• Kimona

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Annette 732 skrev 2012-03-17 21:57:49 följande:
    vet inte riktigt hur de har räknat på konsumentverket
    mobilkostnaden på 180kr/person och månad är FÖR LÅG
    men maten är FÖR HÖG på två personer.
    vi är 2personer och vi lägger en tusenlapp var i matkostnad= 2.000kr
    men enligt konsumentverket skulle vi äta för 3.880kr/månad.
    jösses va mycket mer rostbiff och annat vi skulle få äta då.
    men vi äter för våra 2.000kr BRA mat som fläskfile`,köttfärs,karrekotlett,bacon,ostar mm...
    Vi äter två pers för 1500 kr och äter också bra mat, dock inte så många måltider
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:08:33 följande:
    Nej du har rätt i, fel av mig.

Men jag tycker inte att gränsen för högskostnadskort är orimligt hög.
    Men skulle hellre se att de höjde kostnaden för läkarbesöken och priserna på medicinera och behöll den lägre nivån på högkostnadsskyddet.
    Det hoppas jag verkligen inte att de gör. Då lär jag dö före jag kommer till läkaren
  • Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:17:42 följande:
    Har nu läst 31 sidor i tråden och frågan som jag ställer mig då är: Ni som tycker att det finns fattigdom i Sverige, vad ska man göra för att den ska försvinna då?

Ska man höja skatten för låg- och medelinkomsttagare ( att höja bara för höginkomsttagare ger knappast tillräckligt med pengar)?

Det finns ju helt klart de som inte prioriterar rätt med sina pengar och spenderar dem på läsk, cigg, alkohol, djurmat etc istället för att köpa kläder till barnen, se till att barnen har tillräckligt med mat, ser till att de har råd med ett par matsäckar, lucialinnen, skridskor etc. Vad ska man göra med dessa föräldrar? Ska man ge dem mer pengar? Höja bidragen? Hur troligt är det att de kommer att prioritera bättre då?

Hur gör man med uteliggare som håller sig undan myndigheter och inte anpassar sig till deras krav? Ska de få pengar ändå?

Hur många är det egentligen som verkligen inte har mat på bordet, som inte äger någonting som kan säljas, inte har några tillgångar alls och som ÄNDÅ nekas försörjningsstöd?

Självklart är det synd om de barn som har föräldrar som inte kan se till att de har allt de behöver men frågan är om mer bidrag till föräldrarna skulle medföra någon egentlig förändring. Jag är tveksam.

Studierna visar tydligt att det som behövs är en tryggare ekonomi för barnfamiljer, antingen genom att öka riksnormen eller skapa fler lättillgängliga arbeten, samt att man informerar familjer och skolor om de kostnadsfria aktiviteter som exempelvis Svenska Kyrkan och många bibliotek anordnar och att man försöker skapa fler kostnadsfria aktiviteter för barn och ungdomar. Det är också viktigt att informera eleverna om vart de kan vända sig när de behöver någon att prata med, b la genom att sätta upp information om BRIS och Bup i skolorna och på andra offentliga platser. Man behöver även informera skolorna om hur de kan hjälpa de barn som lever i fattigdom, så att skolorna kan ge det stöd som behövs till dessa elever. Detta gör att skolorna kommer behöva fler kuratorer att tillgå.

-Rädda Barnen 2011
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:19:47 följande:
    Ja fast du skulle ju inte betala mer i slutändan? Om högkostnadkortet för sjukvård t.ex. gick vid 800 kr så spelar det ju ingen roll om ett läkarbesök kostar 450 kr. Andra gången du går till läkaren så börjar ju då högkostnadkortet att gälla.
    Ja men det spelar ju ingen roll om man inte har råd att gå till läkaren första gången
  • Kimona
    MrsHughes skrev 2012-03-17 22:29:01 följande:
    Nu undrade jag i och för sig mer vad du (och andra) själv tycker.
    Jag håller med dom, annars hade jag inte postat det. Jag arbetar ideelt för Rädda Barnen
  • Kimona
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 22:32:09 följande:
    Kimona- Man får väl ta läkarbesök på faktura? Det har jag gjort med tandläkarbesök i alla fall så det borde väl gälla övrig vård? Så ingen behöver dö för att man inte har råd att åka till akuten.
    Ja och då tillkommer dessutom 50 kr.
    har jag inte råd månaden innan så varför skulle jag ha det månaden efter och dessutom 50 kr mer?

Sjukresa till sjukhuset går inte att få på faktura btw
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 22:35:47 följande:
    ja det håler jag oxå med om! 490kr för mig och 370kr för sambon lixom!

öhh jag köper knappt en deo för 17kr på ÖB varje månad lixom!!
    denna månaden blev det toapappersbal för 119kr.
    Ja det är lite konstigt. Vi lägger (jag och sambon):

100 kr på schampoo/balsam/duschkräm
    30 kr på deo
    40 kr på toapapper

och några femmor på typ lotion, inpackning, peeling, ansiktstvätt o dyl
  • Kimona
    Poulsen skrev 2012-03-17 22:36:55 följande:
    Det gör det visst! Det har jag fått, kan iof vara olika mellan olika landsting :)
    Här får man bara hemresan på faktura
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:38:00 följande:
    BÅDE rädda barnen och röda korset?! Det var inte illa.... (hänvisar till ditt första inlägg där du informerar om att du jobbar åt röda korset)

är det inte svårt att få tiden att gå ihop med heltidsstudierna? 
    skrev fel, jag har arbetat åt Röda Korset. Arbetar nu åt Rädda Barnen
  • Kimona
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 22:38:00 följande:
    BÅDE rädda barnen och röda korset?! Det var inte illa.... (hänvisar till ditt första inlägg där du informerar om att du jobbar åt röda korset)

är det inte svårt att få tiden att gå ihop med heltidsstudierna? 
    Menade såklart att jag kommer arbeta åt Rädda Barnen.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?