Inlägg från: Paksenarrion |Visa alla inlägg
  • Paksenarrion

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-18 15:24:23 följande:
    Men alliansen valde ändå att utöka den fruktlösa jakten på fuskare. Och att lägga ner den enhet på skatteverket som kollade storföretagen. En enhet som drog in miljarder i ren vinst. För det var oetiskt att misstänkliggöra företag. Vad? Varenda gång de kollade Volvo så fick vi miljarder i skatt.  Kom ihåg det nästa gång Volvo måste få nåt investeringsstöd. Är det vettiga pengar?
    Jag håller inte med och den diskussionen hör inte hemma här.
  • Paksenarrion
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 15:29:45 följande:
    Återigen, det är orimligt att anta att så många personer i Sverige är så pass sjuka att de inte ens klarar 2 timmar om dagen. Visst finns dem men inte i den omfattning som du vill påskina. Kom igen, det är ju inte ett fattigt, undernärt u-land med sharialagar vi snackar om!
    Tyvärr är det inte orimligt att anta.

I många andra länder blir de inte ens vuxna, alltså är de inte ett problem då.
  • Paksenarrion
    Anonym skrev 2012-03-18 15:32:54 följande:
    Det handlar ju om vad vi i sverige tycker pengarna ska gå! Till skatt i andra länder eller till oss som bor här.
    Välj ett namn till ditt anonym-nick så kanske vi kan fortsätta diskussionen om den är relevant, annars inte
  • Paksenarrion
    Loket skrev 2012-03-18 16:09:36 följande:
    Alliansen har genomfört tre studier gällande hur omfattande fusket är inom sjukförsäkringen samtliga kom fram till att fusket ligger på 0,5-1% inte 5-10-15% eller rent av 25% som gunnar axen som är moderat politiker stod och malde om.

Så ja kortfattat kan man säga att hetsjakten mot sjuka är och blev en flopp det enda man lyckades med var att göra denna grupp ännu fattigare och än mer ifrågasatt av allmänheten vilket framgår tydligt här i tråden och många andra.
    Hetsjakten påbörjades av sossarna.

Men tråden handlar inte om blått vs rött
  • Paksenarrion
    Loket skrev 2012-03-18 16:09:36 följande:
    Så ja kortfattat kan man säga att hetsjakten mot sjuka är och blev en flopp det enda man lyckades med var att göra denna grupp ännu fattigare och än mer ifrågasatt av allmänheten vilket framgår tydligt här i tråden och många andra.
    Ja gruppen har generellt fått det värre men samtidigt bättre möjligheter (om de utvecklas) att göra mer än att vara hemma.

Jag tillhör de sjuka, den fattiga gruppen, jag anser att jag fått det bättre
  • Paksenarrion
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 16:28:57 följande:
    Sverige är ett välfärdsland (ja, tidigare i varje fall, innan folk gjorde allt för att förstöra det) där alla har mat på bordetm, tak över huvudet, sjukvård och annat nödvändigt. Hur kan då så många människor vara så sjuka att de inte ens kan arbeta 2 timmar om dagen? Ledsen men jag är övertygad om att det i många fall är något som haltar. Om folk blir så sjuka av att samhället tar hand om dem så är det kanske dags för en omorganisering i välfärden?
    Ja hur kan så många vara så sjuka. Kanske för att de överlever till vuxen ålder i ett välfärdssamhälle.

Men du kanske förespråkar genetiska tester och abort på dessa personer innan de ens föds?
  • Paksenarrion
    Loket skrev 2012-03-18 16:43:44 följande:
    På vilket sätt har de sjuka fått det bättre, fakta är att drygt 50% av de som utförsäkrats har fått sänkt ersättning det framgick ganska snabbt efter man börjat utförsäkra folk trots littorins fagra löften om att så ej skulle ske, när det hela uppdagades så försvann han spårlöst i flera veckor och var oanträffbar

När du säger att de får göra mer än att vara hemma så antar jag att du syftar på arbetslivsintroduktionen?

Den i sin tur har visat sig vara just en flopp när man presenterade det hela så påstod man att alla skulle få en individuell och djupgående / seriös utredning speciellt anpassad utifrån den sjukes behov men i realiteten har det visat sig att de som genomgått arbetslivsintroduktioner har träffat en vanlig arbetsförmedlare utan några speciella kunskaper om sjukdomar 1-3 gånger för att få några papper underskrivna för att få ersättning. Några sjukgymnaster, psykologer, arbetsterapeuter osv som skulle finnas till hands för att hjälpa till att utreda den sjukes arbetsförmåga och behov har de flesta ej sett röken av.
    Jag menar att det idag i varje fall finns ett rehabansvar (även om det inte fungerar fullt ut.

Nej. Jag syftar till att de med sjukersättning kan få arbeta och studera utan att förlora sjukersättningen om de vill testa och se om de kanske faktiskt kan klara något mer än vara hemma.
  • Paksenarrion
    Loket skrev 2012-03-18 17:11:07 följande:
    Möjligheten att få prova studera eller jobba utan att förlora sin ersättning (så kallad vilande sjukersättning) har funnits under lång tid långt innan alliansen tog makten. Den ändring de gjorde var att de som har stadigvarande sjukersättning beviljad före 2008 (men det gäller ej för dem beviljad efter det) får jobba och studera under vissa förutsättningar utan att förlora sin ersättning. Så har du fått stadigvarande sjukersättning beviljad efter 2008 så gäller inte dessa regler dig, du kan alltså inte plugga och ha bibehållen ersättning samtidigt.
    Ja det stämmer men innan fick man inte göra något utan att ta vilande sjukersättning, oavsett när man fick sjukersättning.

De nya förutsättningarna gör att fler vågar prova att jobba eller plugga för de riskerar inget.

Jag är en av de som gjort detta. Eftersom min arbetsförmåga är ojämn så hade jag aldrig vågat detta om jag var tvungen att ansöka om 25% vilande pension eftersom jag inte kunde garantera att jag skulle kunna arbeta så pass att det täckte de 25% (betänk då att jag har garantibeloppet, det lägsta man kan få)
  • Paksenarrion
    Loket skrev 2012-03-18 17:16:15 följande:
    Företagare är ej intresserad av att anställa personer som har en dokumenterad långtidssjukskrivningar bakom sig eller har kroniska sjukdomar det beror på att det är företaget som skall betala sjukpenning de första 14 dagarna så för dem blir sjuka alltså ofta en tung belastning.

Likaså undviker företag ofta att anställa äldre pga liknande premisser
    Jag vet att det ser ut så och det är något man måste göra något åt, samhällsmässigt. Idag finns det åtgärder som gör att arbetsgivaren inte behöver betala sjuklönen men det räcker inte.
  • Paksenarrion
    Anonym (Fattig, men rik) skrev 2012-03-18 17:23:47 följande:
    Fast om det blir strömavbrott och mat blir förstörd, har elleverantören skyldighet att ersätta de drabbade.
    Om det gått mer än ett visst antal timmar
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?