• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-17 16:00:09 följande:
    Herregud, att gå på bio, eller gå till simhallen är inte en mänsklig rättighet. Buhu, cry me a river. Man är inte fattig bara för att man inte kan gå på bio. Att kalla någon för fattig bara för att man inte kan gå på bio är att kränka och håna de verkligt fattiga, de som dör av svält pågrund av att de inte har råd med mat. 
    Det är det som är problemet. Vi har kass ekonomi pga att jag är föräldraledig och min pojkvän har rätt skral lön men vi är inte fattiga då vi kan betala hyran, räkningarna, mat och blöjor. Men kan man inte det så är det fattigdom i mina ögon för att vara Sverige. Det finns de som har försörjningsstöd där pengarna inte räcker till. Man får inte pengar för alla sorters utgifter, jag sökte pengar för att gå till tandläkaren och fick avslag när jag var tvungen att kräla för soc. Men visst är det så att om man jämför med länder där dem inte har pengar till hem, mat etc så är Sverige absolut inte fattigt, (men det kvarstår ju dock att det faktiskt finns hemlösa som inte har råd med hyran, räkningar, mat osv)........
  • Anonym
    Äppelpaj80 skrev 2012-03-17 20:36:53 följande:
    Trist att du inte kan hitta ett jobb, det är inte roligt att gå arbetslös.
    Men om du inte hittat ett jobb på 3 år. Varför sätter du dig då inte i skolbänken så att du kan få ett jobb sen? Eller varför har du inte flyttat dit du kan få ett jobb? Så som vi andra arbetslösa som inte vill gå på soc har fått göra? Jag är uppvuxen i en småstad där det fanns noll chans till jobb, inte ens städjobb fick jag efter gymnasiet så då var det bara packa väskan och flytta.

Är det förresten moderaternas fel att du inte kan hitta ett jobb? Var det även moderatstyre när du var liten då med. Det tror jag nog inte eftersom sossar har styrt detta land fram tills de senaste åren? Med din logik måste ju dem vara ännu värre då eftersom det var deras fel att du fick växa upp med en fattig mamma, eller?

Det är ungefär 30% som har går på universitet eller högskola, alla klarar inte av en högre utbildning. Om det hade varit så att det bara är att utbilda sig skulle inte 70% valt att nöja sig med gymnasieutbildning.
    För det är väl en utbildning du pratar om när du säger sätta sig på skolbänken, det är väl inte lite kurser för att få att få en inkomst?

• Anonym
    Anonym (c) skrev 2012-03-17 20:43:11 följande:
    Vad är din poäng? Visst är det mycket när man har lite pengar. Men du menar väl inte att vården ska vara helt gratis? Den är redan extremt mycket Gratis för dig jämfört med vad den kostar egentligen.
    Dessutom ligger väl högkostnadskortet på 900? Så när du betalat in 200 kr till så har du GRATIS medicin och vård resterande året. Är det en dålig deal tycker du? 
    Högkostnad sjukvård 1100:-
    Högkostnad medicin 2200:- 
  • Anonym

Kimona, du betalar inte för din utbildning eller undervisning på något vis. Inse det.

• Anonym

Jag har fått hjälp av soc(försörjningsstödet) i några månader nyligen innan jag fick jobb. Kan intyga att man lever fattigt, även om man inte svälter till döds. Man behöver skilja på relativ och absolut fattigdom.

Jag fick 6200kr i månaden av Soc. För utom den inkomsten hade jag 3200kr i bostadsbidrag, 1050 i barnbidrag och 636 i underhåll.

Total inkomst = ca 11000.-

Mina utgifter: Hyra 5900 + el 400 + hemförsäkring/barnförsäkring 250 + mobil 600 (ja, dumt att ha tecknat en sådan dyr utgift) + Busskort 500. Totala utgifter = 7600 ca.

11000 - 7600 = 3400 kr. Det GÅR absolut, men det är inte enkelt. Några fritidsaktiviteter får man nästan glömma. Vi brukade åka till "Busfabriken" någon gång i månaden men för utom det hade vi inte råd.  Att ha råd med nya ytterkläder är uteslutet, men turligt nog har jag en väldigt generös mamma som gärna handlar second hand.

Det jag märkt av mest är att det är svårt att ha råd att få i sig protein. Min dotter har dessutom otroliga problem med eksem och mjölkallergi, och medicinerna kostar ganska mycket och hamnar av någon anledning inte under högkostnadsskyddet. Det samma gäller mig själv, jag har haft ångestproblem men har inte haft råd att gå till den psykolog jag blev remitterad till. Mina mediciner har inte soc heller velat hjälpa mig med.

Så det är väl egentligen så att man klarar sig bra på det man får från försörjningsstödet, om man inte behöver köpa ytterkläder eller medicin. Man kan ju faktiskt köpa ägg som är ganska billigt och äta ett sådant till maten...     

• Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 20:51:10 följande:
    Fattiga på socialbidrag är de som inte kan sköta sin ekomomi.

Vi kan ta ett enkelt räkneexempel.

Ensamstående mamma med två barn i åldern 8 resp 4 år.

Enligt riksnorm får familjen
    Ensamstående vuxen 2920
    Fyraåring 1960
    åttaåring 2390
    gemensamma kostnader 1300  

Totalt:  8570
    utöver riksnormen så får familjen sin hyra, el, läkarbesök, medciner, a-kassa, hemförsäkring och ev arbets/praktiksresor betalda.

Vad är det familjen behöver bekosta med dessa 8570 kr. Vad är absolut nödvändigt för en skälig levnadsstandard.

Mat = 4500 kr (socialens riksnorm säger 3800) men lägg till lite extra för skithuspapper och schampoo.

Kläder = 1440 enligt riksnorm (vem köper kläder för nästan 1500 varje månad)

Tv-licens 173 kr = TV finns i familjen annars brukar det alltid finnas tjock-TV att få eftersom folk gör sig av med fullt fungerade TV-apparater. Nått mer än grundbutbutet är absolut inte nödvändigt. 

Mobiltelefon= 200. Med ca 200 kr laddat på ett bra kontantkort kommer man långt. Mobilen brukar man ju ha annars finns det enkla modeller att köpa från 300 kr. 

Bredband=200 kr. Dator har man förhoppningsvis sen innan annars finns det ofta gamla datoer att få eller köpa billigt. Precis som med TV så byter folk ut datorer innan de är slut eftersom de vill ha nytt.

Försäkring: ca 300 kr. En sjuk och olycksförsäkring är viktigt när man lever på marginalerna. 

Kvar av socialbidraget:  1757 som ska räcka till nöjen och guldkant i tillvaron. 

Nån som fortfarande anser att man är fattig på socialbidrag? 
    Man får absolut inte all medicin betald. Citalopram, p-piller, och många kortisonkrämer och antihistamin får man inte betalt av soc, beroende på att dessa inte faller under högkostnadsskyddet. Dom betalar heller inte resor till arbetsintervjuer.  Man får inte person- eller barnförsäkring ersatt av socialen heller.

Jag hade 3400kr för mig och min dotter att leva på. // inlägg #323
  • Anonym

Sen blir jag aningen stött också, eftersom att jag idag fick ringa min dotters pappa och be honom ge min dotter middag innan han lämnade henne till mig, eftersom att jag inte har några pengar.

// Inlägg #323 

• Anonym

.... Jag har själv inte ätit lagad mat på tre dagar nu. // Inlägg #323

• Anonym
    Dr Mupp skrev 2012-03-17 21:07:47 följande:
    Försärkingen var uppskriven i mitt exempel. p-piller och bussreor kan man ta av de 1700 som var kvar. 

Som du såg i inlägg #323 så hade jag 3400 kr över. Jag har redogjort för min ekonomi hyfsat ingående där och några 1700 till "övrigt" vet jag inte om jag fick.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 20:57:32 följande:
    Man får absolut inte all medicin betald. Citalopram, p-piller, och många kortisonkrämer och antihistamin får man inte betalt av soc, beroende på att dessa inte faller under högkostnadsskyddet. Dom betalar heller inte resor till arbetsintervjuer.  Man får inte person- eller barnförsäkring ersatt av socialen heller.

Jag hade 3400kr för mig och min dotter att leva på. // inlägg #323
    Vad använder du för kortisonkrämer och antihistamin??

Jag har alltid fått mina kortisonkrämer och antihistamin på högkostnadsskyddet.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?