlg.flower}   

• Mamma gås
    PimPim - Man kan aldrig veta Flört Håller tummarna!!

Jag tar oxå 75mg/dag men jag tar 50 på morgonen och 25 på kvällen. Vet inte vad som är bäst eller hur det ska vara... Ett lotterispel som sagt Tungan ute  
  • Mamma gås
    http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01290432

Detailed Description:

Inofolic Plus® contains several nutritional elements including myo-inositol, melatonin, and folic acid. Myo-inositol was found to be helpful in improving egg quality and/or quantity in women with an ovarian abnormality called polycystic ovarian syndrome as well as in women without the disorder undergoing assisted reproduction.

Myo-inositol and folic acid are compounds that belong to the family of B-vitamins. Inositol is normally found in several types of foods. Folic acid has been found to significantly decrease the incidence of certain types of birth defects in women taking sufficient amounts prior to and during pregnancy. Preliminary studies using myo-inositol and folic acid demonstrated improvement in egg quality in-vitro and in-vivo as well as multiple metabolic parameters in women with irregular menstrual cycles and certain types of hormone imbalances.

Melatonin is a potent antioxidant. Folic acid is not classified as an antioxidant but has been reported to have antioxidant-like activity. Antioxidants have been given to infertile men for years to improve egg parameters. Most recently, studies have documented the efficacy of antioxidant treatment on human egg parameters and fertilization rates, especially in the setting of in-vitro fertilization (IVF). Inofolic Plus® contains melatonin and folic acid. Dr. Roseff hypothesizes that Inofolic Plus® may be effective in correcting abnormal egg parameters in women. A woman may have abnormal eggs from being exposed to environmental and workplace toxins that generate oxygen free radicals in her body (known as reactive oxygen species, or ROS). These ROS circulate through the blood stream and can enter the ovaries where eggs are stored. Eggs may be sensitive to ROS, and damage from the ROS may result in poor egg quality or quantity or both. The combination of nutrients and antioxidants in Inofolic Plus® may help to correct these abnormalities. Melatonin is a natural hormone normally found in the brain. This hormone helps regulate sleep/wake cycles. Melatonin levels increase during the evening and remain high during the night. This elevated level of melatonin is thought to induce drowsiness. It is because of this effect that we recommend taking Inofolic Plus® in the late evening near bedtime.

Man kan alltså äta antingen Inofolic Plus eller vanlig Inofolic med tillägg av melatonin, det blir samma sak men det senare alternativet är billigare vid inköp :)  
  • Mamma gås

Grattis till plusset!! Håller tummarna att det lilla livet är kvar hela vägen Solig 

Jag har nu varit på äggplock (månd) och ska på återinföring på lörd. Gjorde förra IVF:en i jan förra året å det var då vårt tredje färskförsök. Har nu käkat 7-Keto (med DHEA i) sedan förra sommaren och startade med "rent" DHEA ca 60 dgr innan detta försök. Hör å häpna.. Fick ut 19 ägg och 16 befruktade - detta jmf med de andra försöken där jag fått ut 10-11 ägg och som mest har 4 ägg blivit befruktade. Jag tillhör ju dessutom den äldre kategorin kvinnor och blir 40 år i sep så rent fysiskt borde jag fått sämre resultat denna gången eftersom det gått ännu ett år sedan sista behandlingen. Om detta förbättrade resultat beror på DHEA kan jag ju inte säga men det är klart att tankarna går dit. Detta försök gör jag i Falun, där jag på omvägar fått höra att de börjat ge Prasteron (DHEA) så när jag berättade om den oerhörda förbättringen för min del och att jag på eget initiativ tagit DHEA blev hon mkt intresserad. Vem vet det kanske blir fler studier om detta även i Sverige Flört  

• Mamma gås

Va bra svar du gett Happies! Har inget att tillägga ;) Jag har däremot självmedicinerat efter ett tips från min alternativmedicinare som både jobbat å pluggat i USA. Å grattis Happies till graviditeten :))
    Av mina 16 befruktade ägg levde fortfarande 15 st på dag 5 när vi var i Falun på transfer. Jag fick tillbaka det bästa embryot och 6 st visade så bra kvalitet att de kunde frysas. Var alltså på transfer förra lördagen å idag kunde jag inte hålla mig längre.., utan tjuvtestade i morse. Jag har TD på fre å BIM på ons så det är mkt tidigt tjuvtest, men det visade ett plus. Men jag ropar absolut inte hej för det, har haft biokemiska graviditeter förut så jag vet alltför väl att det kan hända denna gången oxå. Men samtidigt känns det skönt att veta att det har fastnat å börjat dra igång hormonerna även om det eventuellt inte skulle visa plus på TD. På nåt underligt sätt känner jag mig lugn i kroppen, får väl ta det som positivt :)

Kram på er alla!!   

• Mamma gås
    Kattflickan - Vilken klinik går ni på? Falun skriver ut Prasteron (dhea). Jag tänker att du kan ta med dig utskrifter eller prata om Prasteron med din klinik å är det helt NEJ så kan du ju köpa själv. I Svergie är dosen ofta 2x25 mg, i många studier utomlands får patienterna 75 mg. Sen beror det säkert på vad man har för nivå själv i kroppen.

Jag har ju självmedicinerat och tagit 75 mg. Lycka till!! {#emotions_dlg.flower}

Lillstoran - Jag kan inte bli gravid utan hjälp av IVF så det har inte varit en aktuell fråga för mig men däremot rekommenderade min alternativmedicinare det för mig förra sommaren då min kropp var så sliten och han har jobbat och pluggat i USA där de använder det mer än här så därför började jag med det av en helt annan anledning. Sen visade det sig att det var positivt även för äggkvaliten. Ja, man ska inte äta DHEA när man är gravid eller ammar. Mitt tog slut vid sprutstart så det blev naturligt att sluta då. Men jag har funderat på om jag ska äta kanske 25 mg/dag så småningom (när graviditet å amning är klart) för jag har mått så mkt bättre rent allmänt.    
  • Mamma gås

Jag vet att IVF kliniken i Falun skriver ut Prasteron vilket är DHEA.

Det tog två veckor tror jag, om jag inte kommer ihåg helt fel. Vet faktiskt inte vad det kostade, det var maken som betalade så jag kollade aldrig. 

• Mamma gås

Gulle dig Hjärta Saknar dig oxå! 

Tackar som frågar, vi mår bara bra eller bebisen/magen mår bra å växer fint men min fibro gillar inte att vara gravid så det är en dag i taget.

Jag körde ju med fler saker jag oxå å känner igen det förvirrade tänket.. Huua, ska jag prova allt? Tills jag bestämde mig för att ta in det som skrevs å kolla upp lite till å sen gå efter min magkänsla om vad som skulle kunna passa mig. Så jag körde Inofolic och Melatonin, DHEA och Medrol/Prednisolon + annan alternativ behandling för att kroppen allmänt skulle må bättre. Har svårt å tro att det var slumpen som gjorde att jag fick ett så fantastiskt mkt bättre resultat sista gången jmf med de andra. Borde varit tvärtom eftersom jag t.o.m var 1½ år äldre. 

Hur är det med dig?? Hur ser planerna ut? Jag gick in här av en slump så jag har tyvärr inte läst på länge därför är jag noll uppdaterad.. Tungan ute  

Lycka till all kämpare!! Håller tummarna att det ska gå vägen för er! Solig  

• Mamma gås

Jag hade ingen förändrar äl, dag 10 el 11. Min menscykel är omkring 31 dagar, ibland 30 å ibland 32. Jag märkte ingen skillnad just där. Det jag märkte var att jag blev piggare å fick en mkt starkare äl-känning.

Gaaa - Mina prover jag tagit på vc visar ingen allergi mot gluten heller men när jag testar hos kinesiolog så säger kroppen att jag är överkänslig mot det. När jag inte äter gluten så mår min kropp oerhört mkt bättre Solig  

• Mamma gås

Ett annat tips är att ta vanlig Inofolic och melatonin istället för Inofolic plus. När jag köpte det så var det billigare att köpa det första alternativet jmf med det andra.
  • Mamma gås
    Lillstoran skrev 2012-12-07 10:02:12 följande:

Germany - generellt tror jag inte vitaminer är farliga att blanda (med undantag av Levaxin och järn som jag nämnde, järn förtar effekten av Levaxinet). Finns personer som tar alla möjliga vitamintillskott som inte ens försöker bli gravida.

Däremot hade jag haft mer respekt för Q10 - DHEA - Inofolic - Prednisolon - Trombyl - Fragmin i kombination. Så många preparat som faktiskt är receptbelagda.

Hur slår detta, kan det rent av försämra att ta allt detta i kombination ?! Jag vet faktiskt inte, kan finnas någon som vet bättre.

Om jag inte helt missminner mig så fanns det en person som hettte Mamma Gås som skrivit om detta i någon tråd, och som nu är gravid.

Hon finns fortfarande kvar men är inte så aktiv längre, råkade dock svänga in här för jag tänkte kika hur ni har det Skrattande 
    Det stämmer, jag blandade hejvilt! Både vitamintillskott och receptbelagda läkemedel. Körde Inofolic, melatonin, DHEA, Prednisolon, Trombyl och Fragmin. De två sistnämnda kom in vid ET och då åt jag fortfarande Prednisolonet, de andra preparaten hade precis tagit slut då.
    Men som jag sagt tidigare, detta funkade på mig å det ä ju inte säkert att det funkar för alla. Mina äggresultat förbättrades oerhört mkt.

Hade 18-20 äggblåsor de tre första försöken men det fanns bara ägg i ca av dem + att äggen var av dålig kvalitet så det var i snitt 2-3 som befruktades som de kunde sätta in. Till det fjärde försöket boostade jag med allt och då hade jag fortfarande 20 äggblåsor men då fanns det ägg i 19 av dem, 16 befruktades och 15 levde fortfarande på dag 5. Nu har jag en som växer i mig och sex stycken i frysen. Jag och även läkarna i Falun har svårt att tro att detta är en slump. Tilläggas bör oxå att jag var två år äldre jmf med när jag började IVF-resan.

Jag hoppas så innerligt att ni underbara kämpande kvinnor som är här ska få ett lyckat resultat.

Stooor, stor kram till er Hjärta       
  • Mamma gås

Skulle ju säga det oxå germany - jag tänker på dig ofta och undrar hur det är med dig Hjärta

• Mamma gås
    germany skrev 2012-12-09 08:25:06 följande:
    Heej! Solig
    Detsamma detsamma, alltså att jag titt som tätt tänker på dig också och  gissa om du dykt upp i mina tankar lite extra just nu i juletider med alla fina änglar som pryder affärernas hyllor :)
    För mig så kommer du ALLTID att vara "Ängeln med det varma goda hjärtat" Hjärta

Ska försöka tota ihop ett litet brev till dig och det innan nästa år  Flört (kan med gott samvete säga så då det nya året inte är alltför avlägset nu).

Kram så länge, fina du!
    Raring där Hjärta Kan säga att ängeln står i köksfönstret så fint FlörtSolig Stor kram till dig Hjärta
Svar på tråden Tips om dhea