• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Dorian Ertymexx skrev 2012-04-11 18:42:54 följande:
    Hört mycket klagomål om att läkare mer och mer gör sina egna byråkratiska arbeten, just för att dessa inte längre finns (i samma utsträckning i alla fall).
    Jo det är ju så att läkarna har fått mycket mer pappersarbete mest pga datoriseringen eftersom de nu kan göra allt själva, tom läkarintygen skickar de direkt till FK numera via dator.

Det finns läkarsekreterare kvar fortfarande men i mindre mängd och dessutom sköter de bokningar, kassan och allt det där andra som inte är sjukvårdande uppgifter. 

Väntar nu med spänning på vad normalt kontorsarbete är, har frågat det flera gånger genom åren, den här gången kanske det kommer ett svar. 
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-04-11 18:31:03 följande:
    Va? Hur tänker du nu? Så om man är bra på att skriva så kan man automatiskt jobba på ett kontor? Även om man inte kan ett skvatt ekonomi, byråkrati eller liknande?
    Man bör rimligen kunna hitta ett jobb ja. Men sen finns det ju de som kan skriva i timmar på nätet om hur de har sån förfärlig värk att de absolut inte kan ta ett jobb som kräver att de skriver i timmar...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 18:50:49 följande:
    Man bör rimligen kunna hitta ett jobb ja. Men sen finns det ju de som kan skriva i timmar på nätet om hur de har sån förfärlig värk att de absolut inte kan ta ett jobb som kräver att de skriver i timmar...
    Vilka arbeten är det där man sitter och skriver i timmar, är det författare du tänker på?

En gång i tiden fanns det kontorister som satt i stora kontorslandskap, med rad på rad av bord och skrev på uppdrag, detta var på den tiden när man använde skrivmaskin. 
    Brukar finnas sådana scener med i gamla svart-vita filmer eller i filmer som handlar om tiden före datorns intåg, numera finns det varken kontorister, postbud eller alla de andra kontorsjobben kvar.

Vad jag har förstått är det många som tror att det finns en massa mindre kvalificerade uppgifter kvar på diverse myndigheter, lite postsortering, lite brev att skriva....... vända lite papper, serva lite på banken......
  • Anonym
    Mymlan L skrev 2012-04-11 22:40:46 följande:
    Ja det gör jag med. Jag vet exakt hur den som inte har pengar till mat mer än för halva månaden har det. Nog fasiken betalar jag mer i skatt på mina femhundratusen för att de ska kunna skatta mindre. Och för att det ska komma in kosing som möjliggör olika åtgärder för att stävja den ekonomiskt utsattes utsatthet.
    Nu har jag inte så hög årsinkomst . . . , men om jag hade det så skulle jag!
    Haha, så generös du är med pengar du inte har. Du är ju lika kul fortfarande!
  • Anonym
    Mymlan L skrev 2012-04-11 23:10:19 följande:
    Det är bekvämt för en del att sitta här och spy galla över den som av olika orsaker inte har tillgångar nog att föda sin familj eller sig själv.

Man kan ju fråga sig hur en som jobbar 200% har tid att sitta här och diskutera och tro att hon är för mer än andra? Antingen kör hon med ljug eller så är hon på FL på arbetstid.

Sedan är det så att Sveriges ekonomi bygger på att alla solidariskt betalar skatt till allt, även den som är arbetslös eller sjukskriven betalar skatt. Det den som söker försörjningsstöd behöver i form av ekonomisk hjälp, har hon eller han tidigare betalat in genom sin skatt. Dessutom har hon varken bil eller går till doktorn, har inga barn och går inte någon utbildning. Hon röker inte heller och dricker bara ett glas vin om året när hon blir bjuden på nyår. Så de vägarna belastar hon inte den inhämtade skatten. Den som kör bil och använder vägar, skolor, dagis, vårdinrättningar och andra skattefinansierade inrättningar, belastar både miljö och skatt betydligt mycket mer än den som håller sig på hemmaplan och inte har möjlighet att utnyttja dessa fördelar. Konsumtionen stiger dessutom beroende på inkomsten. All konsumtion belastar och kräver av oss alla - även av den som inte har höga inkomster - att skatterna hjälper till att finansiera återställande och åtgärdsinsatser för att till någon del lappa ihop det som förstörts i natur och miljö. På grund av skenande miljöpåverkan som kommer av onödig över- och/eller lyxkonsumtion.

En person som på ett eller annat sätt söker ekonomisk hjälp för sitt uppehälle, sin sjukdom, sin värk, sitt psyke, sätter en massa andra människor i arbete. Folk som utan dessa hjälpbehövande inte skulle ha ett jobb. Dessa hjälpande händer betalar dessutom skatt på sin inkomst, som möjliggör för dem att få bli kvar på sina jobb eftersom deras skatter finansierar den hjälp som deras kunder och patienter behöver.

Man behöver inte vara nationalekonom för att kunna räkna ut hur samhället är inrättat. Vad som är orsak och verkan. Hur saker hänger ihop. Hur människor från alla inkomstgrupper och sociala skikt är beroende av varandra för sin fortlevnad och för bevarandet av sin levnadsstandard.

Man behöver inte heller ha en hög utbildning för att förstå att den som har mest kosing att spendera också belastar vår gemensamma jord mest. Den som tjänar mest är också den som förstör mest här på jorden - för att ta det kort.

FÖRMINSKA INTE DEN SOM ÄR EKONOMISKT USATT! Hon eller han möjliggör ditt jobb, din levnadsstandard, ditt liv. Se alla samband som finns och försök tänka utanför den lilla, lilla boxen!
    Nä, du är inte kul, jag tar tillbaka. Det där var för långt och felaktigt för att vara särskilt roligt.
  • Anonym

Hur kan det finnas fattiga människor i ett land som bygger boende åt flyktingar?
    I andra länder är det tält som gäller.

• Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-04-12 16:44:54 följande:
    Måsste skriva en sak till!
    Flera skriver att dom jobbat innan dom blev sjuka så dom har minsann betalat skatt!
    Om man har arbetat så har man ju haft möjlighet att lägga unnan i privata försäkringar.
    Jag har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att sätta undan ca: 10 000:-/år i privata försäkringar.
    Du  har under 10år tjänat 300 000/ år och valt att åka utomlands för ca: 10 000:-/år 
    Jag har alldrig tagit ett lån utan sparat ihop till allt innan jag köpt något
    Du har allt på avbetalning för det var ju inga problem när du kunde jobba att betala  
    Är det då inte ditt val att hoppa A-kassan/strunta i försäkring/ta lån m.m. och då ta konsekvenserna av att vara fattig vid sjukdom/arbetslöshet 
    Privata försäkringar var inte något som var vanligt för "vanligt" folk för en 15 år sedan.
    Kostnaden för en privat försäkring är oftast för hög för den som alltid arbetat inom låglönesektor.
    Finns ju tom en hel del människor som inte ens har vanlig hemförsäkring eftersom dessa pengar behövs på annant håll.

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-04-12 17:17:50 följande:
    Vad ligger minimilönen på idag i Sverige?

Vad tjänar en undersköterska i kommunen som nyanställd?
    Vad tjänar samma undersköterska med 15 års erfarenhet?

Hur många undersköterskor finns det i Sverige?
    Och hur skulle vi som nation klara oss om samtliga undersköterskor skulle överge sina jobb en dag för att bli ingenjörer, ekonomer osv?
    Vi skulle få gått om ekonomer och ingenjörer som arbetade som undersköterskor eller som affärsbiträden.
    Finns redan ett stort antal ekonomer som arbetar som ekonomiassistenter eftersom det finns ett överskott av ekonomer. 
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-13 10:07:55 följande:
    Anonym pratar med Anonym så det  omöjligt at veta vem som är vem, men vad gäller arbetslösa högskole- och civilingenjörer så är det ca 1000 st som uppbär a-kassa.
    www.ingenjoren.se/2011/01/farre-ingenjorer-ar.../

Siffran 11.000 låter oerhört fel ur det perspektivet. Den måste avse även gymnasieingenjörer - alltså äldre som bara gått tekniskt gymnasium och sedan tappat i konkurenskraft när kraven har ökat. Jag ser ingen annan rimlig förklaring och jag hittar heller ingen på nätet.
    – När man talar om ingenjörsbrist menar man att det saknas högskoleingenjörer, både nu och i den framtida prognosen, säger Per Fagrell som jobbar med högre utbildning och forskningsfrågor på Teknikföretagen.
            Skillnaden mellan högskoleingenjörer och civilingenjörer är kort och gott två års utbildning. Högskoleingenjören håller i pennan och civilingenjören godkänner ritningen, förklarar Per Fagrell.
            I februari i år var över 11 300 ingenjörer arbetslösa, det är en ökning med nära 3 500 stycken jämfört med samma period året innan. Enligt Origos beräkning ligger dagens arbetslöshet bland ingenjörer dessutom på nästan samma nivå som för tio år sedan. Samtidigt har det utexaminerats ungefär lika många högskoleingenjörer varje år sedan 1994. Det tyder inte på någon akut kris.
            Men så enkelt är det inte. Bristen är tydlig bland vissa ingenjörsgrupper, samtidigt som det inte är brist alls inom andra, menar Per Fagrell. Enligt honom finns i dag ett litet överskott av civilingenjörer. Och så länge den rådande lågkonjunkturen håller i sig är risken för brist på civilingenjörer i det närmaste obefintlig. Däremot är underskottet på högskoleingenjörer kraftigt och ökande.
       – Främsta orsaken till det stavas pensionsavgångar. På arbetsmarknaden ska de gamla gymnasieingenjörerna nu ersättas med högskoleingenjörer, säger Per Fagrell.

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CEgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.lararnasnyheter.se%2Fhogskolan%2F2010%2F05%2F04%2Fingenjorsbrist-hot-eller-pahitt&ei=cOCHT7eZBer64QTEqsS8CQ&usg=AFQjCNHwJAtImHjNpxkM1pcG1TXt7sN2rg&sig2=_mYW7k5aHYDsEu1G2OGuPg
  • Anonym
    Argo skrev 2012-04-13 10:22:02 följande:
    Ja, den länken hittade jag med. Det står fortfarande inte vilka som räknas in som "ingenjör".

AEA, som samlar upp HögIng och CivIng har ca en tiondel så många arbetslösa. Jag länkade det.

Det är möjligt att det finns 10.000 arbetslösa sådana som INTE är med i AEA, men mer troligt räknas även gymnasieingenjörer in i siffrorna.
    Är det inte så att många akademiker aldrig gick med i A-kassan tidigare?
    Jag vet åtminstone att många som tog examen för en 15-20 år sedan inte gick med i A-kassan.
  • Anonym
    Anonym (3) skrev 2012-04-13 16:04:57 följande:
    Då är man ju ganska trög.
    Det kostar 90:-/månad. Blir man sen arbetslös och har tagit avbetalningar så räknas man till "fattig" och då tycker jag man får stå sitt kast o leva i fattigdom.
    Det var i alla fall inte vanligt att de som tog examen i mitten på 80-talet gick med i någon A-kassa, de jag främst känner är civilekonomer och jurister. 

Finns säkert statistik som visar antal % inom olika yrkesgrupper som genom åren varit medlemmar i A-kassa. 

Alla A-kassar kostar inte 90:- i månaden. 
  • Anonym

Varför är det så många som skaffar barn när det inte är ekonomiskt lämpligt? Jag väntade väldigt länge med barn för att ha en trygg ekonomisk situation (hade den aldrig kommit hade jag inte heller övervägt barn). Jag har ingen lust alls att försörja alla olämpliga föräldrar och deras barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-11 13:23:36 följande:
    Varför är det så många som skaffar barn när det inte är ekonomiskt lämpligt? Jag väntade väldigt länge med barn för att ha en trygg ekonomisk situation (hade den aldrig kommit hade jag inte heller övervägt barn). Jag har ingen lust alls att försörja alla olämpliga föräldrar och deras barn.
    Vad har det med trådstarten att göra ....
  • Anonym
    Border skrev 2012-12-11 20:52:55 följande:
    Ledsen i ögat! Ikväll när jag skulle handla i min matbutik stod en äldre dam framför mig i kön med en handfull varor i sin butikskorg. När kassörskan nämnde slutsumman blev hon helt förskräckt och började desperat gräva i plånboken... men när hon insåg att pengarna inte räckte till bad hon kassörskan att plocka bort varorna, en... efter en. Till slut motsvarade värdet på varorna den skrynkliga hundralapp som hon med darrande hand sträckte fram. 

Butikskön med irriterade och stressade människor växte och växte och jag såg att hon tyckte situationen var oerhört förnedrande och att hon skämdes inför oss andra. 

När jag själv kom fram till kassörskan valde jag därför att lägga till hennes varor som hon inte fick med till min egen handling och sprang efter henne med en kasse och sa: - "Förlåt mig damen, men jag tror att du glömde några varor" och log.
    Shit vilken blick jag fick! Hon tittade upp på mig med tårfyllda ögon, lade sin hand på min kind, stammade fram ett tack och la kassen på rullatorn som om den var gjord av glas. Oj vad det berörde mig!

Tänk att människor ska behöva ha det så här i Sverige... idag 2012! Det gör verkligen ont! :(
    Haha, sucker! Det är min farmor som gör det där. Hon är snål som satan och kör det där tricket varje gång hon handlar. Det är nästan alltid någon naiv typ med Sankt Bernhardskomplex som betalar hennes mat.
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-12-14 11:42:31 följande:
    Man får betala i natura..... 
    Direkt i kassan på Konsum eller kan be om att få gå in på lagret?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?