• Anonym

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (fattig-no way) skrev 2012-03-17 19:19:03 följande:
    Så det var alltså en principfråga för dig. Dvs  du lät hellre din son stanna hemma för att visa skolan vad du tycekr än att själv kontakta ngn av din sons föräldrar och höra om de inte hade några extra skridskor?

Har ni inte far eller morföräldrar som kan ställa upp?
    Om man har så otroligt låg inkomst och pappan inte kan bidra med någonting och inte heller far- eller morföräldrar då förstår jag itne varför man skaffar barn överhuvudtaget. Barn är dyra.
    Du vet de finns de som skaffar barn när mor och farföräldrarna är i 60 års åldern kanske inte har dem i livet när barnen börjar skolan, mor och farföräldrarna kanske har låg inkomst eller pension eller lever på sjukhem.
    Alla skaffar inte barn när mor och farföräldrar är i yrkesverksamma. 
  • Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 16:27:01 följande:
    I Sverige 2009 var summan för riksnormen, årligen fastställd av Socialstyrelsen, 3680 kronor per månad för ensamstående. 2008 var summan 3550 kr per månad. Dessutom tillkommer en summa för boendet beroende på vad det kostar i det individuella fallet. Den skäliga kostnaden för bostadskostnad är olika för olika kommuner, t ex skiljer sig hyresnivåerna mycket mellan storstäder och landsbygd. I mindre städer och landsbygdskommuner brukar maximalt 3000 kr i månaden accepteras som bostadshyra för unga ensamstående vuxna,18-29 år. Äldre personer ges rätt till högre bostadshyra. Kostnader för barn under 18 år tillkommer också. Beloppet för ensamstående utan barn är 2700 +850 =3550 per månad plus hyra, el osv

Detta gäller i många kommuner inte om man är under 25 år, då man anser att man fortfarande kan bo hos sina föräldrar. Summan för boendet är då 800 kr.
  • Anonym
    Centrumhets skrev 2012-03-17 19:32:05 följande:
    Mina föräldrar hade kanske kunnat bidra om jag frågat dem.. men de hjälper till med mycket annat och jag är inte tiggar-typen.

Principfråga? Jag tänkte på sonens bästa.. är det inte det optimala en förälder brukar göra?

Jadu, det finns nog många som "inte borde skaffa barn" av olika anledningar.. men jag är inte den dom dömer folk öppet i första taget. Det är klart, man kan ju gömma sig bakom en anonymitet och klanka ner på andra, rätt tufft ju.

Du pratar bort det jag menar hela tiden, skolans ansvar! Du pratar om pappor och mor/farföräldrar och att jag inte borde ha barn för att jag inte ber släktingar betala skridskor till min son.. Alla har inte samma möjligheter vet du. Han är snart 8 år och du antyder att han inte borde finnas.. usch! 
    Ingen antyder att just ditt barn inte borde finnas. Däremot måste man kunna föra en principdiskussion om hur det ska se ut när man skaffar barn. Man kan inte skaffa barn hur som helst, det måste finnas en trygghet runt barnen. 
  • Anonym
    Centrumhets skrev 2012-03-17 19:13:08 följande:

Jag klarar försörjningen, men skridskor ingår inte i normen för existensminmun! Precis som biobiljetter och simhallen och sånt som folk redan har nämnt...

Hade jag haft någon att låna av så hade jag givetvis gjort det pappan kunde inte bidra heller.

Det jag pratar om är klyftorna i skolan, om inte "samhället ska bekosta mina barns behov" som du skrev. Så ska skolan iaf vara en neutral plats för alla barn, där ingen ska känna sig utanför av en eller annan anledning, håller du inte med om det?   

Förmodar att det inte är din dator du sitter vid och skriver eller???
  • Anonym

Det finns visst fattigdom i Sverige, läs tidningen häromdagen så stod det om fattiga barn i Sverige kanske inte på samma sätt som i Afrika men det fínns det som lever under bidragsnormen och jag är inte fattig jag har det jättebra, men blir ändå arg när man kan påstå att det inte finns finns fattigdom i Sverige.

• Anonym
    Anonym (Mio) skrev 2012-03-17 19:33:58 följande:
    Haha, typiskt FL som tror att man dör av ålderdom strax efter pensionen, man går i pension runt 65 upplysningsvis, kommer barnbarnen vid 60 års ålder så är de 67 när barnen börjar skolan, de ALLRA ALLRA flesta har inte dött av ålderdom då eller lever på äldreboende.
    Min pappa blev svårt hjärtsjuk vid 55 och sjukpensionär år och min mamma dog av cancer vid 59 år, barnens farföräldrar var då över 70 år med låga pensioner, mina barn var då i 10 års åldern ingen skulle ha kunnat hjälpa mig ekonomiskt om det behövts.
  • Anonym

Det är ju ni som skapar denna stigmatiseringen.

Jag var aldrig fattig för att jag inte hade råd att åka på semester varje sommar eller köpte nya kläder varje månad men enligt er "fattiga föräldrar" så var jag det.

Ni får dessa "fattiga" barn att tro att dom är fattiga när dom inte är det! Man ÄR inte fattig för att man har samma mössa och vantar på sig varje dag under vintern eller samma badkläder på sig varje sommardag.

Jag kände mig aldrig fattig under min uppväxt men jag förstår varför vissa barn känner så när vuxna människor kallar en fattig och får en att känna sig på det viset!

• Anonym
    Kimona skrev 2012-03-17 20:05:40 följande:
    Såklart man klarar sig, men det finns saker som många får avstå som många anser vara en rättighet i Sverige
    Och det är...?
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 20:12:12 följande:
    För rika länder som Sverige talar man istället vanligen om relativ fattigdom.  Fast på officiell svenska kallas det förstås inte fattigdom. Såhär skriver regeringen i budgetpropositionen 2010: “Vad som avses med låg ekonomisk standard är dock inte självklart och utvecklingen beror därför i stor utsträckning på hur gruppen definieras. Det vanligaste sättet är att sätta en inkomstgräns och betrakta alla som hamnar under denna gräns som låginkomsthushåll.”

I budgetpropositionen sätts denna gräns för “låg ekonomisk standard” till 60 procent av medianinkomsten. Att definiera fattigdomsgränsen på det sättet innebär att den kommer att variera med den ekonomiska utvecklingen. När medianinkomsten stiger så kommer även låginkomstgränsen att röra sig uppåt.

Regeringens fattigdomsgräns motsvarar 9 535 kronor i månaden i disponibel inkomst (beräknat på detta). Med denna definition hade enligt regeringen drygt 12 procent av Sveriges befolkning en “låg ekonomisk standard” år 2007. 1991 var motsvarande andel 7,5 procent. Fram till 2006 steg andelen fattiga till ca 10 procent, för att sedan – på ett enda år – göra ett skutt upp till 12,2 procent. Regeringen spår dessutom att andelen har fortsatt att öka under mandatperioden, så att den nu bör ligga på ca 13 procent.
    Och det är det som gör att ett antal barn i varje klass känner sig som annorlunda och utanför de övriga barnen i klassen/skolan.
    Sedan undras det i rubriker och från regeringshåll varför barn och ungdomars psykiska hälsa försämrats, varför studieresultaten försämras, varför den vuxna befolkningens psykiska ohälsa och stressrelaterade ohälsa ökar.

Det är ett faktum att negativ stress inte är bra ut hälsosynpunkt förutom psykisk ohälsa ökar även fysiska problem som tex hjärt-och kärlsjukdomar. Inte så mycket som är så negativt stressande som att inte veta hur pengarna ska räcka till.
  • Anonym

Kimona: Eh va? Varifrån tror du pengarna till skolan du går på kommer ifrån och lärare, undervisningen? Från csn? Skojar du?

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?