• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 23:42:16 följande:
    Det där var bara löjligt
    Lika löjligt som matkuponger
  • Anonym
    MrsHughes skrev 2012-03-17 23:42:10 följande:
    Om du kollar lite i tråden har jag skrivit om de som är sjuka och inte har rätt till sjukpenning eller sjukersättning också... Har inte huvudet i någon burk. Menar du att de som felprioriterar inte finns? Sett lyxfällan någon gång?
    Visst finns det men det stora flertalet gör det INTE. Men självklart ska man dra upp felprioriteringar i det så sammanhanget blir ett helt annat. Självklart måste du dra upp undantagen eftersom du annars inte kan vara så dömande som du är.
  • Anonym
    Loket skrev 2012-03-17 23:45:23 följande:
    Tanken på bristsjukdomar och behovet av andra näringsämnen har inte slagit dig, utan dessa så får man bristsjukdomar vilket kan vara synnerligen kostsamma att åtgärda om det leder till allvarligare skador.

för övrigt så sprack hela din påstådda budget att man skall klara sig på genom ditt exempel hur ska man ha råd med kläder, hygienartiklar, tändstickor osv när alla pengar går till havregryn
    Vaddå näringsbrist man mår bra enligt selfish att äta gröt 6ggr/dan månad ut och månad in.
    Självklart är det sånt vi ska acceptera i ett civiliserat samhälle för att såna som selfish ska kunna bada i guld. Mer näringsbrist åt folket!
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:47:33 följande:

Varför är det fruktansvärt att man måste flytta för att hitta ett jobb? Man kan inte sätta arslet på punkten A och säga ”fixa jobb till mig här annars får ni betala mina levnadsomkostnader när jag inte jobbar”. Resonerar man så så vill man ju inte ens göra rätt för sig. Har själv flyttat många ggr, fem ggr mellan olika länder för att mina jobb funnits i andra länder. Inga problem, en självklarhet att jag ska komma till jobbet, jobbet ska inte komma till mig.

Tycker bara det är konstigt att kalla det “lidande” när folk måste hantera normala förändringar som inträffar i alla människors liv.

Men så bra du är nu kan du klappa dig på axeln och känna dig riktigt duktig och förmer än  alla andra!
    grattis att du kan flytta mellan olika läääänder.
    Tanken har inte slagit dig in att alla inte har dina förutsättningar.
    Näääe, de får skylla sig själva baske mig som inte gör som duktiga präktiga du!
  • Anonym
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:45:56 följande:
    Felprioriteringar finns, helt klart. Men dra inte oss alla över en kam tack! Jag är sjukskriven och kan därför inte jobba. Och jag roar mig aldrig, allt går till mat och räkningar som jag hjälper mamma med
    Det är de där få undantagen som man gör till en hel sanning. Ungefär som med bidragsfuskare som blåstes upp till enorma proportioner för att sen visa att det inte är mer än för alla andra system.
    Riktigt riktigt inskränkt att låta diskussioner och åsikter styras av undantagen och inte den stora massan.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:48:46 följande:
    Tyvärr har din mamma dragit på sig för mycket privata kostnader för att kunna klara sin ekonomi som det låter. hon kan avsluta ev. abonnemang, välja ett långsammare internet, ändra till kontantkort i mobilen osv för att få ned kostnaderna. Sen får man räkna med att gå eller cykla upp till 6 km enkel väg till skola eller jobb. Det är den kalla verkligheten.
    Aaaah!
    Kan du berätta hur du gör! Jag vill verkligen, verkligen veta hur du gör för att veta hur andras ekonomi ser ut,. Hur du såhär anonymt genom ett forum kan avgöra vad som har hänt och varför.
    Verkligheten?
    Nja, du är inte rätt person att ens tänka på den.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:52:03 följande:
    jag har inte pratat om "en skälig levnadsstandard" utan enbart om överlevnad.
    Du hävdade att man inte kan leva på 500:- i månaden (säkerligen var uttrycket bildligt menat, men det slängs med allvarliga uttryck lite hur som helst i den här tråden så säker kan man ju inte vara).

För 400:- i månaden skulle du inte behöva riskera några bristsjukdomar 
    Källa på det.
    Eftersom du påstår det så ska du bevisa att det går.
    Räkna upp, med priser, tre månaders matutgifter.
  • Anonym
    infragilis skrev 2012-03-17 23:49:18 följande:
    Jag tycker att det är hemskt att tvingas splittra familjen.
    Speciellt som vi här i Sverige visar reportage om de utländska kvinnorna som jobbar med RUT-tjänster och lämnat sina barn hos släktingar i hemlandet, många av dem försöker i alla fall träffa sina barn 2 ggr per år.

Tidigare pratades det om männen i Sydafrika som arbetade borta och kom hem några gånger per år.

Nu ska tydligen familjer dela på sig och arbeta och bo på olika orter.

Är det inte så att visa delar av alliansen talar om att värna familjen, vet inte riktigt om jag tycker att det blir så om familjen träfas några dagar per månad. Alla har ju inte den sorts arbete att de kan åka hem varje helg, många skulle inte ens ha råd med de resorna.  
  • Anonym
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:55:58 följande:

Man tvingas inte splittra nånting, man kan 1) flytta båda och söka nytt jobb båda, 2) en part pendlar (funkar utmärkt), 3) båda pendlar varannan vecka om det går, 4)  se det som en övergångslösning och ta ett jobb någon annanstans medans man söker jobb på samma ort.

Jag och man har periodvis bott i två olika länder/delstater, sen får man länka ihop sig när möjligheten ges igen. Inga problem, vi har två karriärer och det är helt orealistiskt att förutsätta att båda ska kunna arbeta med det vi är utbildade för på samma ort hela livet, dvs i 50 år. Man får anpassa sig till förutsättningarna, det är det som är livet och inte synd om någon för det.

Du missade vad livet är. Att det inte är lika för alla. Att alla inte är som du med dina förutsättningar.
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 23:58:59 följande:
    inte i Trollhättans kommun
    Okunskap.
    Bil prövas individuellt ÄVEN i trollhättan.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?