• Loket

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 12:28:02 följande:
    Man kan fortfarande välja preventivmedel och allergimedicin som ingår i förmånen.

mobil.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/arti...
    Att vara villig att byta märke på medicinen handlar om stora pengar: www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=...
    här har du len länk till tandvårds- och läkemedelförmånsverket där du kan kolla vilka preparat som har fått avslag och ej finns med i läkemedelsförmånen, i vissa fall finns det ersättningspreparat men långt ifrån alltid, klicka på de olika åren för att få upp listor på preparat som fått avslag.

www.tlv.se/beslut/beslut-lakemedel/avslag/

Det är enligt lag så att man skall välja den billigaste varianten av ett preparat förutsatt att det finns ett flertal preparat att välja mellan så har det varit i många år men återigen det finns preparat som ej är utbytbara och som ej ingår i förmånen och som därmed socialen ej betalar för.
  • Loket
    Anonym skrev 2012-03-18 12:28:10 följande:
    När jag pluggade till lärare för 15 år sedan levde jag på under 7000 kr i månaden, men det var under de 9 månader om året som jag fick studiemedel. Slår man ut det så levde jag på ca 5000 kr per månad. Då skulle hyra, kurslitteratur, kläder, mat, försäkringar, el, telefon m.m. betalas. Och det gick!!! Man fick äta studentmat (nudlar, pasta med tomatsås, pasta med ketchup osv.) Så levde jag i 6 (!) år. Och jag kände mig inte fattig. Man får rätta munnen efter matsäcken, faktiskt. Folk gnäller för mkt!!! 
    Så du menar att kostnaderna för mat, hyra, el, telefoni osv har stått stilla i 15 år så därför skall alla som nu får socialbidrag leva som kungar trots att kostnaderna i många fall har ökat mycket kraftigt och rent av har mer än fördubblats såsom på vissa matvaror på bara några år?
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 13:18:44 följande:
    Hela ditt långa raljerande till trots... Är man sjuk så är man. De flesta sjuka hade klarat av att arbeta deltid åtminstone, med rätt arbete. Tycker du att det är rimligt att påstå att ett land som Sverige skulle ha så pass många människor som är så pass sjuka att de alls inte kan arbeta?

Av alla de aktiviteter du raddat upp anser jag att följande skulle kunna  likställas med arbete  beroende på omfattning:
    handla själv - nej, om man tar närbutiken på 15 min. Ja, om man åker till ett köpcenter, flanerar runt i flera timmar, bär en massa tunga grejer, etc. 
    rensa rabatten - nej, om rabatten innebär området under 2 små rosbuskar. Ja, om man har rabatter runt hela huset  + mot gatan, etc, så att det tar flera timmar och krävande arbetsmoment att rensa

Sedan att så många ungdomar är sjukskrivna är inte förvånande. Dels är de söndercurlade, har aldrig behövt ta anvar för något och dels så är de "sjuka" så fort de är lite nere (oj, depression av högsta grad), så fort de har lite bakfyllehuvudvärk (oj, hjärnhinneinflammation), så fort jobbet är lite tråkigt (oj, de är utbrända), o.s.v., o.s.v.    
    Jag raljerar inte jag skriver bara fakta om alliansens agerande mot arbetslösa och sjuka samt att deras påståenden som de malt på om i åratal har visat sig vara falska vilket deras egna tillsatta utredningar har visat det är därför man inte längre hör alliansen påstå att sjuka är ett gäng fuskande bidragssnyltare helt enkelt för att det ej stämmer. De som uppbar/bär ersättning från försäkringskassan gör det pga en dokumenterad sjukdom/-ar inte pga att de är lata vänsterpack som vissa här i tråden samt alliansen vill få det till.

Angående att sjuka skulle kunna jobba ändå så finns det säkert vissa fall där det stämmer men ärligt talat skulle du som arbetsgivare anställa någon som kanske kan jobba en dag nästa vecka, dock vet man inte vilken dag och hur länge det i så fall skulle vara. Sådana jobb existerar knappast även om du kanske tror det vidare så brukar högerns propaganda kring 550 000 st sjukpensionärer som påstods ha skapats av sossarna ofta dras upp som argument i dessa debatter.

Vad högern väljer att blunda för är att en stor del av dessa, drygt hälften, har/hade partiell sjukersättning dvs på 25-75% resterande tid jobbade de eller var arbetssökande så den stora frågan man då får ställa sig är var de lata bidragstagare eller arbetare som bidrog / bidrar till statskassan i form av inbetald skatt på sitt jobb?

Så enligt ditt resonemang så skall en person klara av att jobba om personen kan åka till stan och handla lite kläder + mat under låt säga 2-3 timmar på en vecka eller om den personen klarar av att rensa i rabatten i 2 timmar under en 7-dagarsperiod?

Låt mig återigen påpeka att för att anses ha en arbetsförmåga skall man klara av att jobba minst 2 timmar om dagen så är ej fallet om man klarar av att rensa rabatten eller gå på stan i 2-3 timmar under en hel veckas tid det är att klassificera som normalt levene. De som gör detta och som är sjuk är i många fall i dåligt skick  dagen efter men då är de förmodligen inne och du som granne kan ej se att de har värk i hela kroppen eller mår risigt pga ansträngningen de utsatte sig för igår utan det enda du som granne ser är att personen gjorde ärenden på stan eller klippte gräset sedan drar du långtgående slutsatser själv helt utan faktaunderlag utan enbart på dina subjektiva intryck och känslor.
  • Loket
    Anonym skrev 2012-03-18 13:57:19 följande:
    Jag är fattigare nu  när jag jobbar än när jag gick på socialen som "ung" det är skrämmande.Nu kämpar jag som ensamstående med barn för att få de att gå ihop då hade jag de bättre! SJUKT men sant....Socialbidraget borde vara så man precis överlevde  inte ett skit mer..
    Tanken på att du nu har helt andra omkostnader än som ensamstående student som kunde leva på nudlar i ett halvår utan problem har aldrig slagit dig? som jag och andra har skrivit tidigare i tråden så är det ej möjligt att jämföra två individer med helt olika livssituationer med varandra rakt av på ett rättvist sätt.

En student som ej har några utgifter kan leva gott på 2000 kr i månaden om han bor hemma och slipper betala hyran medan om man som ensamstående förälder med låt säga två barn har ett låglönejobb och får ut 12 000 kr + barnbidrag samt har dragit på sig nåt lån och har en ganska hög hyra ej kan leva på samma sätt som den 18-åriga studenten.

Det beror på att man har helt andra kostnader och utgifter som studenten slipper, du har två ungar att försörja en hyra på kanske 5-7000 kr + alla andra fasta räkningar sedan kanske man har ett lån sedan tidigare som ligger och släpar på allt detta ska man klara av att köpa kläder och andra saker som ens barn behöver samt hålla igång en bil som behövs i jobbet och för att skjussa barnen osv.

Kan du se skillnaden i livsmönstret mellan den ensamma studenten och en 2-barnsförälder och därmed förstå att de ej är jämförbara rakt av?

De som jobbar har högre ersättning än de som lever på försörjningsstöd såvida man jobbar heltid skulle man jobba deltid och ej nå upp till socialbidragsnormen är det inte något problem att försöka söka försörjningsstöd för att nå upp till riksnormen så varför inte dra iväg en ansökan du kan bara få avslag.
  • Loket
    Donum skrev 2012-03-18 14:53:26 följande:
    Ja, jag håller mig till ämnet och jag ifrågasätter just begreppet fattigdom i Sverige. Det gjorde jag redan i mitt första inlägg i den här tråden och har hållit mig till det. Jag vidhåller att begreppet "fattigdom" inte är applicerbart när man har mer än så att man klarar sig. Du hävdar att det är fattigdom även om man har mer än så att man klarar sig. 
    Det finns tre sätt att beräkna fattigdom på antigen så syftar man på den 10-del av världens befolkning som är fattigast och som lever på mindre än en dollar om dagen.

Absolut fattigdom i sin tur syftar på en individ/familj som lever på socialbidrag/välfärd i ett specifikt land, här utgår man utifrån lägsta acceptabla nivå utifrån just i det landet och jämför ej med svältande barn i afrika. Här i sverige så betyder begreppet absolut fattigdom att man har en inkomst som är lika hög eller lägre som den ersättning man får från socialen i form av försörjningsstöd.

Sedan finns begreppet relativ fattigdom, här syftar man på att en individ/familj i ett specifikt land har en inkomst som är under 60% av medianinkomsten i det specifika landet.

Det allmänna och etablerade sättet att beräkna fattigdom inom eu/oecd är att beräkna den utifrån begreppet relativ fattigdom så gjorde man också här i sverige fram tills för något år sedan då alliansen valde att övergå till att beräkna fattigdom utifrån begreppet absolut fattigdom, alltså individer som lever på socialbidrag eller har en inkomst lika stor eller lägre än den.

Man övergav alltså beräkningsmodellen relativ fattigdom som vi använt oss av sedan lång tid tillbaka och som är den etablerade beräkningsmodellen / begreppet när man talar om fattigdom. Skälet till att alliansen gjorde detta beror givetvis på att man ej vill skylta med att den politik man för ökar klyftorna här i landet mellan de som har jobb och de som ej har jobb, alltså sjuka, arbetslösa, folk i utanförskap osv.

Som man kan utläsa i flera rapporter från t.ex. rädda barnen och riksdagens utredningstjänst som är den instans som utför undersökningar gällande sveriges ekonomi och välfärd m.m och som används av samtliga partier för att få fram fakta inför kommande beslut i riksdagen (det är alltså en oberoende instans ej politikerbunden) så visar samtliga dessa på att klyftorna ökar kraftigt.

Detta är givetvis precis vad alliansens politik går ut på, du har väl inte glömt den gamla slogan "DET SKALL LÖNA SIG ATT ARBETA" och hela deras politik bygger på detta, jobbskatteavdrag till folk med jobb (dvs mer pengar i plånboken för dem med jobb) medan ersättningen till arbetslösa, sjuka och folk i utanförskap skall minimeras (eller kort och gott mindre pengar till dessa grupper).

Resultatet blir givetvis ökade klyftor vilket också statistiken visar den relativa fattigdomen har ökat kraftigt sedan 2006 men det vill inte alliansen stå för så istället väljer man att övergå till begreppet absolut fattigdom och helt plötsligt så är antalet fattiga i det närmaste oförändrat, rent av har den minskat något trots att sanningen är en helt annan dvs den har ökat kraftigt.

Du vet det finns lögn, förbannad lögn och statistik och politiker använder den för att ställa sig själv och sin politik i bättre dager.

Dock är det fakta att det är alliansen som har övergett begreppet relativ fattigdom som används inom hela oecd / eu och är den etablerade beräkningsmodellen när man talar  om fattigdom och skälet till att man övergav den var för att mörka att allt fler blir all fattigare här i landet.

Som en liten parentes så kan man nämna att de som lever på högsta a-kassan inom något år kommer definieras som individer som lever i absolut fattigdom vilket beror på att taket i a-kassan ej har höjts på 10 år den har tvärtom sänkts sedan alliansen tog makten så snart har reinfelt uppnått sin lilla dröm som han skrev i sin bok "det sovande folket" där skrev han att välfärdsstaten är en utopi och att i framtiden kommer den enda hjälpen samhället kommer ge folk som ej kan jobba är mat och logi, de skall ej svälta men i övrigt skall inga förmåner finnas.
  • Loket
    Donum skrev 2012-03-18 14:55:20 följande:
    Jag arbetar som konsult på socialtjänster runt om i landet. De absolut flesta socialkontor har åtminstone en dator som besökare kan använda sig av. Jag syftade alltså inte på socialsekreterarnas datorer. 
    Dator och bredband är att betrakta som normalt levene idag precis som en tv är frågan är bara hur många år till det kommer dröja innan det räknas in i socialbidragsnormen. För övrigt så är datorer som begagnade i princip gratis även bärbara sådana då det finns i överflöd överallt men om jag förstår dig rätt så är dator + bredband ren lyxkonsumtion.
  • Loket
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 15:26:06 följande:
    Jag håller inte med och den diskussionen hör inte hemma här.
    Alliansen har genomfört tre studier gällande hur omfattande fusket är inom sjukförsäkringen samtliga kom fram till att fusket ligger på 0,5-1% inte 5-10-15% eller rent av 25% som gunnar axen som är moderat politiker stod och malde om.

Så ja kortfattat kan man säga att hetsjakten mot sjuka är och blev en flopp det enda man lyckades med var att göra denna grupp ännu fattigare och än mer ifrågasatt av allmänheten vilket framgår tydligt här i tråden och många andra.
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:29:45 följande:
    Återigen, det är orimligt att anta att så många personer i Sverige är så pass sjuka att de inte ens klarar 2 timmar om dagen. Visst finns dem men inte i den omfattning som du vill påskina. Kom igen, det är ju inte ett fattigt, undernärt u-land med sharialagar vi snackar om!
    Det är inte jag som påstår detta det är vad som står i de lagar som styr sjukförsäkringen och de utredningar som alliansen låtit genomföra som kommit fram till dessa saker. För att anses ha en arbetsförmåga skall man klara av att jobba minst två timmar om dagen annars har man ej en arbetsförmåga. Så skjut inte mig skjut dem som satt upp dessa regler.

Vad är det för övrigt som får dig att anse att det är orimligt att folk ej skall kunna jobba 2 timmar om dagen och att det uppenbarligen är fullt med fuskare i systemet?
  • Loket
    Donum skrev 2012-03-18 15:51:24 följande:
    Man får omprioritera. Behöver man bo t ex närmare "lokalsamhällets resurser" (bibliotek, vårdcentral, förskola, fritids osv.) så får man hitta ett sådant boende. Man får inte bostad - man söker och letar. Precis som alla andra som behöver någonstans att bo. 

Din sista mening tror jag absolut är en grundpelare i varför det ser ut som det gör för många - brist på nätverk. Inte heller det har med pengar att göra, så jag vidhåller att det inte är bristen på kronor och ören som ställer till det utan en massa andra faktorer.  
    Alltså seriöst vet du ens hur bostadssituationen ser ut i många kommuner där det kan vara 5-10 års kötid för att få en sliten lägenhet i en förort så att byta och lätt hitta en ny är allt annat än enkelt. Vidare så är frågan hur många hyresvärdar som är intresserad av att ta emot en hyresgäst som lever på socialbidrag, faktum är att de är ytterst få, inte ens kommunalt ägda bostadsbolag är intresserad av det alla gånger och i synnerhet inte att släppa in sådant klientel i vilka områden som helst det har tagits upp i uppdrag granskning för några år sedan.

Vidare så gäller det att få med socialen på tåget de brukar ej acceptera att man flyttar hur som helst, inte till en bostad med högre hyra i alla fall däremot brukar de vara positivt inställd till om man flyttar till en billigare.

Så återigen det är inte så enkelt som du vill få det till.
  • Loket
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 16:14:26 följande:
    Hetsjakten påbörjades av sossarna.

Men tråden handlar inte om blått vs rött
    Nej det stämmer inte riktigt förvisso så satte göran persson som mål att minska antalet sjuka kraftigt när han hade makten och han tillsatte sedemera en utredning för att slå fast hur man skulle kunna uppnå detta den som ledde det hela och som skrev en rapport som alliansen sedan kom att använda sig av var en sosse. Värt att påminna om här var att det hon gjorde och skrev var en utredning det är bara ett förslag på hur man kan förändra något och det är mycket vanligt att sådana utredningar hamnar i byrålådan alternativt i papperskorgen och aldrig genomförs.

När utredningen var klar hade alliansen tagit makten och de valde att genomföra det mesta av det som togs upp i utredningen dock sa oppositionen att de ej skulle göra så om de hade haft makten. Sedan när alliansen skrev en motion som som gick på remiss (dvs berörda myndigheter och andra som berörs kan få läsa förslaget och lämna in åsikter kring det) så framkom det massivt med kritik mot den pga att den var orealistisk och full med brister som skulle orsaka att folk hamnar mellan stolarna och nekas ersättning / blir helt utan ersättning osv.

Detta duckade alliansen för och körde på och föga förväntat så har också alliansen fått lappa och laga ett dåligt system pga att så många råkar illa ut dock sker det först efter man står med repet dinglandes runt halsen inför svenska folket och då gör man små symboliska förändringar som i realiteten är ganska obetydliga.

Så återigen denna sjukförsäkring är helt alliansens ansvar då det är de som har drivit igenom den och infört de nya reglerna skyll inte på sossarna de har inget med saken att göra.
  • Loket
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 16:16:32 följande:
    Ja gruppen har generellt fått det värre men samtidigt bättre möjligheter (om de utvecklas) att göra mer än att vara hemma.

Jag tillhör de sjuka, den fattiga gruppen, jag anser att jag fått det bättre
    På vilket sätt har de sjuka fått det bättre, fakta är att drygt 50% av de som utförsäkrats har fått sänkt ersättning det framgick ganska snabbt efter man börjat utförsäkra folk trots littorins fagra löften om att så ej skulle ske, när det hela uppdagades så försvann han spårlöst i flera veckor och var oanträffbar

När du säger att de får göra mer än att vara hemma så antar jag att du syftar på arbetslivsintroduktionen?

Den i sin tur har visat sig vara just en flopp när man presenterade det hela så påstod man att alla skulle få en individuell och djupgående / seriös utredning speciellt anpassad utifrån den sjukes behov men i realiteten har det visat sig att de som genomgått arbetslivsintroduktioner har träffat en vanlig arbetsförmedlare utan några speciella kunskaper om sjukdomar 1-3 gånger för att få några papper underskrivna för att få ersättning. Några sjukgymnaster, psykologer, arbetsterapeuter osv som skulle finnas till hands för att hjälpa till att utreda den sjukes arbetsförmåga och behov har de flesta ej sett röken av.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:18:43 följande:
    Men anonym hävdade väl att orsaken till att hen inte jobbar är att hen bara kan jobba 2timmar/dag, men att ingen vill anställa någon så få timmar!?

Eftersom det faktiskt finns så skulle problemet kunna vara löst, men då är argumentet istället att 2 timmars arbete ger för dålig inkomst (till skillnad från 0 timmars arbete??)

Vad vill ni ha? Ett lätt jobb som kan göras på 2 timmar per dag men som generarar en heltidslön??

Ställ er i kön mina vänner!  men räkna inte med att den tjänsten kommer dyka upp ngn gång snart... 
    Problemet är att det är svårt att hitta jobb som är på två timmar om dagen vidare så är många sjuka ej kapabla att ta vilka jobb som helst pga sina sjukdomar / funktionshinder det är alltså inte bara att sätta dem på vilket telefosäljarjobb eller städjobb som helst och tro att det skall fungera så ser inte verkligheten ut.

Det krävs i de flesta fallen ett anpassat jobb utifrån den sjukes förmågor så att det skall fungera både kortsiktigt men framförallt långsiktigt visst kan man kasta in en person som är sjuk/funkitonshindrad på vilket jobb som helst men då lär den personen snabbt bli heltidssjukskriven istället och vad har man då vunnit på det?

Då är det bättre att man hittar ett jobb som faktiskt fungerar och som personen klarar av eller hur? Men att hitta sådana jobb kan ta lång tid dels för att det är få företag som är intresserad av att anställa någon 2 timmar om dagen, dels för att företag skyr långtissjuka som pesten och dels för att det ofta krävs extra stöd och resurser för att det skall fungera för många.
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 16:28:57 följande:
    Sverige är ett välfärdsland (ja, tidigare i varje fall, innan folk gjorde allt för att förstöra det) där alla har mat på bordetm, tak över huvudet, sjukvård och annat nödvändigt. Hur kan då så många människor vara så sjuka att de inte ens kan arbeta 2 timmar om dagen? Ledsen men jag är övertygad om att det i många fall är något som haltar. Om folk blir så sjuka av att samhället tar hand om dem så är det kanske dags för en omorganisering i välfärden?
    Om man studerar statistik över åldersfördelningen på dem som är långtidssjukskrivna eller har sjukersättning så ser man att det är fler kvinnor än män som är långtidssjuka och har sjukersättning men framförallt så syns det att det är många i åldersspannet 50-64 år som är sjuka.

För att förstå hur det kommer sig och varför det är svårt att rakt av jämföra statistik över sjuktalen mellan olika länder så får vi titta på hur arbetssituationen ser ut mellan olika länder. I sverige så är den gängse normen att båda parter jobbar, alltså både mannen och kvinnan förvärvsarbetar och det skall man göra tills man är 65 år enligt gällande regler.

Kvinnor här i landet jobbar ofta inom vården och andra yrken som kan vara fysiskt krävande och som alla vet är kvinnor i regel svagare fysiskt än män vilket leder till att de lättare drabbas av arbetsrelaterade skador i form av förslitningsskador m.m och ju högre upp i åldern man kommer desto större risk är det att dessa uppenbarar sig och folk blir sjukskrivna alternativt får sjukersättning (dvs det som tidigare kallades förtidspension)

I många andra länder så är det vanligt att kvinnor inte förvärvsarbetar i lika hög grad som här i sverige, i många fall är kvinnor främst hemma således är risken mindre att de drabbas av förslitningsskador som om man jobbar i tung industri eller vården där man ska lyfta och flytta patienter dagarna i ända.

Vidare så är det olika pensionsåldrar i olika länder, i sverige är den 65 år medan den i många jämförbara länder ligger på 55-60 år således är många som i sverge återfinns i statistiken över sjuka ej representerade där i ett annat land eftersom de i dessa länder är ålderspensionär.

Detta är några exempel på varför sjuktalen kan variera mellan olika länder och varför det är svårt att jämföra olika länder rakt av då det är olika förutsättningar gällande vilka som jobbar och hur länge osv.

Så för att återknyta till början av inlägget så beror alltså många av dessa sjukdomsfall på förslitningsskador pga tunga jobb sedan finns det andra saker såsom sjukdomar som är åldersrelaterade osv och de visar sig i regel ju äldre man blir.

Att folk skulle välja att vara hemma frivilligt med en låg ersättning som gör att de ofta får vända och vrida på varje krona de har istället för att ta ett jobb är jag skeptisk till
  • Loket
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 16:46:14 följande:
    Jag menar att det idag i varje fall finns ett rehabansvar (även om det inte fungerar fullt ut.

Nej. Jag syftar till att de med sjukersättning kan få arbeta och studera utan att förlora sjukersättningen om de vill testa och se om de kanske faktiskt kan klara något mer än vara hemma.
    Möjligheten att få prova studera eller jobba utan att förlora sin ersättning (så kallad vilande sjukersättning) har funnits under lång tid långt innan alliansen tog makten. Den ändring de gjorde var att de som har stadigvarande sjukersättning beviljad före 2008 (men det gäller ej för dem beviljad efter det) får jobba och studera under vissa förutsättningar utan att förlora sin ersättning. Så har du fått stadigvarande sjukersättning beviljad efter 2008 så gäller inte dessa regler dig, du kan alltså inte plugga och ha bibehållen ersättning samtidigt.
  • Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-18 16:54:58 följande:
    olika människor är lämpliga för olika sorters jobb och vissa är odugliga på alla sorters arbeten, inget nytt där.

Men att det skulle saknas arbetsgivare som är intresserade av att anställa någon 2 timmar per dag är skitsnack, för så är det inte! (det finns ingen arbetsgivare som vill anställa någon som inte gör ett bra jobb, men då är det irrelevant ifall tjänsten är på 25% eller 100%)
    Företagare är ej intresserad av att anställa personer som har en dokumenterad långtidssjukskrivningar bakom sig eller har kroniska sjukdomar det beror på att det är företaget som skall betala sjukpenning de första 14 dagarna så för dem blir sjuka alltså ofta en tung belastning.

Likaså undviker företag ofta att anställa äldre pga liknande premisser
  • Loket
    MrsHughes skrev 2012-03-18 17:14:33 följande:
    Men vad tycker ni ska göras åt det här då!? Det är nu över 100 sidor med åsikter men inga förslag på hur det borde vara istället! Ni som tycker den att den svenska modellen är SÅ dålig och att det är så många människor i Sverige som lever i fattigdom och misär, vad är det som ska till för att det ska bli bättre, då? Det är lätt att tycka att allt är dåligt men kom med förslag på förbättringar då! Ett förslag har jag sett och det var matkuponger...
    Matkuponger är knappast en förbättring det är bara att stigmatisera de som är i utanförskap och lever på socialbidrag, för övrigt så finns dessa redan och har praktiserats under många år. Socialen kan ge missbrukare en kupong som de får handla mat för i vissa butiker sedan får affärerna ersättning från socialen. Det är inte något man använder åt alla utan främst för personer som man vet har problem att prioritera rätt och riskerar att supa/knarka upp pengarna vanligtvis får man pengar insatta på sitt personkonto från socialen.

Så vad skall man göra för att förbättra för denna grupp?

Rimligtvis så borde man kunna förändra systemet så att det lönar sig mer att söka jobb och arbeta samtidigt som man lever på socialbidrag idag så fungerar det så att om en person får socialbidrag och sedan får ett ströjobb på låt säga 4 timmar i veckan så kommer denna lön räknas in när socialen sedan skall kolla om personen är berättigad ersättning nästa månad. Det innebär då att personen får mindre i socialbidrag (dvs man drar bort lika mycket från socialbidragsnormen som personen fick i lön på jobbet) så för personen är det alltså ett nollsummespel han får inte något för att ha försökt jobba extra utom möjligen extra kostnader i from av att ta sig till och från jobbet.

Så nu pratas det om att man skall förändra hur försörjningsstödet och jobb skall beräknas, tanken är att de som lever på socialbidrag och försöker jobba skall få behålla en viss del av lönen utan att motsvarande summa dras bort från socialbidraget då kommer de som får försörjningsstöd och jobbar få mer pengar att röra sig med och förhoppningsvis får man på så sätt fler i arbete.

Sedan kan man diskutera ersättningsnivåerna och vad som skall anses ingå i skälig levnadsstandard, i dagens samhälle så borde rimligtvis dator + bredband ingå då alla har det i sverige såvida man inte lever kvar på 1800-talet så varför skall inte de med försörjningsstöd ha rätt till det? Nu tror jag de flesta socialkontor tycker det är helt ok med dator och bredband men detta finns ej nedskrivet som en rättighet på samma sätt som det är ok att ha tv och ersättning för tv-licens finns avsatt i riksnormen, rimligtvis borde man få ersättning för att kunna ha internet då man numera söker i princip alla jobb via internet så dator + bredband behövs för att kunna utföra sådana saker likaså för att betala räkningar osv.

Socialbidragsnormen ökar i takt med prisindex / inflationen om jag inte är helt fel ute men den har ej kompenserats rent ekonomiskt för alla höjda punktskatter och avgifter som alliansen har infört sedan de har tagit makten 2006 så rimligtvis borde man kompensera för detta.

Det här var bara några exempel jag kom på så här på rak arm men det finns säkert fler.
  • Loket
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 17:23:47 följande:
    Fast om det blir strömavbrott och mat blir förstörd, har elleverantören skyldighet att ersätta de drabbade.
    Det gäller väl endast vid riktigt långa avbrott om det ens fungerar har ej hört talas om det tidigare, däremot kan man få ersättning från sitt eget försäkringsbolag förutsatt att man betalar en självrisk på ca 1000 - 1500 kr vilket är saftigt för en som lever på försörjningsstöd.
  • Loket
    Loket skrev 2012-03-18 17:36:26 följande:
    Det gäller väl endast vid riktigt långa avbrott om det ens fungerar har ej hört talas om det tidigare, däremot kan man få ersättning från sitt eget försäkringsbolag förutsatt att man betalar en självrisk på ca 1000 - 1500 kr vilket är saftigt för en som lever på försörjningsstöd.
    Sedan är givetvis den stora frågan hur socialen skulle ställa sig till om man som socialbidragstagare skulle få låt säga 2000 - 3000 kr från försäkringsbolaget insatt på sitt konto, med 99,9% säkerhet skulle socialen då dra av motsvarande summa på nästa utbetalning så för den drabbade så blir det en förlust i dubbel bemärkelse dels blir de blåst på all förstörd mat +  att socialbidraget blir lägre månaden efter samtidigt som man har lagt ut 1000-1500 kr i självrisk för ingenting
  • Loket
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 17:22:08 följande:
    ???
    Det Paksenarrion menar är att i sverige så överlever betydligt fler svårt sjuka och handikappade barn en förlossning och upp till vuxen ålder än i mindre utvecklade länder där skulle en person som skulle räddas till livet här i landet ha dött istället pga bristande sjukvård så i många länder är alltså andelen sjuka lägre pga ökad dödlighet vid födseln eller i samband med / efter en olycka.
  • Loket
    infragilis skrev 2012-03-18 17:58:20 följande:
    Papperslösa får inte gratis tandvård och läkarvård. Papperslösa måste betala självkostnadspris på vård, dvs många tusen mer än du betalar för ett subventionerat läkerbesök. En förlossning går på 30-50 tusen, till exempel.
    Om du missat det så ingick alliansen och miljöpartiet en överrenskommelse efter valet 2010 som innebär att illegala invandrare numera har rätt till fri sjukvård och skolgång (har för mig att även tandvård ingår i denna reform)
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?