Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-20 22:48:32 följande:
    Dessutom är det faktiskt så att väldigt många arbetar hela sitt liv som undersköterska, i kassa eller andra låglöneyrken. Löneutvecklingenär inte speciellt stor inom dessa yrken.

Och så kan vi lägga till det eviga förslaget med ungdomslöner för alla under 25 år.
    Hur sjutton är det tänkt att en familj ska klara sig med en lön på 12-13000 brutto?

Eller, vad dum jag är. Det är inte alls meningen för det struntar man i. Vi har ju inga fattiga och allt beror på överkonsumtion och bristande ansvarstagande... Klart som korvspad att man klara sig på halverad lön bara pga ålder!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 23:17:21 följande:
    Inte så svårt att klara sig på om man tänker sig att ungdomar bor hemma till 25 år. 
    Jäzzzå, de gör de?

Ingen av de ungdomar jag har i släkten har bott hemma så länge, flera har familjer dessutom.
    Konstigt resonemang att bara för att unga tvingas bo hemma pga bostads- och arbetsbrist ska de ha mindre betalt som gör att de definitivt inte kan flytta ens om du hade chansen.
  • Regnig måndag
    infragilis skrev 2012-03-20 23:31:25 följande:
    Hm. Vi har så mycket ungefär. Mamma, pappa, barn. Makens CSN 9400, min föräldrapenning 3100 efter skatt. Så pass låg inkomst ger rätt till ganska mycket bostadsbidrag.
    Det är netto du pratar om, jag pratar om brutto, dvs ett antal tusenlappar mindre.
    Jo, självklart att bostadsbidraget ökar men det motsvarar fortfarande inte den halverade lönen som förslaget är.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-20 23:36:51 följande:
    Tror att det finns en plan alla upp till 25 år ska räknas som ungdomar, helt normalt att ungdomar bor hemma.

Då gör det inget om det inte byggs billiga små lägenheter, ännu mera tur är det ifall dessa ungdomar har lite äldre föräldrar då kan de bo hemma ändå längre och även hjälpa till i föräldrarnas vardag, ingen hemtjänst behövs. 

Italien har visst eller i alla fall haft väldigt hög ålder för hur länge "barnen" bor  hemma 30-31 år, inget konstigt där. 
    Jag tror inte att det är speciellt självvalgt i Italien därför att det inte förekommer något socialt skyddsnät. Dessutom är det extremt vanligt att man får hela eller delar av lönen svart.
    Alltså är förutsättningarna för att kunna flytta hemifrån extremt dåliga. Inget samhälle att sträva efter på något sätt.
  • Regnig måndag
    infragilis skrev 2012-03-20 23:43:49 följande:
    Ja, det är sant, jag läste fel/trodde du skrev netto. Det gör stor skillnad. Ursäkta.
  • Regnig måndag
    infragilis skrev 2012-03-20 23:39:47 följande:
    Men alltså, det här med små lägenheter, vad är det för fel på att dela lägenhet? I de flesta andra I-länder bor unga människor ihop med kompisar/inneboende/room mates, delar hyran för en lite större lägenhet. Förmodligen skulle man komma undan bra mycket billigare än att själv punga ut med 4000 för en etta.
    Varför ska hyresvärdar gå med på det när de har hur många som helst att välja mellan?
    De allra, allra flesta har fast anställning som krav + att det ska gå att leva på lönen. Blir rätt svårt bara under de förutsättningarna att lyckas få tag på något.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-21 06:14:55 följande:
    Min man var ensamstående med ett barn (mig, jag var 16, knappast ungdom utan barn, det var vi överens om själva) när han var 20. Han hade då en glassig inkomst på 10-12 000 före skatt, mitt studiebidrag och underhållsstöd som min snälla pappa betalade tills jag gick ut skolan. Jag kostade nog mer än ett litet barn skulle jag tro, men vi hade det bra! Snålt, ja för fan! Men vi kände oss inte fattiga!!! (bostadsbidrag fick vi inte, de tyckte att jag borde flytta hem till mina föräldrar) Jag har ett syskon som alltid kommer att känna sig fattig. Hon är höginkomsttagare, men pengarna räcker aldrig till. Hon minns sin ungdomstid (med låg lön) med fasa. En del är aldrig nöjda.
    Anonym skrev 2012-03-21 06:07:03 följande:
     Enligt rädda barnen så finns det säkert många fattiga i sverige, men jag jämför faktiskt med de barn som t.ex lever på barnhem där man delar rum 7 o 7, kanske bara får ris till mat, och de har ändå tak över huvudet! Barn som går på gatan, de är fattiga! Inga barn i Sverige behöver gå hungriga, det finns matpåsar som delas ut i kyrkor om försörjningsstödet absolut inte räcker till.
     Jag vet att många ensamma mammor kämpar och har det svårt ekonomiskt, och att man faktiskt kanske inte alltid kan skicka med fika till skolan. Men jag tycker inte att det är fattigdom. Och det är inte fattigdom att inte kunna åka på skidsemester eller utlandsresor, eller att kunna köpa märkeskläder.
     Fattigdom i mina ögon är att inte ha mat eller tak över huvudet, och inte kläder så det räcker.
     Vi har inte bra med pengar, jag vet inte när jag senast köpte kläder åt mig själv, jag ärver ibland från släktingar. Barnen får inte så mycket nytt, bara om det verkligen behövs. Vi åker sällan på semester, märkeskläder är inte att tänka på (fast jag har små barn än). Inte räknar jag mig som fattig för det!
    Fast fattigdom har inget att göra med hur man känner och tycker utan det finns definierat just för att komma bort från det du insinuerar att även höginkomsttagare är fattiga för att "vissa aldrig är nöjda".

Att människor inte känner sig fattiga tror jag beror på stolthet, fattigdom är förknippat med skuld och skam så självklart känner sig få fattiga. Eftersom många drar paralleller med världssvälten vore det intressant om de samtidigt berättar hur de svältande känner sig.  Jag är inte helt hundra på att de känner sig fattiga därför att det självklart finns de som har det värre även bland dem. Så varför tar man sig då rättigheten att som utomstående döma dem som fattiga om allt handlar om hur man känner sig?

Alternativet till detta känslomässiga nonsensresonemang är att acceptera att fattigdom finns definierat, absolut fattigdom (svält i världen) och relativ fattigdom  (ekonomiskt utsatta i samhället de lever i). För självklart måste man räkna med det sistnämnda därför att fattiga här inte är fattiga i andra länder pga att kostnadsläget är annorlunda i andra länder.
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-03-21 07:47:23 följande:
    Gustav 14, han som inte har råd med Hip-Hop-jeans och som du och RB anser är fattig, tror du han kan lära sig något av att bo i ett land med absolut fattigdom?
    Hade du tagit dig tid att bara läsa hur RK definierar fattigdom så skulle du förhoppningsvis inse att det inte handlar om speciella jeans. Varför så dryg och sarkastisk?

Eller du kanske menar att det duger med vadmal och att människor ska vara jäkligt tacksamma över lump?
  • Regnig måndag
    Argo skrev 2012-03-21 07:47:23 följande:
    Gustav 14, han som inte har råd med Hip-Hop-jeans och som du och RB anser är fattig, tror du han kan lära sig något av att bo i ett land med absolut fattigdom?
    Fel fråga, den här handlar om Sverige.

Rätt fråga: Skulle du lära dig något av att bo på härbärge?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-03-21 19:17:31 följande:
    Jag kliar mig fortfarande i huvudet när människor diskuterar "barnfattigdomen i Sverige".

Jag har själv levt med min 3-åriga son med försörjningsstöd sedan 2 år tillbaka.
    Vi har ett hem, en 2a på 70kvm, vi har mat, basvaror och frukt och grönt, vi har råd att gå på tex badhus eller lekland (men det kan såklart lätt ersättas av lek med kompisar, en tur i skogen tex) och vi får t.o.m pengar över varje månad. Jag ser absolut inte hur min son lider av att jag har försörjningsstöd - han får det han behöver, och inte mer. I grund och botten tror jag bara att Svenska barn endast lider pga föräldrarnas dåliga ekonomiska situation - när föräldrarna själva väljer att inte prioritera barnen. Eller när man TROR att barn tex måste ha ett eget rum, de måste ha en det, det, och det. Jag växte själv upp i en "fattig" familj och jag har alltid varit NÖJD och tacksam över hur bra jag och min son faktiskt har det med den längsta ersättningen möjlig för 1 vuxen och 1 barn i Sverige.

Jag var i Indien förra året med min familj, där såg jag RIKTIGT lidande och riktig ekonomisk(och social) segregation! - 2 småsmå barn som kröp tätt intill sin magra mamma i ett gatuhörn, fallfärdiga ruckel som var både bostadshus och affärer, små barn med trasiga kläder som sprang bland lösdrivande hundar, kor och livsfarlig trafik. och helt plötsligt kunde det finnas ett gigantisk 5-stjärnigt hotell mittemot. De rika passerade tiggarna och invaliderna som att de inte existerade.
    Det finns inget som heter "riktig fattigdom".
    Fattigdom handlar öht inte hur man känner för det, det säger sig självt, hur många vill frivilligt känna skam och skuld?

Eftersom vi diskuterar fattigdom i Sverige och det inte går att jämföra globalt när man pratar om fattigdom men du ändå envisas att göra det - hur många i Indien frågade du om de känner sig fattiga?
    Eller är det bara så att du sitter här tryggt och varmt och dömer andra ohörda efter dina känslor?

Eftersom du går på soc så är du fattig, sen att du inte vill acceptera det och vill visa en annan fasad är en helt annan sak.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?