Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:17:40 följande:
    Trots det skulle jag uppskatta om du slutade diskutera överlevnadsnivå, vilket tråden inte handlar om!
    jo, några härinne hävdar att socialbidragsnivån bara garanterar överlevnad, inget mer

• Selfish Geene
    Krake skrev 2012-03-17 23:21:22 följande:
    Nja, jag tycker inte ditt resonemang håller. Jag ska gå och lägga mig nu och antar att denna diskussion kommer ha fortsatt låångt när jag återkommer imorgon, så kanske dumt att dra igång något nu. Men vafan:

En person kan överleva på 500 kr i månaden - hur länge? Med de påfrestningar som ett sånt liv skulle innebära är det mycket sannolikt att vederbörande åker på t ex en lunginflammation som slutar dödligt pga bristande kraft. Eller drabbas av någon annan sjukdom som skulle vara relativt harmlös för någon med god kosthållning och bostad. Varför har medellivslängden ökat under åren? Det är inte bara en fråga om penicillin och vaccin, utan bättre kost och sanitära förhållanden är en viktig del. Något som inte är tillgängligt för 500 kr/mån.

Hoppas du förstår vad jag menar. Och god natt! 
    Jag förstår absolut hur du menar (och håller till viss del med dig) men jag tycker inte att "överleva" och att "leva ett långt och friskt liv" är synonymt, i så fall skulle inte ens dagen sociailbidrag kunna anses garantera överlevnad då de som lever på existensminimum redan har en kortare förväntad livslängd.

Då skulle nästan bara människor ur de högre sociala skikten ha en skälig standard och majoriteten skulle anses  "kämpa för sin överlevnad" (även medelklassen) 

Men ingen med lite vett i skallen skulle påstå att större delen av Sveriges befolkning kämpar för sin överlevnad
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:28:00 följande:
    Låt dem hävda det och håll dig till ämnet tack!Flört
    nej tack, jag föredrar att fortsätta min diskussion om termernas innebörd
  • Selfish Geene
    Anonym (idioter) skrev 2012-03-17 23:33:49 följande:
    DET GÅR INTE ATT LEVA PÅ 500 I MÅNADEN, är du go i hela huvudet eller??

När halva månden gått så har vi kanske 200 kronor kvar som ska räcka till mat, inbilla mig inte att det funkar! För det går inte, prova själva så ska ni fan se. Jävligt lätt att sitta på sin röv bakom datorskärmen och säga till andra hur dem ska leva och att vi ska vara tacksamma för det vi får!

Vi kämpar för vår överlevande, går fan hungrig alltid! men vi försöker, men hur jävla länge ska man orka det när alla bara trampar?
    2 kg havregryn kostar 15 spänn, det ger 6 kilo gröt, visst går det att äta för 400:- i månaden! 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 23:34:17 följande:
    De flesta med lite vett i skallen har fattat för länge sedan att afrikansk svält inte har med saken att göra.
    Men men sen finns det såna som du också.
    överlevnad är överlevnad, om du är svensk eller afrikan har ingen betydelse (vi har olika krav på bekvämlighet efter vi överlevt, men det är något helt annat)
  • Selfish Geene
    Anonym (zzzz) skrev 2012-03-17 23:39:09 följande:
    Tror ärligt det skulle vara nyttigt för dig att uppdatera Dig om hur det ser ut i samhället idag,läs detta som skrevs 2010 redan: www.svd.se/naringsliv/hogre-matpriser-vantar_...

och du vet väl by the way att bensinen kostar 15.63kr/liter? många som inte har råd med det!
    Vi har redan gått igenom det här jag vet att priserna på vissa produkter har stigit, men överlag har matpriserna gått ner!

Att bekvämlighet är dyrt är ingen nyhet 
  • Selfish Geene
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:41:27 följande:
    ta reda på vad som INGÅR och får räknas med i högkostnadsskyddet inan du gastar är du snäll.
    Allt som behövs för att överleva det vågar jag lova
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 23:42:48 följande:
    Jo serru det har det när man diskuterar fattigdom. Jag tror inte du är intresserad av att läsa på utan du vill bara fläka ut dina fördomar.
    diskussionen började tidigt i tråden när någon tyckte att socialbidraget för för lågt för att hen skulle kunna överleva på det.

Om du är intresserad kan du klicka kolla endast eller läsa de första 2-3 sidorna av tråden 
  • Selfish Geene
    Loket skrev 2012-03-17 23:45:23 följande:
    Tanken på bristsjukdomar och behovet av andra näringsämnen har inte slagit dig, utan dessa så får man bristsjukdomar vilket kan vara synnerligen kostsamma att åtgärda om det leder till allvarligare skador.

för övrigt så sprack hela din påstådda budget att man skall klara sig på genom ditt exempel hur ska man ha råd med kläder, hygienartiklar, tändstickor osv när alla pengar går till havregryn
    jag har inte pratat om "en skälig levnadsstandard" utan enbart om överlevnad.
    Du hävdade att man inte kan leva på 500:- i månaden (säkerligen var uttrycket bildligt menat, men det slängs med allvarliga uttryck lite hur som helst i den här tråden så säker kan man ju inte vara).

För 400:- i månaden skulle du inte behöva riskera några bristsjukdomar 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-03-17 23:55:30 följande:
    Källa på det.
    Eftersom du påstår det så ska du bevisa att det går.
    Räkna upp, med priser, tre månaders matutgifter.
    ägg 1,50 styck          (2/dag)                          270:- 
    pasta 8:-kg 22,5kg (250g/dag)                  180:-
    havregryn 15:-kg 11,25 kg (250g/dag)        169:-
    vitkål 5:- kilot 22,5kg  (225g/dag)               112,5
    olja majs 10:-/L 3L   (1dl/dag)                      30:-
    äpplen 15:-/kg  (75g/dag)                          101:-
                                                                -------------------------
                                                                                 862:-/ 3 månader=288 :-/per månad

Det här är förståss mycket mer än vad som krävs för att överleva

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?