• Donum

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

modesto skrev 2012-03-18 15:17:05 följande:
    i så fall lösniningen ligger i stödperson eller kurser på att lära sig hantera pengar
    Exempelvis, ja. Att ha som utgångspunkt att ge mer pengar till någon som inte kan hushålla med pengar, oavsett mängd pengar, förstår jag mig inte på. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 15:28:53 följande:
    Men nu är det inte grannen du uttalar dig om.
    Du sitter här på ett forum och uttalar dig om främlingars motiv och val.

Du uttalar dig generellt om föräldrarna till dom barn som hamnar i barnfattigdom (inte din definition på fattigdom, den officiella definitionen) och talar om vilka val dom föräldrarna gör.
    Att det beror på felaktiga val enligt dig.

Det är du inte vet något om, du vet inte vilka val dom föräldrarna gör.
    Du kan inte uttala dig om andra människor som du inte känner till något om.
    Det är inte din granne du pratar om.
    Det gjorde jag i och för sig inte. Jag fick frågan ang. att det var 18 km till biblioteket, vilket jag besvarade med att jag har valt att bosätta mig längre än 18 km ifrån ett bibliotek men om det valet innebär att jag inte kan tillgodose mina barns behov så får jag välja annorlunda. Generellt, så säger jag att föräldrar ska tillgodose sina barns behov och göra vad som krävs för att kunna göra det. 

• Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 15:45:02 följande:
    Hur gör man för att välja annorlunda när man väl lever på existensminimum?
    Hur får man ny bostad, har råd med flytt osv?

Nu menar jag utan att man har anhöriga eller vänner som kan hjälpa till, utan man har bara sin lilla ekonomi att klara det på. 
    Man får omprioritera. Behöver man bo t ex närmare "lokalsamhällets resurser" (bibliotek, vårdcentral, förskola, fritids osv.) så får man hitta ett sådant boende. Man får inte bostad - man söker och letar. Precis som alla andra som behöver någonstans att bo. 

Din sista mening tror jag absolut är en grundpelare i varför det ser ut som det gör för många - brist på nätverk. Inte heller det har med pengar att göra, så jag vidhåller att det inte är bristen på kronor och ören som ställer till det utan en massa andra faktorer.  
  • Donum
    Loket skrev 2012-03-18 15:52:31 följande:
    Det finns tre sätt att beräkna fattigdom på antigen så syftar man på den 10-del av världens befolkning som är fattigast och som lever på mindre än en dollar om dagen.

Absolut fattigdom i sin tur syftar på en individ/familj som lever på socialbidrag/välfärd i ett specifikt land, här utgår man utifrån lägsta acceptabla nivå utifrån just i det landet och jämför ej med svältande barn i afrika. Här i sverige så betyder begreppet absolut fattigdom att man har en inkomst som är lika hög eller lägre som den ersättning man får från socialen i form av försörjningsstöd.

Sedan finns begreppet relativ fattigdom, här syftar man på att en individ/familj i ett specifikt land har en inkomst som är under 60% av medianinkomsten i det specifika landet.

Det allmänna och etablerade sättet att beräkna fattigdom inom eu/oecd är att beräkna den utifrån begreppet relativ fattigdom så gjorde man också här i sverige fram tills för något år sedan då alliansen valde att övergå till att beräkna fattigdom utifrån begreppet absolut fattigdom, alltså individer som lever på socialbidrag eller har en inkomst lika stor eller lägre än den.

Man övergav alltså beräkningsmodellen relativ fattigdom som vi använt oss av sedan lång tid tillbaka och som är den etablerade beräkningsmodellen / begreppet när man talar om fattigdom. Skälet till att alliansen gjorde detta beror givetvis på att man ej vill skylta med att den politik man för ökar klyftorna här i landet mellan de som har jobb och de som ej har jobb, alltså sjuka, arbetslösa, folk i utanförskap osv.

Som man kan utläsa i flera rapporter från t.ex. rädda barnen och riksdagens utredningstjänst som är den instans som utför undersökningar gällande sveriges ekonomi och välfärd m.m och som används av samtliga partier för att få fram fakta inför kommande beslut i riksdagen (det är alltså en oberoende instans ej politikerbunden) så visar samtliga dessa på att klyftorna ökar kraftigt.

Detta är givetvis precis vad alliansens politik går ut på, du har väl inte glömt den gamla slogan "DET SKALL LÖNA SIG ATT ARBETA" och hela deras politik bygger på detta, jobbskatteavdrag till folk med jobb (dvs mer pengar i plånboken för dem med jobb) medan ersättningen till arbetslösa, sjuka och folk i utanförskap skall minimeras (eller kort och gott mindre pengar till dessa grupper).

Resultatet blir givetvis ökade klyftor vilket också statistiken visar den relativa fattigdomen har ökat kraftigt sedan 2006 men det vill inte alliansen stå för så istället väljer man att övergå till begreppet absolut fattigdom och helt plötsligt så är antalet fattiga i det närmaste oförändrat, rent av har den minskat något trots att sanningen är en helt annan dvs den har ökat kraftigt.

Du vet det finns lögn, förbannad lögn och statistik och politiker använder den för att ställa sig själv och sin politik i bättre dager.

Dock är det fakta att det är alliansen som har övergett begreppet relativ fattigdom som används inom hela oecd / eu och är den etablerade beräkningsmodellen när man talar  om fattigdom och skälet till att man övergav den var för att mörka att allt fler blir all fattigare här i landet.

Som en liten parentes så kan man nämna att de som lever på högsta a-kassan inom något år kommer definieras som individer som lever i absolut fattigdom vilket beror på att taket i a-kassan ej har höjts på 10 år den har tvärtom sänkts sedan alliansen tog makten så snart har reinfelt uppnått sin lilla dröm som han skrev i sin bok "det sovande folket" där skrev han att välfärdsstaten är en utopi och att i framtiden kommer den enda hjälpen samhället kommer ge folk som ej kan jobba är mat och logi, de skall ej svälta men i övrigt skall inga förmåner finnas.
    Jag vet att det finns tre olika sätt att beräkna fattigdom (förmodligen fler än så, i och för sig, men ändå). Jag ifrågasätter likväl att det är fattigdom när man har mer än så att man klarar sig. 

I övrigt, är jag inte intresserad av att göra en partipolitisk tråd av detta.  
  • Donum
    Loket skrev 2012-03-18 15:54:51 följande:
    Dator och bredband är att betrakta som normalt levene idag precis som en tv är frågan är bara hur många år till det kommer dröja innan det räknas in i socialbidragsnormen. För övrigt så är datorer som begagnade i princip gratis även bärbara sådana då det finns i överflöd överallt men om jag förstår dig rätt så är dator + bredband ren lyxkonsumtion.
    Nej, du förstår mig inte rätt. Du förstår mig rätt om du förstår att jag menar att det inte är fattigdom att ha mer än man klarar sig. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-18 16:01:23 följande:
    När jag flyttade kostade det 12 000:-, hade ingen som kunde köra eller lasta så jag var tvungen att ta flyttfirma, sträckan var bara 5 km. Då var det bohag för 1 vuxen och 3 barn, 117 flyttkartonger plus möbler.

Ja? Hur tror du andra gör som behöver flytta?

• Donum
    Loket skrev 2012-03-18 16:20:53 följande:
    Alltså seriöst vet du ens hur bostadssituationen ser ut i många kommuner där det kan vara 5-10 års kötid för att få en sliten lägenhet i en förort så att byta och lätt hitta en ny är allt annat än enkelt. Vidare så är frågan hur många hyresvärdar som är intresserad av att ta emot en hyresgäst som lever på socialbidrag, faktum är att de är ytterst få, inte ens kommunalt ägda bostadsbolag är intresserad av det alla gånger och i synnerhet inte att släppa in sådant klientel i vilka områden som helst det har tagits upp i uppdrag granskning för några år sedan.

Vidare så gäller det att få med socialen på tåget de brukar ej acceptera att man flyttar hur som helst, inte till en bostad med högre hyra i alla fall däremot brukar de vara positivt inställd till om man flyttar till en billigare.

Så återigen det är inte så enkelt som du vill få det till.
    Jodå, jag är från Göteborg och är fullt medveten om att det är svårt att hitta lägenheter om man vill bo där, men då får man ju välja att bo någon annanstans. Jag har inte heller råd att bo överallt utan får välja boende utifrån förutsättningar. 

Jag hävdar att problemen inte primärt handlar om kronor och ören, utan om helt andra saker.  
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 23:03:55 följande:
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!
    Röda Korset?
    Var det inte Rädda Barnens definition du länkade till? 
    Rädda Barnens definition är
    "Fattigdom i Sverige är enligt Rädda Barnen andelen barn i familjer som får socialbidrag och/eller har låg inkomststandard. Det innebär att inkomsterna är lägre än vad som behövs för att täcka de nödvändiga kostnaderna."
    Vad som är nödvändigt är ju subjektivt.  
  • Donum
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-19 09:13:48 följande:
    Sorry Nu blandade även jag ihop de två organisationerna...
    Deras definition är: I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.
    Och SCB definierar "ekonomiskt utsatta hushåll" som de som inte klarar av de löpande utgifterna eller en plötslig oförutsedd utgift på 15.000:- som skall betalas inom 1 månad. Jäkligt generös "fattigdom", det. 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-03-19 09:29:52 följande:
    Nix, det är inte subjektivt. Socialstyrelsen har definierat detta och du kan läsa det om du vill och kan. Men det passar ju inte eftersom du inte kan ifrågasätta och hacka sönder TS då.
    Jo, definitionen är subjektiv. Vad som är "nödvändigt" är givetvis en definitionsfråga. Jag anser inte att nödvändigheter är mer än att man klarar sig. 

Jag har svarat på TS och varför jag inte anser att det är tillämpligt med begreppet "fattigdom" i Sverige, just av anledningen att jag inte anser att man är fattig när man har mer än att man klarar sig.  
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?