Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Argo skrev 2012-04-07 07:25:41 följande:
Du är rolig du. "är det värt energin? Hmmm ...*
OK.
Läs RB.s rapport om vilka som inkluderas i vilka kategorier och återkom sedan om du har några frågor kring exemeplvis namnvalen.
Det var för övrigt inte jag som tog fram Gustav som exempel. Det var kvällspressen (jag har länkat innan) och hans mamma satsade inte på några ekologiska grönsaker.
Att du däremot suger åt dig det du läser utan att kritiskt fråga dig vad problemet egentligen är, är skrämmande. Och tyvärr alldeles för vanligt. Det där med hiphop-jeansen är för mig en ickefråga. Utanför frågan om vad som finns kvar när allt det nödvändiga betalats.
Det finns många som genom ekonomiskt sinnelag, prismedvetenhet och planering kan fixa att spara ihop till en utlandssemester - fast de lever på eller under Riksnormen.
Ju fler man är i familjen -desto lättare är det.
Barn kan ärva varandra i fråga om kläder, leksaker och fritidsprylar. Att spara pengar genom hushållsplanering är i praktiken mycket lättare när man är många som äter än om man är ensam.
Det finns helt enkelt mycket större möjligheter att nalla kostnaderna i kanten effektivt när det finns många att nalla av.
Där jag bor är prisläget bland de lägsta i landet, på grund av konkurrensen bland annat. Gäller nog inte bara matbutikerna utan alla andra varor också.
Begriper du inte hur diskriminerande dina namnval är? Du förutsätter med dem och din beskrivning att olika kulturer är funtade på olika sätt.
Mina exempel - som var exempel på ett par av miljoner tänkbara bakomliggande orsaker till de olika individernas fattigdom - var just bara tänkbara orsaker. Och de valde jag utifrån dina diskriminerande namnval med dina vidföljande förutfattade antaganden om hur de olika individerna lever. På grund av sina kulturer och sitt ursprung.
Så trångsynt får man inte vara när man diskuterar fattigdom. Eller något annat heller för den delen.
Om nu Gustavs mamma inte satsade på ekologiskt och närproducerat var det något annat som gjorde familjeekonomin ansträngd. Föräldrarna kanske rökte? Snusade? Gick på systemet? Åt ute jämt och ständigt? Tog taxi då och då? Köpte fikabröd och godis varje dag?
Listan kan göras hur lång som helst på vad som kostar mycket i ett kortare eller längre perspektiv och som inte ingår i Riksnormen.
Har du någon som helst egen erfarenhet av att för en eller ett par socialtjänstemän redovisa alla inkomster, utgifter och livsföring tre månader bakåt för att du inte fått ihop ekonomin?
Har du aldrig rannsakat dig själv och din livsföring, kommer du att tvingas göra det vid ett sådant tillfälle.