• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Lindir skrev 2012-04-10 16:28:15 följande:
    Ja, inte räcker vi till för att betala för alla andra fattiga, men om vi fick någon liten hjälp av samhället när jag var barn så är det sedan länge betalt, om man vill se det så. Vi är rent plus, trots att de flesta inte är högskoleutbildade, de har i stället jobbat sedan ganska unga år.
    Felet många gör är att ogint titta på det individriktade bidraget och väljer aktivt att blunda för helheten, ur entt nationalekonomiskt perspektiv.
    Det finns hur många undersökningar som helst som visar att många barn OCH bidrag är lönande för samhället.
    Det finns hur många undersökningar som helst som visar att en viss arbetslöshet är MYCKET lönsamt för samhället.

Ändå stirrar man på de fåtaliga kronor det handlar om i samhället och försöker få det till en förlustaffär.  Deras resonemang leder till ett enda resultat - galopperande inflation - och DÅ kan vi börja prata om ekonomisk flykt från Sverige. Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att man kan vara så dåligt insatt som många är att de tror att det bara handlar om bidraget.
    Sanningen är att det handlar om ren och skär avundsjuka på att några få det de själva inte har rätt till.
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 16:33:02 följande:
    Varför accepterar du inte att man definierar en som lever på eller under Riksnormen som fattig? Är det så himla svårt för dig att anta gemensamma kriterier för vad vi pratar om?

Du har inte visat något mer än att du inte vill rätta in dig i ledet och föra en diskussion utifrån det allmänt vedertagna uttrycket och benämningen "fattig",  vilket difinierar en person som lever på eller under Riksnormen.
    DET har du visat. Inget annat.
    Tjurskallig brukar man kalla det.

Det finns en diskrimineringslag. Läs den. Och försök att förstå att det är diskriminernade för alla Muhammed att i förväg stämplas som "fattig". 
    Jag accepterar fattigdomsdefinitionen. Det jag inte har någon tolerans mot är att fattiga människor planerar barn.
    Och yaddayadda - jag vet att många fattiga har blivit det efter att de fått barn. Men då har de uppenbarligen inte varit tillräckligt förankrade i arbetslivet eller hur?
    Är man sjukskriven är man arbetsoförmögen. Då ska man inte ha några barn heller.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:35:13 följande:
    Felet många gör är att ogint titta på det individriktade bidraget och väljer aktivt att blunda för helheten, ur entt nationalekonomiskt perspektiv.
    Det finns hur många undersökningar som helst som visar att många barn OCH bidrag är lönande för samhället.
    Det finns hur många undersökningar som helst som visar att en viss arbetslöshet är MYCKET lönsamt för samhället.

Ändå stirrar man på de fåtaliga kronor det handlar om i samhället och försöker få det till en förlustaffär.  Deras resonemang leder till ett enda resultat - galopperande inflation - och DÅ kan vi börja prata om ekonomisk flykt från Sverige. Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att man kan vara så dåligt insatt som många är att de tror att det bara handlar om bidraget.
    Sanningen är att det handlar om ren och skär avundsjuka på att några få det de själva inte har rätt till.
    Nej, det är inte avundsjuka. Jag har bara inte någon lust att lägga så stor del av min inkomst på att försörja latmaskar.
  • Anonym
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-04-10 16:33:02 följande:
    Varför accepterar du inte att man definierar en som lever på eller under Riksnormen som fattig? Är det så himla svårt för dig att anta gemensamma kriterier för vad vi pratar om?

Du har inte visat något mer än att du inte vill rätta in dig i ledet och föra en diskussion utifrån det allmänt vedertagna uttrycket och benämningen "fattig",  vilket difinierar en person som lever på eller under Riksnormen.
    DET har du visat. Inget annat.
    Tjurskallig brukar man kalla det.

Det finns en diskrimineringslag. Läs den. Och försök att förstå att det är diskriminernade för alla Muhammed att i förväg stämplas som "fattig". 
    Håller han fortfarande på att kriga mot sina väderkvarnarna? :-O
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:37:11 följande:
    Nej, det är inte avundsjuka. Jag har bara inte någon lust att lägga så stor del av min inkomst på att försörja latmaskar.
    Avunddsjuka är vad det handlar om och du begriper inte ens grunderna i nationalekonomi.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:35:47 följande:
    Jag accepterar fattigdomsdefinitionen. Det jag inte har någon tolerans mot är att fattiga människor planerar barn.
    Och yaddayadda - jag vet att många fattiga har blivit det efter att de fått barn. Men då har de uppenbarligen inte varit tillräckligt förankrade i arbetslivet eller hur?
    Är man sjukskriven är man arbetsoförmögen. Då ska man inte ha några barn heller.
    Så du accepterar inte att fattiga skaffar barn!

Nice! Brukar du prata högt om det?
    Nej vänta... du är ju anonym så det tror jag inte nej...

Vad är inkomstgränsen för att få skaffa barn min nådiga herre?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:39:55 följande:
    Så du accepterar inte att fattiga skaffar barn!

Nice! Brukar du prata högt om det?
    Nej vänta... du är ju anonym så det tror jag inte nej...

Vad är inkomstgränsen för att få skaffa barn min nådiga herre?
    Över fattigdomsgränsen uppenbarligen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:41:35 följande:
    Har du missat alla uppsägningar som eker av olika orsaker?
    Är det möjligt att ha åsikter samtidigt som man utmålar sig på en nivå där man inte kan prata och gå samtidigt?
    Jag sökte och fick jobb i Irland när jag blev uppsagd. Efter 2 år fick jag jobb i Sverige igen. Nästa gång jag blev uppsagt fick jag jobb i Norge. Nu är jag tillbaka igen.

Har stött på flera som har totalvägrat att flytta på sig. Fine, men då får de finna sig i att det blir svårare att få jobb.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 15:50:48 följande:
    I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/P...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.
    det kan man fråga sig .läste ett inlägg tidigare om att någon lämna sitt barn för hon fick ingen hjälp eller vad det var...e  inte det fattigdom ....jo det finns fattiga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-10 16:45:16 följande:
    Jag sökte och fick jobb i Irland när jag blev uppsagd. Efter 2 år fick jag jobb i Sverige igen. Nästa gång jag blev uppsagt fick jag jobb i Norge. Nu är jag tillbaka igen.

Har stött på flera som har totalvägrat att flytta på sig. Fine, men då får de finna sig i att det blir svårare att få jobb.
    Så du föreslår att alla arbetslösa ska flytta till Irland?
    Är du dum eller spelar du bara? Du har inte tänkt tanken att det finns barnfamiljer där en har jobbet kvar. Den ena ska fortfarande flytta?
    Svenska staten sanktionerar skilsmässor på det sätt du förespråkar men berätta, i vilket land gör man det?
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?