Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Anonym (klart de finns!) skrev 2012-03-17 16:50:24 följande:
pfff... Snälla nån de handlar INTE om bio, restaurang eller dylikt. De handlar om att kunna ha råd att köpa nya ytterkläder till barnen för dom växer ur, nya skor, att inte alltid få mjölk till maten, eller pålägg på smörgåsen...eller följa med på aktiviteter i skolan, att få med sig matsäck till skolan osv osv... Va e de du inte fattar? Get ral för fan!
Kan man vara fattig i Sverige? Det beror på vad man jämför med. Hur mycket pengar folk än har så kommer det alltid finnas de som tjänar mer och de som tjänar mindre. Och de som tjänar mindre är ju alltid fattiga i jämförelse med de som tjänar mer. Jag personligen anser att man är fattig när man inte har råd med mat för dagen. Så därför anser jag inte att man är fattig i Sverige där soc går in och hjälper i nödsituationer. Även om man inte har rätt till socialbidrag så kan man få matrekvisitioner i Sverige om man står helt utan mat, för att undvika svält. Jag tycker att man borde se som om lite i världen och få perspektiv på saker om man anser sig vara fattig i Sverige. Kom tillbaka och klaga när erat barn tynar bort framför era ögon pga svält. Vi är bortskämda i detta landet och har mage att klaga.