Loket skrev 2012-03-18 17:11:07 följande:
Möjligheten att få prova studera eller jobba utan att förlora sin ersättning (så kallad vilande sjukersättning) har funnits under lång tid långt innan alliansen tog makten. Den ändring de gjorde var att de som har stadigvarande sjukersättning beviljad före 2008 (men det gäller ej för dem beviljad efter det) får jobba och studera under vissa förutsättningar utan att förlora sin ersättning. Så har du fått stadigvarande sjukersättning beviljad efter 2008 så gäller inte dessa regler dig, du kan alltså inte plugga och ha bibehållen ersättning samtidigt.
Ja det stämmer men innan fick man inte göra något utan att ta vilande sjukersättning, oavsett när man fick sjukersättning.
De nya förutsättningarna gör att fler vågar prova att jobba eller plugga för de riskerar inget.
Jag är en av de som gjort detta. Eftersom min arbetsförmåga är ojämn så hade jag aldrig vågat detta om jag var tvungen att ansöka om 25% vilande pension eftersom jag inte kunde garantera att jag skulle kunna arbeta så pass att det täckte de 25% (betänk då att jag har garantibeloppet, det lägsta man kan få)