Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-20 20:21:04 följande:
Nej, det är inte rimligt!
Det tyckte inte heller de som såg mig.
I ett av de första av mina inlägg skriver jag också att alla inte har samma förutsättningar att klara sig. Det kan vara dels på försörjningsstödet, dels praktiskt.
Men det är så här verkligheten ser ut för väldigt många med sjukdom, låga inkomster, inget eller svagt socialt skyddsnät, funktionshinder och gud vet allt.
Det är verkligheten och jag ville bara ge en bild av hur verkligheten kan se ut. Så att den som inte har sett den eller haft egen erfarenhet av den inser att det faktiskt kan vara så här.
Hopplöst. Hopplöst ibland. Rent för jävligt. Oöverstigligt. Lycka över helt basic fungerande saker som andra tar för givet.
Det var en bild jag ville förmedla. Inte ett fördömande eller "ta dig i kragen - kan jag så kan du". För så fungerar inte människan. Vi är alla olika och har alla olika förmågor och möjligheter att klara även de mest pressande situationer.
Sådant jag klarade av för bara några år sedan är omöjliga för mig idag. Och det är jag inte ensam om att erfara om min egen förmåga och uthållighet.
Då förstår jag dig. (det var dock väldigt lätt att ta ditt inlägg som "jag kan, se hur jag kämpade, ni kämpar inte tillräckligt" och nu förstår jag att det inte var så du menade
)
Jag vet att verkligheten ser ut så, jag har levt så. Det tog ut sitt pris.
Jag anser att ersättningen som gives är för låg, samtidigt vet jag att det finns individer som inte gör vad de kan men de är förhoppningsvis undantagen. Och jag väljer att se dem som undantagen, för ingen normal människa vill kämpa så varje månad och redovisa varenda pappersbit om pengar till en förmyndare (soc-sekreteraren)
Ja