Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-20 11:47:07 följande:
    Då har du haft en sagolik tur.
    Men som pensionär tillhör du inte dom utvalda.
    Dom som ska betala notan är dom arbetslösa, i synnerhet ungdomar och sjuka människor.
    Så att dom som har fast heltidsjobb kan få lite mer pengar i plånboken. 
    Kanske ytterligare en skattesänkning eller ett till jobbskatteavdrag till.

Medan dom utsatta står i kö till soppköket.
    Jo du, det är en fin regering vi har.          
    Jag uppbär permanent sjukersättning, pension.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 11:59:10 följande:
    Precis.

Du tillhör alltså inte dom utsatta grupperna.
    Jag vet, jag har också permanent sjukersättning.
    Du och jag kan vara relativt trygga.
    Vi riskerar inte att bli av med ersättningen hipp som happ för att Reinfeldt bestämt att nu är vi friska.     
    Det är lika mycket FKs fel. Jag har en vän som i princip var färdig för att få permanent sjukersättning (alla var överens) sen fick h*n en ny handläggare på FK som inte höll med. Ergo: det är FKs fel inte moderaternas (som för övrigt faktiskt inte fattar alla beslut om lagar och förordningar på egen hand)
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 12:05:06 följande:
    Javisst är det även FK:s fel, men dom följer direktiven från regeringen.
    Nej, visst vi har en alliansregering.
    Men du, moderaterna har växt och alla andra partier i alliansen har minskat, vilka tror du har mest inflytande.

Fast nu blev jag nyfiken på vilket sätt har du fått det bättre som du skrev.
    För jag har inte fått nån förbättring, så jag blir fundersam på vilket sätt du har fått det bättre.      
    Visst jag kan upprepa mig. Jag får lov att göra något annat än att sitta i min soffa o glo. Jag får tjäna pengar.

Jag får gå med i en förening och få arvode. Jag kan bli fritidspolitiker om jag vill och få betalt. Jag kan arbeta det lilla jag klarar, jag kan studera om jag vill/orkar/kan.

Det är saker jag menar blivit bättre.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-20 12:22:50 följande:
    Detta förutsätter ju att man har ork och kraft till aktiviteter, är det inte detta som andra i tråden säger "kan väl arbeta i alla fall 2 timmar om dagen med något"?
    Väldigt många anser ju att om kan göra någon aktivitet kan man också arbeta den tiden och ska då inte ha ersättning från FK. 
    Kan man arbeta 25% så har man inte full pension (det har man aldrig fått, inte ens under sossetiden).

Jo jag vet och det är beklagligt. Mycket beklagligt. Sjuka ska hålla sig hemma annars är de minsann inte sjuka *suck*. Så är det om man är korttidssjuk, är man långtidssjuk så är det annorlunda, människor behöver människor annars mår de inte bra
  • Paksenarrion
    Lonlely Wolf skrev 2012-03-20 13:16:31 följande:
    Precis så är de. Om moderaterna hade tagit av det rikas löner då hade det blivit ett RAMASKRI........Nej ta från den fattige och ge till dom rika. Trampa på den som redan ligger. Det är moderaternas mellody.
    Jag har tjänat på att jobba det lilla jag kan. Samhället har tjänat på att jag jobbat det lilla jag kan.

Skatten jag och min arbetsgivare betalade täckte min (netto)pension och jag fick behålla mer av min lön pga jobbskatteavdraget.

Jag räknas som fattig så hur trampade de på mig?
  • Paksenarrion
    Regnig måndag skrev 2012-03-20 14:41:40 följande:
    Nu har jag inte läst igenom alla tusentals inlägg men det är väl ingen som ens ifrågasatt lägre levnadsstandard men däremot att den är för låg idag för de som lever på bidrag.
    Det håller jag med dig om.

Och jag vidhåller att de som får sjukpension, sjukersättning, lönebidrag eller whatever ska ha så de klarar sig på den inkomsten utan att behöva söka femtielva andra bidrag för att täcka upp (även om hanteringen av ansökningarna så klart genererar arbete )
  • Paksenarrion
    April barn skrev 2012-03-20 15:00:12 följande:
    Så du menar att det inte är den enskildes ansvar hur den lägger upp sin egen ekonomi? Jag har sett otaligt många människor som lever på bidrag som både röker äter på resturang och går på krogen, sen gnäller de över att pengarna de får inte räcker till mat. INTE mitt problem utan enbart den enskilde personens!
    Och om många precis som mig klarade sig utmärkt på bidrag så förstår jag verkligen inte varför andra inte också skulle kunna göra det, jag är verkligen inte född med en silversked i munnen utan har fått lära mig hur man hanterar sin ekonomi!
    Alla har inte förutsättningar för att handla billigt. Idag krävs det ofta av bidragstagare (soc-hjälp) att de ska vara på någon sysselsättning 9h om dagen (inkl raster), sen ska barn hämtas osv. Då finns inte tiden att åka runt till femton butiker att handla eller ställa sig och laga mat i timvis.

Sen finns det de som bor så att de inte har nära till någon butik och då blir det dyrare. Att bara flytta är inte så bara.
  • Paksenarrion
    April barn skrev 2012-03-20 18:32:32 följande:
    Fast man måste inte handla billigt, vi handlade allt ekologiskt när vi hade bidrag så billigare mat än så är nog ganska lätt att få tag på i vanliga matbutiker..
    Sen är det väl ganska rimligt att man får gå på arbetssökning och sysselsättning?
    Ni hade lätt att få tag på det. Där jag bor är ekologisk mat dyr. På andra ställen är all mat (+ sånt som toapapper mm) dyrt.

Alla har inte samma förutsättningar att handla billigt. Tyvärr. När man inte har det så blir det knapert att leva på försörjningsstöd
  • Paksenarrion
    April barn skrev 2012-03-20 18:38:26 följande:
    Ekologisk mat är svindyr där vi bor med, men det är viktigt för oss så det var ingen fråga om något annat. Ica basic eller coop xtra finns väl i alla ica och coop affärer?
    Det har påpekats tidigare i tråden att det inte finns i alla butiker och inte i samma utsträckning som i storstäder och prissättningen är inte den samma i alla butiker
  • Paksenarrion
    Anonym (3) skrev 2012-03-20 18:46:01 följande:
    Fast det tror jag inte på.
    Du får tro vad du vill. Det är så det ser ut för många.

Ska vi prata personlig erfarenhet så har jag hjälpt flera som bott på mindre orter med just dyra närbutiker att handla billigare (dvs erbjudit att hjälpa dem ta sig till större orter med bättre prissättning)
  • Paksenarrion
    Paksenarrion skrev 2012-03-20 18:52:25 följande:
    Du får tro vad du vill. Det är så det ser ut för många.

Ska vi prata personlig erfarenhet så har jag hjälpt flera som bott på mindre orter med just dyra närbutiker att handla billigare (dvs erbjudit att hjälpa dem ta sig till större orter med bättre prissättning)
    Med det vill jag alltså säga att det är så, det är dyrare. De har sämre utbud
  • Paksenarrion
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 19:35:17 följande:
    wall of text
    Det är jättebra att du klarade av det (jag menar det!) men tycker du verkligen det är rimligt? Tycker du det är rimligt att säga att du kunde alltså kan andra?
  • Paksenarrion
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 20:21:04 följande:
    Nej, det är inte rimligt!
    Det tyckte inte heller de som såg mig.

I ett av de första av mina inlägg skriver jag också att alla inte har samma förutsättningar att klara sig. Det kan vara dels på försörjningsstödet, dels praktiskt.

Men det är så här verkligheten ser ut för väldigt många med sjukdom, låga inkomster, inget eller svagt socialt skyddsnät, funktionshinder och gud vet allt.
    Det är verkligheten och jag ville bara ge en bild av hur verkligheten kan se ut. Så att den som inte har sett den eller haft egen erfarenhet av den inser att det faktiskt kan vara så här.

Hopplöst. Hopplöst ibland. Rent för jävligt. Oöverstigligt. Lycka över helt basic fungerande saker som andra tar för givet.

Det var en bild jag ville förmedla. Inte ett fördömande eller "ta dig i kragen - kan jag så kan du". För så fungerar inte människan. Vi är alla olika och har alla olika förmågor och möjligheter att klara även de mest pressande situationer.
    Sådant jag klarade av för bara några år sedan är omöjliga för mig idag. Och det är jag inte ensam om att erfara om min egen förmåga och uthållighet.
    Då förstår jag dig. (det var dock väldigt lätt att ta ditt inlägg som "jag kan, se hur jag kämpade, ni kämpar inte tillräckligt" och nu förstår jag att det inte var så du menade )

Jag vet att verkligheten ser ut så, jag har levt så. Det tog ut sitt pris.

Jag anser att ersättningen som gives är för låg, samtidigt vet jag att det finns individer som inte gör vad de kan men de är förhoppningsvis undantagen. Och jag väljer att se dem som undantagen, för ingen normal människa vill kämpa så varje månad och redovisa varenda pappersbit om pengar till en förmyndare (soc-sekreteraren)
    Ja
  • Paksenarrion

Tyvärr och jag menar verkligen tyvärr tänker jag offer också

Jag säger inte att livet inte är svårt, det är det. Säkerligen jävligt tufft men det blir den bild jag får upp

• Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-04-09 22:14:50 följande:
    De vuxna människor som är födda i Sverige och är fattiga har tagit flera aktiva beslut för att bli det. Ingen behöver vara fattig i det här landet.
    Jag förstår att du inte vågar stå för din åsikt. Att du inte vågar stå för att du skuldbelägger tex alla sjuka
  • Paksenarrion
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 18:28:55 följande:
    Och varför ska vi andra betala med VÅRA skatter till de vägar du åker på, dina barns olika förmåner, din sjukvård och annat som vi själva aldrig utnyttjar?
    Det har vi verkligen ingen lust med!!!
    Vilka VI?! Prata inte för andra
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-04-10 19:10:14 följande:
    Hon har samma rätt att prata för andra som du har.
    Men så långt var tydligen för svårt att tänka, att man inte ska kasta sten i glashus.
    Jag vågar i varje fall stå för mina åsikter.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-04-10 20:25:48 följande:
    Det räknas som ett personligt angrepp. Varför jag väljer är inget du har med att göra.
    Du angriper anonymiteten som företeelse för att du inte har några vettiga argument bara det att du riktar det helt fel.
    Jag står för mina åsikter eftersom jag är här och diskuterar. Mer än man kan säga om dig som angriper person istället för sak.
    Hur du kan få in feghet är en gåta men visst, eftersom det redan brustit i dina logiska resonemang lär du inte kunna förklara detta logisk heller annat än att du svarar med mer spott och spe.
    Till skillnad från många andra här har jag argumenterat logiskt och sansat utan personangrepp men även jag kan fela men jag vågar stå för det. Om du anser att det är ett personangrepp så får det stå för dig.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?